לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה ללא רישיון עונש

נהיגה ללא רישיון עונש – ברור לכולנו מדוע לא כדאי לנהוג ללא רישיון – מדובר בצעד פזיז למדי שעשוי לפגוע בעתידנו כנהגים . עם זאת, רבים מאיתנו בכל זאת בוחרים לנהוג גם כאשר אין להם רישיון או כאשר הם בתקופת פסילה, כיוון שהם אינם מאמינים שייתפסו או שייגרם נזק. חשוב לדעת שנהיגה ללא רישיון היא עבירה חמורה שיש להימנע ממנה בכל מחיר, ולהכיר את העונשים האפשריים על מנת לדעת כיצד להתמודד איתם.

האיסור על נהיגה ללא רישיון

רבים מאיתנו עברו תלאות עד להשגת רישיון הנהיגה המיוחל – מדובר בהליך ארוך, שכרוך במאמץ רב, בהצלחה במבחנים ובהוצאת כמות לא מבוטלת של כסף. עם זאת, הליך הוצאת הרישיון אינו מייגע וארוך לשווא – מטרתו היא להכין את הנהג לנהיגה עצמאית בכביש בצורה הטובה ביותר, תוך שמירה על בטיחות מקסימלית וביטחון הציבור.

למעשה, רישיון הנהיגה מהווה אינדיקציה לכשירותו הרפואית והנפשית של הנהג ואת עמידתו במבחני הנהיגה השונים. כל עוד הוא נושא רישיון בתוקף הוא ייחשב כנהג מורשה. כאשר אדם נוהג כשהוא בפסילת רישיון, או ללא רישיון בתוקף או ללא רישיון כלל, מדינת ישראל תתייחס אליו כאדם שעשוי לסכן את עצמו ואת סביבתו.

קובע סעיף 10(א) לפקודת התעבורה את האיסור על נהיגה ללא רישיון

10"(א).  לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרשיון זולת אם פוטר מחובת רשיון נהיגה ובמידה שפוטר".

 

נהיגה ללא רישיון עונש
נהיגה ללא רישיון עונש

 

נהיגה ללא רישיון עונש

עבירת הנהיגה ללא רישיון מתחלקת למספר תת-עבירות:

נהיגה ללא רישיון עונש - uliel

נהיגה ללא רישיון כלל

עבירה זו מתייחסים לאנשים אשר עולים על ההגה על אף שאין להם שום הסמכה חוקית לנהוג. היות והם לא עברו את ההליך המלא הכולל בדיקות רפואיות, מבחנים מעשיים ותיאורטיים, שיעורי נהיגה וכן הלאה, מדינת ישראל אינה מוכנה להכיר בהם כנהגים מורשים.

בהתאם לכך, מדובר בעבירה חמורה במיוחד – תפעול רכב כבד ללא רישיון וללא הכשרה הוא מסוכן להחריד ועשוי לסכן את כל עוברי הדרך המצויים בסביבתו של הרכב. במקרה כזה, העונש יכול להגיע למאסר של עד שנתיים, ופסילה של רישיון הנהיגה העתידי לתקופה של שלושה חודשים לפחות. משך המאסר ייקבע בהתאם לנסיבות הנהיגה ללא רישיון ומידת מסוכנותו של האירוע.

לצורך העניין, אדם שנתפס נוהג ללא רישיון במהירות מופרזת בכביש מהיר יקבל עונש חמור בהרבה מאדם שנתפס נוהג ללא רישיון כאשר הוא רק עושה סיבובים בחניון. במקרה השני, ייתכן מאוד שאותו אדם לא יקבל עונש מאסר כלל אלא רק מאסר על תנאי או קנס כספי.

 

נהיגה ללא רישיון בתוקף

נהיגה ללא רישיון בתוקף היא עבירה קלה יותר, שהרי לנהג יש הכשרה בסיסית לנהיגה ואישור ממדינת ישראל כי הוא כשיר לנהיגה. מדובר בעבירה טכנית בלבד, שהרי לרוב אי חידוש הרישיון נובע מכשלים לוגיסטיים, קשיים כלכליים וכן הלאה.

אמנם הנהג שלא חידש את רישיונו לא ציית לחוק ולא פעל כמצופה ממנו, אך הוא עדיין אינו מסוכן כמו אדם שנוהג ללא רישיון. אם הנהג נתפס נוהג כאשר לא חידש את הרישיון פחות משישה חודשים ממועד פקיעתו, הוא ייאלץ לשלם קנס כספי.

אם הוא לא חידש את הרישיון ועברו מעל לשישה חודשים ממועד פקיעתו, הוא ייאלץ להתייצב בבית המשפט וככל הנראה יישא בענישה מחמירה יותר הנתונה לשיקול דעתם של השופטים. עם זאת, הענישה בוודאי לא תהא חמורה במיוחד וככל הנראה תסתכם בקנס כספי בלבד.

 

נהיגה על רכב שאינו מותר לפי רישיון הנהיגה

אם רישיון הנהיגה של אדם מתיר לו לנהוג על רכב פרטי בלבד והוא נתפס נוהג על אופנוע, מדובר בעבירה חמורה למדי שהרי הוא נמצא נוהג על רכב שלא הוכשר לנהוג בו ובכך סיכן את עצמו ואת סובביו. עבירה זו נחשבת עבירה חמורה, ולכן תוביל לענישה מחמירה בהתאם – פסילת רישיון וקנס כספי.

במקרה שהנהג נתפס בעבר עובר את אותה עבירה, ייתכן שייאלץ לשאת בעונש מאסר או מאסר על תנאי, במיוחד אם נהיגתו על הרכב האסור הובילה לעבירת עבירה חמורה נוספת או לתאונת דרכים שכללה פצועים או הרוגים.

 

נהיגה בזמן פסילת רישיון

פסילת רישיון הינה דרכן של הרשויות להגביל את יכולתו של הנהג להשתמש ברכב בשל הסיכון האפשרי שהוא עשוי ליצור. לכן, נהיגה בזמן פסילת רישיון היא עבירה חמורה שיכולה להוביל לענישה חמורה במיוחד – מאסר של עד שלוש שנים, פסילת רישיון ממושכת וקנסות גבוהים, כתלות בנסיבות.

 

נתפסתי נוהג ללא רישיון, מה עליי לעשות?

ייצוג משפטי הולם ואיכותי עשוי לעשות הבדל גדול שבזכותו לא תקבלו עונש חמור שישבש את חייכם. משרד עורכת הדין יערית אוליאל מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם, על מנת שנוכל ללוות אתכם לאורך כל ההליך ולהבטיח כי נעשה ככל האפשר על מנת להפחית את עונשכם.

נהיגה ללא רישיון עונש - uliel

שאלות נפוצות
בהחלט! כאשר נהג עולה על ההגה שאין ברשותו שום הסכמה חוקית לנהוג, הוא מהווה סכנה ממשית לביטחונם של משתמשי הדרך השונים ועל כן צפוי לענישה מחמירה! לעוד בנושא, באתר.
בית המשפט לתעבורה מתייחס לכך בחומרה רבה ועל כן קיימת ענישה בהתאם. מעוניינים לדעת מה הענישה? כנסו לאתר.
נהיגה בזמן פסילה היא עבירה חמורה אשר עשויה להטיל על הנהג עונשים חמורים לרבות מאסר בפועל! למידע נוסף, ניתן לקרוא באתר.
נהיגה בלי רישיון היא עבירת תנועה חמורה אשר עשויה להשפיע מהותית על חייך. בהתאם לכך מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה בהקדם. בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף

נהיגה ללא רישיון נהיגה נהיגה ללא רישיון נהיגה הינה עבירת תנועה חמורה ביותר, בגין הסכנה הממשית לביטחונם של משתמשי הדרך

משרדנו מתמחה רק בתעבורה