לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונות דרכים בצה"ל

תאונות דרכים לצערנו הרב אינן פוסחות על צבא ההגנה לישראל. בשנים האחרונות לפי נתונים סטטיסטיים, ניתן לראות כי התרחשותן של תאונות הדרכים בצה"ל הן בתדירות גבוהה ובדרגות חומרה שונות, החל מתאונות קלות ועד לעיתים גם לחמורות. מעורבותם של חיילים בתאונות דרכים נגרמת כתוצאה מעצם היותם מבצעים משימות מסביב לשעון, וכאשר נדרשים לעלות על ההגה עולים ליקויים רבים בנהיגתם בגין כך. בנוסף, יש לזכור כי כאשר מדובר על חיילים, משמע שגילם צעיר ולכן ניתן להסיק כי טרם צברו ניסיון על הכביש.

מהי הענישה בגין מעורבות בתאונת דרכים בצה"ל? האם המשפט נעשה במסגרת השירות הצבאי או באזרחות? כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

תאונות דרכים במישור האזרחי אל מול תאונות דרכים בצה"ל

בניגוד לנעשה במישור האזרחי, בעת התרחשות תאונות דרכים בצה"ל, עשוי להתלוות גם עונש כספי אשר מהווה פיצוי צד הנפגע. במקרים בהם התרחשה עבירת תנועה בעלת קורבנות בנפש, עשוי בית המשפט לדרוש עונש מאסר בפועל. עבירות בצבא מקבלות התייחסות שונה בעניין שאלת האשמה, אשר נציין אותם בהמשך.

חשוב להבין כי כאשר מדובר במשפט צבאי, יש צורך להפריד בין ענישה משמעתית לבין ענישה פלילית. ענישה פלילית מצריכה מן הנאשם להסתייע בעורך דין תעבורה בשונה ממשפט בצבאי, יחד עם זאת גם במשפט צבאי ניתן לגזור על הנהג הנאשם עונש מאסר ממושך בזהה למקבילתה האזרחית.

 

הענישה בגין תאונות דרכים בצה"ל

בהתאם לסעיף 21 לחוק השיפוט הצבאי, בית הדין הצבאי רשאי להטיל בהתאם לסמכותו מספר עונשים שונים על נהג המעורב בהתרחשות תאונת דרכים :

  1. קנס כספי
  2. ריתוק
  3. הורדה בדרגה
  4. מחבוש (מאסר בפועל)

חומרת הענישה משתנה בהתאם לחומרת העבירה שבוצעה, כאשר העונש הקל ביותר הוא קנס כספי ואילו החמור ביותר הוא מאסר בפועל.

 

עונש של קנס כספי בגין מעורבות בתאונת דרכים בצה"ל

כפי שצוין, העונש הפשוט ביותר בגין מעורבות חייל בתאונת דרכים הינו קנס כספי. סכום הקנס ינוכה באופן אוטומטי ממשכורתו של החייל כאקט משמעתי שמטרתו להרתיע מביצוע העבירות (סכום הקנס יעמוד בגובה הנזק שנגרם).

בכדי שלא להסב נזק כלכלי משמעותי לחייל, ניתנה הוראה בעניין זה אשר מציינת כי יש לנכות ממשכורות של החייל עד כ-33% מסך הסכום בחודש אחד (כאשר קיימת האפשרות לפרוס את סכום הקנס למספר חודשים).

תאונות דרכים בצה"ל
תאונות דרכים בצה"ל

 

עונש ריתוק לחייל הנאשם במעורבות בתאונת דרכים

עונשי ריתוק עשויים להתבצע בשני מקומות שונים:

  1. שטח הבסיס הצבאי
  2. מתקן מאסר צבאי

יש לזכור כי קיים צורך לתפקוד שגרתי מלא מצד החייל בבסיס בכפוף לעונש הריתוק שעליו לבצע.

תאונות דרכים בצה"ל - uliel

עונש מאסר בפועל לאור תאונת דרכים בצבא

במקרה בו היה המעורב החייל בתאונת דרכים קלה (ללא נפגעים ונזק) בדרך כלל יטה בית הדין הצבאי לגזור עונש מאסר בין כמה ימים בודדים עד לשבועיים.

חשוב לדעת כי במקרה שבו עשוי להיגזר על החייל עונש מאסר משמעותי, יש צורך לשפוט את החייל ע"י ערכאה משפטית רמת דרג בהיבט הצבאי.

