לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים 

נמצאתם נוהגים תחת השפעת סמים או עברתם עבירת סמים אחרת? תהיו מוכנים לקבל זימון מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לוודא את כשירותכם לנהיגה. אם נתפסת בשל עבירות סמים והמכון הרפואי זימן אותך לבדיקה, חשוב מאוד כי בטרם הגעתם למכון תיעזרו במשפטן שמכיר את ההליך, על מנת שלא תאבדו את רישיונכם ותפגעו בעתידכם כנהגים.

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות דרכים (שידוע גם בכינוי "המרב"ד") הינו אגף של משרד הבריאות. מטרתו היא לוודא כי הנהגים המופנים אליו כשירים לנהיגה מבחינה רפואית, נפשית וגופנית כאחד, ובכך לשמור על ביטחון הציבור.

כידוע, נהיגה היא אינה פעולה פשוטה – היא מצריכה קור רוח, חדות וריכוז גבוה. כמו כן, על הנהג לעמוד בסטנדרטים רפואיים מסוימים כיוון שיש בעיות רפואיות שעשויות לפגוע ביכולתו לנהוג. התקפי אפילפסיה, למשל, עשויים להיות בעייתיים מאוד כיוון שהם מנטרלים את יכולתו של הנהג להתרכז בנהיגה ואף יכולים לגרום לו לעשות תנועות חדות שיובילו לתאונת דרכים. לכן, נהגים בעלי בעיות רפואיות ייבחנו במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לוודא כי מצבם אינו מסכן אותם ואת עוברי הדרך האחרים.

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים  - uliel.co.il

במקרים מסוימים, נהגים יאבדו את רישיונם בגלל שימושם בסמים. זאת, מכיוון שנהיגה תחת השפעת סמים היא מסוכנת להחריד. מלבד זאת, נהגים שעוברים עבירות סמים מוכיחים את עצמם כלא מספיק אחראיים על מנת לנהוג. לכן, נהגים שנמצאו עוברים עבירות סמים יופנו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לוודא את כשירותם.

במידת הצורך, המכון ימליץ על שלילת הרישיון ויעביר את ממצאיו למשרד הרישוי, שיכריע בעצמו בסוגיה. חשוב לדעת, כי לרוב משרד הרישוי נשמע להמלצותיו של המרב"ד.

עבירות סמים והמכון הרפואי – מי מופנה לבדיקות במרב"ד?

ישנם מספר גורמים שמוסמכים להפנות לבדיקה במכון, ועילות קבועות שבגינן יוכלו להפנות את הנהגים לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים:

  • נהג שמצוי בתהליך להנפקת רישיון עבור רכב ציבורי (כמו מונית שירות או אוטובוס) או רכב משא כבד יופנה למרב"ד על ידי משרד הרישוי.
  • נהג שהסתיימה שלילת הרישיון שלו והוא הוגדר כ"עבריין תנועה מועד", יופנה למכון על ידי משרד הרישוי.
  • נהג שיש לו בעיה רפואית מסוימת שעשויה לפגוע בנהיגה שלו ורופא המשפחה שלו מאתר את הבעיה הזו, מחויב לדווח על כך ולהפנות אותו למכון.
  • נהג שהיה חלק מתאונת דרכים עם נפגעים. ההפנייה למכון תיעשה על ידי משטרת ישראל.
  • נהג שהורשע בעבירת אלכוהול\סמים. ההפנייה למכון תיעשה על ידי אגף הרישוי של צה"ל, משרד הרישוי או משטרת ישראל.
הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

הבדיקות שמתבצעות במרב"ד

ישנן כמה בדיקות מרכזיות שמתבצעות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מלבד בדיקות אלו, ייתכן כי הנהג יתבקש על ידי המרב"ד להמציא אסמכתאות רפואיות מבדיקות חיצוניות למכון.

  • מבחן אישיותי, שכולל מספר שלבים, ובוחן האם הנהג מתאים אישיותיות לנהיגה.
  • בדיקה פסיכולוגית.
  • בדיקה פסיכיאטרית.
  • בדיקה רפואית, שנערכת על ידי רופא מומחה לתחום הרפואי שממנו הנהג סובל.
  • בדיקת נרקולוג, שהינו רופא מומחה להתמכרויות.

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים

 

עבירות סמים

כאמור, אדם שעבר עבירת סמים, יופנה לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כפי שניתן להניח, המופנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בשל עבירות סמים יתבקשו לעבור בדיקות סמים.  נהג שמתבקש לעבור בדיקת סמים עובר שלוש בדיקות בסך הכל, כאשר ברוב המקרים הבדיקות נקבעות בהתראה של שבועיים. עם זאת, המכון הרפואי רשאי בכל עת לדרוש בדיקת שתן ללא התראה.

 

נהיגה תחת השפעת סמים

חשוב לדעת כי נהיגה תחת השפעת סמים נחשבת כנהיגה בשכרות בעיניי החוק. לכן, אם נתפסתם נוהגים תחת השפעת סמים, תקבלו כתב אישום על נהיגה בשכרות. הסעיף המסדיר נהיגה בשכרות קבוע בסעיף 64ב לפקודת התעבורה, ובו נקבעו ארבעה תנאים לאדם שנחשב כ"שיכור" בזמן שנהג –

(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;־

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

(4)   מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3) או מהסף כאמור בפסקה (3א), לפי העניין.

 

החוק מגדיר "סם מסוכן" כסם שהוגדר ככזה בחוק הסמים המסוכנים, כמו מתאמפאטמין (מת'), הרואין, קוקאין, קנאביס ועוד. נהג שהורשע בנהיגה תחת השפעת סמים יופנה לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים
עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עבירות סמים והמכון הרפואי – כיצד להתכונן לבדיקה

רבים חוששים מהגעה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כיוון שלפעמים הבדיקות משקפות הערכות לא מדויקות, שרירותיות ובעייתיות. לכן, חשוב להגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים כאשר אתם מוכנים ויודעים למה לצפות. מומלץ כי בטרם ההגעה למכון תיוועצו בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובעבירות סמים, על מנת שתוכלו להגיע מוכנים ככל האפשר.

אם רישיונכם נשלל באופן מלא או חלקי לאחר שעברתם בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, אל ייאוש – דעו כי המצב הפיך. צרו קשר עם עורך המתמחה בתחום כך שתוכלו לגשת עמו לוועדת  הערעורים, תוך שלושים ימים מיום קבלת ההחלטה.

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים  - uliel.co.il

קבלת ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

הדבר האחראי ביותר שתוכלו לעשות הוא לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. להגעתכם למכון הרפואי לבטיחות בדרכים עקב עבירות סמים עשויה להיות השפעה מכרעת על המשך עתידכם כנהגים. לכן, ודאו כי אתם מוכנים לבדיקות במכון ויודעים למה לצפות, באמצעות היוועצות בעורך דין המתמחה בתחום.

מעבר לקבלת הדרכה לפני הגעה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולוועדת הערעורים, היעזרות בעורך דין המתמחה בתחום התעבורה עשויה להקל מאוד על עונשכם בשל השימוש בסמים בזמן נהיגה. חשוב לדעת שבמקרים מסוימים כתב האישום אפילו עשוי להתבטל אם ההליך לא התקיים כפי שהחוק דורש.

כל עבירת סמים, פשוטה ככל שתהיה, מהווה כתם של ממש על התיק הפלילי שלכם. לכן, אין לקחת זאת בקלות ראש ובוודאי שלא לזלזל בבדיקה הנערכת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. התנהגות לא אחראית ולא מתוכננת עשויה לפגוע משמעותית בסיכוייכם למחוק את הרישום הפלילי או לערער על שלילת הרישיון שלכם.

צרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה בהקדם האפשרי, על מנת שיוכל להנחות אתכם כיצד לפעול כך שתוכלו להגן על עצמכם, על רישיונכם ועל תיקכם הפלילי.

משרד עורכי הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה, לרבות עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. משרדנו בעל הצלחות רבות וניסיון רב בתחומים אלו, ונשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם ליווי משפטי אישי, אמין ואיכותי.

עבירות סמים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים 

שאלות נפוצות
עבירות סמים הינו שם כולל למספר רב מאוד של עבירות שבהן יש מעורבות של חומרים המוגדרים בחוק כמסוכנים. עבירות סמים יכולות להיות קשורות בהחזקה של סמים מסוכנים, שימוש בסמים, נהיגה בהשפעה של סמים, ייצור והפצה של סמים.
בהחלט לא, על כל עבירה הקשורה בסמים ישנה חובת דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. המרב"ד יידרש לבחון את המקרה ולבדוק את הנהג הנאשם. בדיקה זו מיועדת לבחון האם הנהג (גם אם לא השתמש בסמים במהלך נהיגה) כשיר לנהיגה על רכב וניתן לאשר את המשך החזקת רישיון הנהיגה שלו.
באופן כללי במרב"ד מבצעים בדיקות אישיות, בדיקות רפואיות גופניות, בדיקות פסיכולוגיות, בדיקות פסיכיאטריות ובדיקות נרקולוג. כל נהג שמגיע לבדיקה יבצע סט שונה של בדיקות וזאת בהתאם לסיבה בגינה נשלח למרב"ד. במקרים של עבירות סמים, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יבצע בדיקות שמותאמות לנושא כדוגמה בדיקה של נרקולוג.
חשוב מאוד לא לזלזל בבדיקה שמתבצעת במרב"ד. בדיקות אלו יכולות להכריע את גורל רישיון הנהיגה שלכם לתקופה ארוכה מאוד. לכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולהגיע לבדיקה מוכנים ורגועים. למידע נוסף ושיחת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בתחום, לחצו כאן.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה