לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים

קל מאוד לזלזל בתקנות הבטיחות המחמירות הנוגעות להסעת ילדים ברכב, ובמיוחד כאשר מדובר בילדים שלעיתים קרובות מסרבים לשתף פעולה ומקשים על הסעתם במושב מתאים. עם זאת, עבירה על חובת ההסעה של ילדים במושב בטיחות היא עבירה פלילית שעשויה לגרור קנס גבוה ונקודות תעבורה, וחמור מכך – פוגעת בביטחונו של הילד.

לכן, חשוב להכיר לעומק את התקנות הנוגעות להסעת ילדים ברכב על מנת להימנע מסכנת חיים ומענישה.

 

 

החובה להסיע ילדים במושב בטיחות מתאים

לפי תקנה 83ב לתקנות התעבורה, כל אדם הנוהג ברכב או נוסע בו מחויב בחגירת חגורת בטיחות, אלא אם כן רתום או חגור במושב מגביה או במושב בטיחות. תקנה 83א מפרטת את אמצעי הבטיחות שיש לנקוט בעת הסעת ילדים –

 

   "(ב)  לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, מונית ואופנוע –

(1)   ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו של הילד;

(2)   ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד.

           (ג)   לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאו לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב.

           (ד)  לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות או במושב מגביה במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה".

 

כפי שניתן להבין, אמצעי הבטיחות משתנים מגיל לגיל – 

  • ילד עד גיל 3 צריך להיות רתום במושב שמתאים לגובהו ומשקלו.
  • ילד שגילו בין 3 ל- 8 צריך להיות רתום למושב בטיחות או מושב מגביה שמתאימים לגובהו ומשקלו. 
  • ילד עד גיל שנה צריך להיות רתום במושב בטיחות שגבו מופנה לחזית הרכב.
  • לכל ילד אסור להיות רתום למושב או כיסא מגביה שיש מולם כרית אוויר, אלא אם כן המנגנון שלה נותק. 

הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים - uliel

למה יש צורך במושב בטיחות?

רכב רגיל בדרך כלל לא מותאם לילדים צעירים – החגורה אינה מונחת עליהם בגבוה המתאים, רגליהם לא מגיעות לרצפה ועוד. הסכנה בכך היא שבמקרה של תאונת דרכים, האוטו לא יגן על הילדים והם ייפגעו באופן קשה.

על מנת להימנע ממצב זה, החובה להשתמש במושב בטיחות או בכיסא מגביה עוגנה בחוק. חוקים כאלו, שנועדו להגן על שלמות גופו של אדם ועל חייו, נקראים 'חוקים פטרנליסטיים'. אלו יוצאים מנקודת הנחה כי האדם זקוק להתערבות של המדינה על מנת שיגן על עצמו ועל קרוביו. בדיוק לשם כך, נחקק גם החוק שמורה על חגירת חגורה עבור מבוגרים. 

בשונה ממבוגרים, קטינים לרוב אינם נושאים באחריות פלילית. לכן, הילד לא ייענש אם ייתפס נוסע ללא מושב בטיחות או מושב מגביה. מי שייסע באחריות במקרה זה הוא אדם שהינו בעל אחריות על אותו הקטין באותה העת, כמו הורה, אפוטרופוס או אדם אחראי על הסעת התלמידים בהסעה. בגילאים רכים כמו אלו, ילד אינו יכול לדאוג לעצמו ואינו יכול לשאת בחובות, ולכן המבוגר המופקד עליו הוא האחראי במקרים אלה.   

הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים
הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים

 

העונש על הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים

העונש על עבירה זו ישתנה בהתאם לגילו של הילד וחומרת העבירה:

  • הסעת ילד שטרם מלאה לו שנה וגב מושב הבטיחות אינו מופנה לחזית הרכב – קנס בסך 250 ₪ ושתי נקודות תעבורה.
  • הסעת ילד מתחת לגיל שלוש ללא כיסא בטיחות – קנס בסך 1000 ₪ ושמונה נקודות תעבורה. 
  • הסעת ילד מתחת לגיל שמונה ומעל לגיל שלוש אשר אינו רתום למושב בטיחות או כיסא מגביה – קנס בסך 750 ₪ ושמונה נקודות תעבורה.
  • הסעת ילד הרתום למושב בטיחות או כיסא מגביה כאשר מולו כרית אוויר שמנגנונה לא נותק – קנס בסך 250 ₪ ושמונה נקודות תעבורה. 
  • הסעת ילד מעל לגיל שמונה ומתחת לגיל ארבע עשרה כשאינו חגור – קנס בסך 500 ₪ ושתי נקודות תעבורה. 

הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים - uliel

צבירת נקודות תעבורה

רבים חושבים כי אם "זכו" לקנס כספי ולנקודות תעבורה, אז הם יצאו בזול. חשוב לדעת שלא כך הדבר – נקודות תעבורה מצטברות, והגעה למספר גבוה של נקודות עשוי לחייב אתכם בקורס נהיגה נכונה, פסילת רישיון, תיאוריה חוזרת ואפילו מבחן מעשי (טסט) חוזר. 

הנקודות שצברתם מופיעות במאגר המידע הממוחשב של משרד הרישוי. מרגע ביצוע עבירה, מתחילה ספירת נקודות למשך שנתיים. אם במהלך השנתיים הללו הנהג צבר 22 נקודות ומעלה, נקודות אלו יהיו תקפות לארבע שנים.

  • צבירת 12 עד 22 נקודות – הנהג יהיה מחויב בקורס נהיגה בסיסי אשר יש לעבור מבחן בסופו
  • צבירת 24 עד 34 נקודות – הנהג יהיה מחויב בקורס נהיגה מתקדם אשר יש לעבור מבחן בסופו
  • צבירת 36 נקודות ומעלה – רישיונו של הנהג ייפסל לשלושה חודשים
  • צבירת 72 נקודות ומעלה \ צבירת 36 נקודות או יותר בפעם השנייה באותן שש שנים – רישיונו של הנהג ייפסל לתשעה חודשים. אם ירצה לחזור לנהוג, יהיה עליו לעבור מבחן תיאוריה, מבחן מעשי ובדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכי (המרב"ד). במרב"ד תיבדק כשירותכם הפיזית והנפשית לנהיגה, באמצעות מספר מבדקים, הערכה פסיכולוגית ועוד

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין תעבורה

כפי שניתן לראות, לעונשים הניתנים בעקבות הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים יש השפעה על המשך עתידכם כנהגים. מלבד העובדה שצבירת הנקודות עשויה לחייב אתכם בקורס נהיגה ואפילו בפסילת רישיון, היא עשויה להזיק לכם גם בעתיד – אם תמצאו את עצמכם עומדים למשפט תעבורה, ייתכן ומספר הנקודות הרב שיש לכם עשוי להיחשב לרעתכם ולהוביל להרעת העונש שתקבלו.

לכן, אם קיבלתם קנס שכרוך בנקודות תעבורה, חשוב לבדוק אם יש ביכולתכם לערער על דו"ח ועל נקודות התעבורה. זאת, על מנת להימנע מצבירה של נקודות תעבורה, שכאמור עשויה לפגוע בעתידכם כנהגים, ובייחוד אם אתם מחזיקים במספר גבוה של נקודות מלכתחילה.

 

לסיכום

בהתאם לכך, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להיוועץ בעורך דין תעבורה. עורך דין תעבורה יוכל להנחות אתכם כיצד עליכם לפעול בעת קבלת הדו"ח, ולהעניק לכם ליווי משפטי בהליך הערעור על הדו"ח. היוועצות מלכתחילה עם עורך דין תעבורה באשר לתוקף של טענותיכם, עשויה לחסוך לכם משאבים כספיים ונפשיים כאחד ולמנוע מכם לפעול לחינם. 

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה. משרדנו ביטל מספר רב של נקודות רישוי וקנסות כספיים, ובעל הצלחות רבות בתחום התעבורה. נשמח לעמוד לשירותכם ולהציע לכם ליווי משפטי אישי, איכותי ואמין, על מנת שתוכלו להמשיך לנהוג בשלווה וללא הפרעות מיותרות.

שאלות נפוצות
ילד עד גיל שלוש, נדרש להיות רתום במושב שתואם למשקל גוף ולגובה שלו. למידע אודות אמצעי הבטיחות ניתן למצוא באתר.
עד גיל שנה, עליך לרתום את הילד במושב בטיחות שגבו מופנה לחזית הרכב מטעמי בטיחות.
חשוב להבין כי חגורת הבטיחות אינה מונחת בצורה בטוחה על הילד מפאת גובם או משקלם, ובהתאם לכך נשקפת סכנה במקרה של התרחשות תאונת דרכים. למידע נוסף, באתר.
הסעת ילד ללא מושב בטיחות היא עבירת תנועה ועל כן צפוי הנהג בענישה בהתאם לגיל הילד, למשל, ילד מתחת לגיל שלוש ללא כיסא בטיחות יעמיד לנהג דו"ח על סך 1000 ₪ ו8 נקודות.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה