לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

שלילת רישיון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות אינה עבירה שאפשר להקל בה ראש – ברוב המקרים, נהיגה בשכרות תוביל לשלילת רישיון של שנתיים לפחות. כמו כן, נהיגה בשכרות הינה עבירה פלילית אשר הרשעה בה עשויה להוות כתם משמעותי על המשך עתידכם כנהגים ועתידכם ככלל. מאמר זה יסביר את זכויותיכם וחובותיכם כנהגים, מהי כמות האלכוהול המותרת ומה עליכם לעשות במקרה שנתפסתם נוהגים תחת השפעת אלכוהול.

נהיגה בשכרות בישראל

לצערנו, נהיגה בשכרות היא אחת מהעבירות הנפוצות ביותר בישראל. ישראלים רבים בוחרים לעלות על ההגה גם כאשר הם אינם במצב קוגניטיבי מתאים לנהיגה. נהיגה בגילופין עשויה להיות מסוכנת מאוד, שהרי אדם שיכור מתקשה להגיב במהירות למכשולים ואינו שם לב לכל הפרטים הנדרשים לנהיגה בטוחה.

לצד זאת, שתיית משקאות אלכוהוליים היא פעולה מקובלת ברוב הבתים בישראל. במקרים רבים, שתיית כוס יין בודדת אינה מספיקה על מנת להשתכר ולכן ניתן לנהוג זמן סביר לאחר שתיית כוס היין. החוק הישראלי מכיר בכך, ולכן לא כל כמות של אלכוהול הינה מספיקה על מנת להרשיע את הנהג בנהיגה בשכרות, ובוודאי שלא מספיקה על מנת לשלול את רישיונו.

שלילת רישיון נהיגה בשכרות - uliel

האיסור על נהיגה בשכרות

לפי פקודת התעבורה, אדם ייחשב כשיכור אשר אסור לו לנהוג כאשר הוא עונה על אחד מהתנאים הללו:

"(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;־

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

שלילת רישיון נהיגה בשכרות
שלילת רישיון נהיגה בשכרות

כמות האלכוהול האסורה – שלילת רישיון נהיגה בשכרות

לפי תקנות התעבורה, ריכוז האלכוהול שאסור שיימצא בגופו של אדם הוא 240 מיקרוגרם אלכוהול בכל ליטר אוויר נשוף, או 50 מ"ג אלכוהול בכל מאה מ"ל דם.

אם הנהג הינו נהג צעיר אשר גילו מתחת ל- 24 שנים, נהג חדש או נהג ברכב ציבורי, מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם גבוה משלוש וחצי טונות, אז כמות האלכוהול האסורה בגופו של הנהג היא נמוכה יותר מהרגיל – 50 מיקרוגרם בכל ליטר אוויר נשוף, או 10 מ"ג אלכוהול בכל 100 מ"ל דם.

כפי שניתן להבין, ישנם מספר נהגים אשר צריכים לעמוד בסטנדרט גבוה יותר בשל מעמדם כנהגים או תפקידם, ועל כן נדרשים לשתות אפילו פחות מהנהג הממוצע.

 

שכרות סובייקטיבית

מוטב לקחת את הכמות המוגדרת בחוק בעירבון מוגבל. כמובן שאין לעבור אותה בכל מחיר, אך במקרה בו אתם משתכרים בקלות, מומלץ שלא תעלו על ההגה גם אם לא צרכתם יותר מהכמות המותרת בחוק. גם ההפך הוא הנכון – אם אתם יכולים לשתות כמות כפולה ומכופלת של אלכוהול מהכמות המופיעה בחוק מבלי לחוש שיכורים, אין הדבר אומר כי אתם כשירים לנהיגה, ובוודאי שבית המשפט לא יתחשב בעמידותכם המיוחדת לאלכוהול.

 

בדיקות לגילוי נהיגה בשכרות

על מנת ששוטר יוכל להגיש נגדכם כתב  אישום בגין נהיגה בשכרות, עליו להוכיח כי נהגתם כאשר בגופכם ריכוז של אלכוהול הגבוה מן המותר לפי החוק. על מנת לגלות את כמות האלכוהול בגופכם, השוטר יכול לערוך אחת מהבדיקות הבאות –

 

בדיקת נשיפון

בדיקת נשיפון הינה בדיקה שנערכת באופן יומיומי כבדיקה שגרתית בצד הכביש. בדיקה זו חושפת האם יש אלכוהול בגופו של הנהג, מבלי לגלות מהי כמות האלכוהול. אם נהג עבר בדיקת נשיפון והתגלה כי יש אלכוהול בגופו, השוטר רשאי להעבירו גם בדיקת ינשוף לגילוי כמות האלכוהול המדויקת בגופו.

חשוב לדעת כי הנהג אינו מחויב לעבור בדיקת נשיפון, אך עליו לדעת שסירוב לבדיקה עשוי לעלות לו ביוקר – סירוב לבדיקת נשיפון עשויה לעורר חשד כי הוא נוהג בשכרות, ולהוביל לעריכת בדיקת ינשוף או בדיקה אחרת. כל עוד הנהג פיכח, מומלץ לו להוכיח זאת באמצעות בדיקת הנשיפון.

 

בדיקת ינשוף

כאמור, בדיקת ינשוף הינה בדיקה אמינה ומדויקת יותר, כיוון שהיא מספקת ממצאים מפורטים יותר של כמות האלכוהול המצויה בגופו של הנהג. לבדיקה זו אין לסרב, כיוון שסירוב לבדיקה זו דינו כהודאה באשמה.

חשוב לדעת שלבדיקה זו יש נהלים מדויקים לעריכתה, ואי עמידה בתנאים אלו תוביל לפסילת קבילות הבדיקה ולפסילת כתב האישום כולו. השוטר צריך לחכות רבע שעה עד לעריכת הבדיקה, ולוודא כי הבדיקה תקינה וכי עברה כיול כראוי.

 

בדיקת דם

בדיקת דם הינה בדיקה מהימנה מאוד כיוון שהיא מספקת את התוצאות המדויקות ביותר באשר לכמות האלכוהול המצויה בדמו של הנהג. החיסרון העיקרי בה הוא שרק רופא יכול לערוך אותה, ורק תחת תנאים ספציפיים – חשד סביר לנהיגה בשכרות או מעורבות בתאונת דרכים. גם במקרה כזה, סירוב לבדיקה דינו כהודאה באשמה בעבירת הנהיגה בשכרות.

 

בדיקת מאפיינים חיצוניים – שלילת רישיון נהיגה בשכרות

בדיקת מאפיינים חיצוניים הינה בדיקה בה השוטר בוחן את כשירותו של הנהג לעמוד בפעולות גופניות כמו עמידה על רגל אחת ונגיעה באף בו זמנית, כך שיוכיח שהוא פיכח. גם במקרה כזה הנהג יכול לסרב לבדיקה, אך כל עוד הוא פיכח – מומלץ שיעבור אותה ללא התנגדות.

 

שלילת רישיון נהיגה בשכרות

הרשעה בעבירת הנהיגה בשכרות מחייבת שלילת רישיון של שנתיים. שלילת רישיון זו היא זמנית בלבד, כך שהנהג יוכל לחדש את רישיונו לאחר תום תקופת השלילה. אם זוהי הפעם השנייה שהנהג הורשע בעבירת הנהיגה בשכרות, שלילת הרישיון תוארך לארבע שנים.

לצד שלילת הרישיון, נהג אשר הורשע בעבירת הנהיגה בשכרות עומד בפני מאסר של עד שנתיים וקנס כספי.  חשוב לדעת שנסיבות משחקות תפקיד גדול בקביעת העונש – לצורך העניין, הסבירות שאדם שנהג תחת השפעת אלכוהול יקבל עונש מאסר גדלה כאשר הנהיגה בשכרות הובילה לעבירת עבירה נוספת או לתאונת דרכים שכללה נפגעי גוף או פגיעה ברכוש.

שלילת רישיון נהיגה בשכרות - uliel

שלילת רישיון נהיגה בשכרות – קבלת ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

אם נתפסתם נוהגים בשכרות, אל תבזבזו זמן – תצרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובנהיגה בשכרות בהקדם האפשרי. זכרו כי הרשעה בנהיגה בשכרות הינה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר עשויה לפגוע לא רק בעתידכם כנהגים, אלא גם בעתידכם התעסוקתי.

כפי שצוין לעיל, יש חשיבות גדולה לאופן עריכת הבדיקה שהובילה לגילוי ריכוז האלכוהול האסור בדם – ביצועה באופן שגוי עשוי להוביל לכך שכתב האישום יבוטל. לכן, תתעדו ככל שתוכלו את אופן עריכת הבדיקה וצרו קשר מידי עם עורך דין המתמחה בתחום. אם הבדיקה אכן בוצעה באופן שגוי ולא חוקי – דבר שקורה לעיתים קרובות – ייתכן כי נחלצתם מהצרה מראש.

גם אם הבדיקה בוצעה לפי כל הנהלים והואשמתם כחוק בנהיגה בשכרות, עורך דין יוכל לעזור לכם להפחית את העונש ואף לבטלו כליל. רבים אינם יודעים כי לנסיבות האירוע ולנסיבותיו האישיות של הנהג יש השפעה גדולה על העונש, ועל כן היעזרות בעורך דין מיומן תבטיח כי יש לצידכם משפטן שמכיר את הנהלים המשפטיים ואת הדגשים החשובים להפחתת עונשכם.

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם על מנת שנוכל להעניק לכם ליווי משפטי מצוין ולהבטיח את השמירה על רישיונכם.

שאלות נפוצות
לא כל כמות של אלכוהול תעמיד לנהג הזמנה לדין בגין נהיגה בשכרות. לקריאה בנושא, כנסו לאתר.
בדיקת ינשוף הינה מהימנה ואמינה יותר מאשר בדיקת הנשיפון. להבדל בין הבדיקות קיימות השלכות משפטיות. מעוניינים לדעת אילו השלכות? כנסו לאתר
נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה אשר תוביל לשלילת רישיון הנהיגה שלכם. רוצים לדעת מהו משך השלילה? קראו באתר.
על מנת לבצע בדיקת דם, קיימים תנאים ספציפיים לרבות חשד לנהיגה בשכרות או מעורבות בתאונת דרכים. למידע בעניין, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עסקת טיעון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נתפסת כאחת מן עבירות התעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים. נהג אשר יימצא נוהג

שימוע בעבירת נהיגה בשכרות

נתפסים נוהגים בשכרות? הינכם עשויים להיות מזומנים לשיחת שימוש בפני קצין משטרה. באופן כללי, שימוש איננו עניין טכני אלא עניין

עורך דין נהיגה בשכרות

האם יצא לכם אי פעם לצאת לערב עם החברים, בילוי במועדון או סתם לביקור שגרתי עם המשפחה כשאלכוהול היה מעורב

משרדנו מתמחה רק בתעבורה