 

על מי מוטלת האשמה בגין תאונת דרכים בצבא

בכדי להסביר בצורה הטובה ביותר על מי מוטלת האשמה בגין תאונת דרכים, נערוך עבורכם השוואה בין שאלת האשמה באזרחות לבין שאלת האשמה בצה"ל, בעת התרחשות תאונת דרכים.

באזרחות – הגורם האחראי לכל הנעשה ברכב הינו הנהג! על הנהג מוטלת החובה לוודא כי הוא יכול לבצע את הנסיעה בצורה בטוחה, ואף להקפיד על ערנות מרבית ולבחון את סביבת הנהיגה שלו. חלה החובה לציית לכללי הבטיחות השונים.

בצבא – ישנו גורם המכונה "מפקד נסיעה", כאשר מטרתו העיקרית היא להעביר תכנים מקצועיים בעניין תקינות הנסיעה והאחריות המוטלת על הנהגים. זאת אומרת, תפקידו של מפקד הנסיעה הוא לוודא כי הנהג נוסע בהתאם לפקודת הבטיחות ואין כל חריגה ממנה.

בעניין לשאלה, על מי מוטלת האשמה, ניתן לומר כי במקרה בו התרחשה תאונת דרכים צבאית, מפקד הנסיעה הינו בעל אחריות ישירה לתאונה.

 

מדוע מפקד הנסיעה אשם בעת התרחשות תאונת דרכים בצבא

מפקד הנסיעה אחראי על מספר דברים, לרבות:

  • היבטים תפעוליים בנהיגה (במקרים בהם הנהיגה מתבצעת בכלי רכב שאינו פרטי)
  • הכוונת הנהג לאחור (רוורס)
  • פיקוח כללי לאורך כל הנסיעה

בכדי להמחיש את אשמתו של מפקד הנסיעה בעת התרחשות תאונת דרכים נביא עבורכם דוגמא – מפקד נסיעה שליווה נהג ברכב, בעודו עושה שימוש במכשיר הנייד התרחשה תאונת דרכים. ניתן לומר, כי לאור העובדה שערנותו של מפקד הנסיעה נפגעה בגין השימוש בטלפון, התדרדר הרכב לתוך תעלה. לכן, אשמת התאונה תהיה של מפקד הנסיעה ולא של הנהג עצמו.

לאחר התרחשות תאונת דרכים בצה"ל, יש לחקור את האירוע במסגרת המשפט. נפסק כי מפקד הנסיעה הינו בעל זיקה ישירה לאחריות לתאונה, מכיוון שהוא חטא בעת מילוי תפקידו, בכך שלא העיר לנהג על נהיגתו.

 

מהי הענישה בגין נזקים כלכליים כתוצאה מתאונה ברכב צבאי ?

כאשר רכב צבאי גורם נזק (שריטות, מכות בפח וכדומה) לרכב אזרחי או להיפך, יש לזמן לתחקיר את כלל הגורמים המעורבים באירוע. מטרת התחקיר היא לברר את מידת האשמה באופן יחסי של כל אחד מן הצדדים המעורבים, ובכך להעריך את העונש.

מידת האשמה של הנהג נגזרת ממספר פרמטרים:

  • תפקידו הצבאי של הנהג
  • מהי דרגתו של הנהג
  • מיקומו באירוע
  • נסיבות האירוע

לאחר בחינת כל הפרמטרים הנ"ל, ייקבע העונש אשר יושת על נהגים אלו.

תאונות דרכים בצה"ל - uliel

התרחשותן של תאונות קטלניות בצבא

במסגרת השירות הצבאי, כל חייל ללא יוצא דופן, מחויב לעמוד בכללים הנדרשים לרבות : איסור עישון סמים או אלכוהול, נהג שיימצא בשכרות חשוף לסנקציות קשות ונרחבות. כאשר מדובר על נהגים בצבא, חלה עליהם חובה מוגברת לנהוג בהתאם לכללי התעבורה וכך גם לציית לנהלי צבא הגנה לישראל, לאור כך ניתן לראות כי נהגים לא נוטים לנהוג תחת השפעה משכרת (סמים/אלכוהול). בנוסף, ברכבים צבאיים הותקנו מערכות עזר אלקטרוניות אשר מוודאות שלא נעשות עבירות תנועה.

לאור האמור, שכיחותן של תאונות דרכים קטלניות בצבא הינן מזעריות, לעומת תאונות דרכים באזרחות.

 

מהו ההליך המשפטי הצפוי לחייל המעורב בתאונת דרכים בצבא

כאשר חייל עובר על חוקי התנועה וכתוצאה מכך התרחשה תאונת דרכים על ידי רכב צבאי או שמא בתוך הבסיס הצבאי, יועמד לדין שאינו משמעתי. בפני הנהג עומדות שתי אפשרויות, כאשר עליו לבחור באחת מן החלופות הבאות :

  1. להודות במעשיו שהובילו לתאונת דרכים
  2. לפתוח בהליך הוכחות במטרה להוכיח שאינו אשם בגרימת התאונה

במקרה שנהג בחר באפשרות א' (הודאה) יעבור הדיון לשלב הטיעונים ולקביעת העונש. בשלב זה רשאי החייל לעלות טענות הנוגעות לנסיבות אישיות (ללא כל קשר למקרה) אשר עשויות להשפיע על חומרת הענישה. במקרה שנהג בחר באפשרות ב' (הליך הוכחות) יידרש בהצגת הוכחות התומכות את הטענה שאינו ביצע את העבירה, או שמא העבירה לא נגמרה באשמתו.

 

האם יש צורך לחייל המעורב בתאונת דרכים בייצוג משפטים על ידי עורך דין תעבורה?

ניתן לראות כי במרבית המקרים לא יזדקק חייל לייצוג משפטי ע"י סניגור בגין עבירת תנועה. הדיון יתקיים בנוכחותו של החייל הנאשם ובנוכחותו של השופט בלבד. במקרים מועטים קיים צורך בנוכחות צדדים ואז קמה החובה לייצוג החייל בידי עורך דין תעבורה. חייל שייבחר לייצג את עצמו במשפט, צריך לדעת כי בסמכותו של בית המשפט סנקציות רבות בדרגות חומרה שונות, ועל כן קמה החשיבות להסתייעות בייצוג משפטי הולם.

 

האם חייל יכול להישפט במסגרת שירותו הצבאי בערכאה אזרחית?

מדובר בשאלה מעומעמת שלא הרבה חיילים מודעים לתשובה אליה, לכן נעשה סדר בדבר. לבית הדין הצבאי קיימת סמכות שיפוטית גם במקרה של ביצוע עבירות פליליות. סמכותו של בית הדין הצבאי בעבירות שאינן מוגדרות צבאיות, מקבילה לסמכות בית המשפט במערכת האזרחית.

נשאלת השאלה, האם חייל שביצע עבירה פלילית יכול להישפט בערכאה אזרחית? והתשובה לכך נענית בחיוב. כאשר מדובר בעבירה שאיננה צבאית במהותה וכי היועץ המשפטי לממשלה סבור שעבירה זו לא נעברה במסגרת הצבא, רשאי להורות על העברת הדיון מן המסגרת הצבאית למסגרת האזרחית!

 

תפקידו של עורך דין בתיקי תאונות דרכים בצבא

עורך דין תעבורה צבאי מיומן יידע להעניק לחייל את היעוץ המשפטי הראוי ביותר במקרה שלו. עו"ד מנוסה ידע לבחור עבור החייל את מסלול הפעולה הטוב ביותר עבורו החל מהודאה ועד למעבר לטיעונים לעונש, או שמא בניהול הוכחות מלא. על עורך הדין לסייע ככל הניתן לחייל בתיק תאונת דרכים עד לקבלת תוצאה של הקלה בענישה.

במקרה בו ייבחר עורך הדין יחד עם הנהג ללכת לשלב ניהול הוכחות, יבדוק עורך הדין תחת תפקידו את :

  • מיקום המצלמות בעת התרחשות התאונה
  • מכמונת מהירות
  • דוחות משטרה
  • קיומם של המלצות ממפקדים

כל אלו ועוד, יבואו לעיון בפני השופט בתיק זה.

 

מעורבים בתאונת דרכים ברכב צבאי? קבלו מאיתנו מספר טיפים בעניין

בעת מעורבות בתאונת דרכים ברכב צבאי חשוב להקפיד לבצע מספר דברים מהותיים:

  • פנייה לכוחות ההצלה בהקדם האפשרי
  • הענקת עזרה ראשונית במקרה של נפגעים בזירה
  • תיעוד האירוע באופן מקיף
  • אם נמצאו עדים לתאונה, יש לקחת מהם את פרטיהם (שם מלא ומספר טלפון)

במקרה בו תעמדו לדין צבאי בגין תאונת דרכים, כל מה שצוין זה עתה, עשוי לסייע לכם בהקלה בענישה.

כתבות קשרות שכדאי שתקרא – תאונות דרכים בשירות הצבאי וגם את המדריך המקיף שלנו בנושא תאונות דרכים יעזור מאוד

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה