לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חקירה ושחזור תאונות דרכים – בוחן תנועה

חקירת תאונות דרכים מטרתה לתעד ולאסוף נתונים מזירת התאונה, ראיות וממצאים וביצוע חקירה של כלל הגורמים המעורבים ובחינתם ע"מ להביא לשחזור והבנה של אופן התרחשות התאונה. בישראל, כאשר מתרחשת תאונת דרכים, הגורם הממונה על חקירת התאונה הוא משטרת ישראל באמצעות בוחני התנועה וחוקרי תאונות הדרכים של המשטרה. בוחן תאונת דרכים הוא עד מומחה אשר תפקידו מתחיל באיסוף ממצאים, צילום, תיעוד וחקירה של הגורמים המעורבים. לאחר שלב זה, הבוחן מכין חוות דעת מסכמת באשר לאופן התרחשות התאונה והגורמים לאחריותה. אם הבוחן קובע בחוות דעתו כי האחריות מוטלת על אחד הנהגים המעורבים, מדינת ישראל מגישה נגד הנהג כתב אישום על בסיס חוות הדעת של הבוחן, אשר הופך לעד התביעה המרכזי בתיק. עורך דין תעבורה המייצג נאשם בתיק תאונת דרכים יכול להיעזר בבוחן תנועה

מטעמו, שיספק חוות דעת נגדית לצורך הגנה על הנהג. כל הפרטים על עבודת הבוחן וחשיבותה במאמר זה.

חקירה ושחזור תאונות דרכים – בוחן תנועה
חקירה ושחזור תאונות דרכים – בוחן תנועה

בוחן תאונת דרכים מטעם המשטרה – מתי?

נשאלת השאלה האם בכל תאונת דרכים נעזרת משטרת ישראל בבוחן תנועה? התשובה לכך היא שלילית. לרוב, בוחני התנועה של המשטרה יחלו בחקירת תאונת דרכים אם התאונה אירעה עקב חשד לביצוע עבירת תעבורה בעת הימצאותו של רכב בדרך ושכתוצאה מהתאונה נפגע אדם או ניזוק רכוש. חשוב להבין שגם אם האדם הנפגע הוא רק הנהג עצמו, עדיין תפתח חקירה ויתכן שיוגש נגדו כתב אישום בגין תאונת דרכים עצמית.

עבודתו של בוחן התנועה המשטרתי

ניתן לומר שעבודת הבוחן מחולקת לשלושה חלקים:

החלק הראשון – עבודתו בזירת התאונה – איסוף ממצאים ותיעודם, בחינת זירת התאונה, הרכבים, הנזקים שנגרמו מהתאונה וכלל הגורמים המעורבים. על בוחן התנועה לבצע ניסויים בשטח לצורך הבנת התרחשות התאונה.

החלק השני – חקירת המעורבים – על בוחן התנועה לחקור את כלל המעורבים בתאונה בהקדם האפשרי, אף ע"י הגעה לבית החולים מיד בסיום הטיפול בזירת התאונה. אם יש צורך לבצע בדיקות דם במסגרת החקירה על הבוחן לוודא שאלה אכן מבוצעות (לצורך איתור סמים או אלכוהול בגופו של הנהג החשוד). בסיום חלק זה, בוחן התנועה משכלל את כלל הנתונים ומעלה את מסקנותיו בחוות דעת מפורטת.

החלק השלישי – עדות בבית המשפט – לאחר שמוגש כתב אישום נגד הנהג הפוגע, בוחן התנועה הופך להיות עד מומחה מטעם המאשימה. הבוחן יגיע לדיון בבית המשפט ולפרט על עבודתו ומסקנותיו באשר לאופן התרחשות התאונה והגורמים האחראים להתרחשותה. לאחר עדותו הראשית במסגרתה תוגש חוות דעתו, יצטרך בוחן התנועה לעמוד בחקירה נגדית של עורך דין לתאונות דרכים מטעם הנהג.

חקירה ושחזור תאונות דרכים – בוחן תנועה - uliel

זירת תאונת דרכים – תפקיד בוחן תנועה

במרבית המקרים, כאשר מדובר בתאונת דרכים עם נפגעים, בוחן התנועה יגיע לזירת התאונהסמוך ככל הניתן למועד התרחשותה. הבוחן יבחן את הזירה, יזהה ויאתר ממצאים כמו כיוון ההגעה של המעורבים בתאונה, נזקים לרכבים, חלקי רכבים פזורים בשטח, סימני צמיגים ועוד. הבוחן חייב לצלם, לסמן, למדוד ולתעד את הממצאים. על הבוחן לבדוק את תקינות כלי הרכב המעורבים, לאסוף ראיות חפציות, לבחון תמרורים באיזור, לחקור את כלל המעורבים והעדים לתאונה ואף לערוך ניסויים במקום התאונה כמו ניסוי שדה ראייה, התאמת נזקים ובלימה. אם יש צורך, בוחן התנועה פונה לקבלת חוות דעת מגורמים חיצוניים. בסוף החקירה, על הבוחן לבצע שחזור של תאונת הדרכים, ליצור תרשים המתאר את התרחשות התאונה ולצרף לוח תצלומים. הבוחן עורך סיכום לתיק החקירה וגיבוש מסקנה בדבר הגורם לתאונה והמלצה האם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום נגד הנהג.

עורך דין תאונות דרכים ובוחן תנועה מטעם הנאשם

נהג אשר הוגש נגדו כתב אישום על תאונת דרכים חייב לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין תאונות דרכים. עורך דין תאונות דרכים ידע ללוות ולהגן על הנהג מהשלב הראשוני של חקירה התאונה, ובמקרה הצורך, אף להפעיל בוחן תנועה מטעמו.

עורך דין תאונות דרכים ידע לבקר את עבודת הבוחן המשטרתי. כל מחדל בעבודתו של הבוחן המשטרתי שעלולה לפגוע בטענות הגנה של הנאשם יוכל לסייע בהגנה עליו בעתיד. חשוב להבין, זירת התאונה היא למעשה כלי עבודתו של בוחן התנועה. מאחר והבוחן המשטרתי הוא הראשון שמגיע לשטח, חלה עליו חובה לתעד ולאסוף כמה שיותר ממצאים מהזירה. זירת התאונה, וכלי הרכב במצבם לאחר התאונה, מלמדים את הבוחן באמצעות נתונים אובייקטיבים הנמצאים בזירת התאונה את אופן התרחשות התאונה. זו תמצית תפקידו של בוחן התנועה. אם בוחן התנועה מתבסס בהסקת מסקנותיו באשר לאופן התרחשות התאונה, אך ורק (או בעיקר) על עדותם הסובייקטיבית, של נהג הרכב המעורב ומעורבים אחרים הרי שמסקנותיו של הבוחן כלל אינן בבחינת עדות מומחה.

הערכת עדויות אלה, של מעורבים באשר לגורם לתאונה, אינה שונה מהערכתו של כל אדם אחר. עדותו של עד מומחה כבוחן תנועה, נדרשת על מנת להסיק מסקנות שהן בתחום מומחיותו ומקצועיותו, ואלה תוצאה של בחינת זירת התאונה, בכלים מקצועיים השמורים לו, ולא להדיוט. הבנה זו חשובה מאחר ובלא מעט מקרים מהם מייצג עורך דין תאונות דרכים את הנהג הנאשם, מתגלה כי בוחן התנועה המשטרתי חטא לתפקידו וכל חוות דעתו מתבססת על עדות מעורבים.

אופן התנהלות המשטרה באי תיעוד זירת התאונה ואי ביצוע בדיקות חיוניות ואלמנטריות בידי בוחן התנועה, פוגעת אנושות בזכותו הבסיסית של הנאשם להתגונן. במיוחד כאשר זירת התאונה לא נבחנה ולא נבדקה "בזמן אמת" ובין היתר כאמור אי איסופן של כלל הראיות הרלוונטיות לבחינת אשמתו של הנאשם. בוחן התנועה מטעם הנאשם במרבית המקרים מקבל את הייצוג בתיק זמן רב לאחר קרות התאונה. הכלים שיש בידיו לסייע לנאשם תלויים בטיב התיעוד שביצע הבוחן המשטרתי.

חקירה ושחזור תאונות דרכים – בוחן תנועה - uliel

כתב אישום תאונת דרכים – האם חובה לפנות לעורך דין לתאונות דרכים?

ניהול תיק תאונת דרכים כרוך בעלויות רבות מצד הנאשם. עליו לשכור שירותיו של עורך דין תאונות דרכים ולעיתים אף בוחן תנועה לצורך ההגנה המשפטית. על מנת לקבל את ההחלטה האם להיכנס להוצאה כספית גדולה שכזו, כדאי להבין את ההשלכות המשפטיות של ההליך הפלילי המתנהל נגדך. התשובה לכך היא די פשוטה – אם יש נפגעים בתאונה (גם אם זה רק הנהג עצמו) – כדאי ורצוי לשכור שרותי עורך דין תאונות דרכים. בתאונות עם נפגעים הענישה נעה בין מספר חודשי פסילה ועד למאסר בפועל.

משרד עורכי דין תאונות דרכים יערית אוליאל

על כל נהג המוצא עצמו נאשם בהליך פלילי לאחר תאונת דרכים לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי. כמובן שכדאי לקבל ייעוץ עוד בטרם החקירה במשטרה. משרד עורכי דין תאונות דרכים יערית אוליאל, מייצג ומלווה נהגים החשודים או נאשמים בתאונת דרכים בכל רחבי הארץ. המשרד מסתייע בבוחן תנועה ותיק ומקצועי אשר מלווה את לקוחות המשרד יחד עם עורכי הדין מן הרגע הראשון. בוחן התנועה מטעם משרדנו מבקר את חוות דעתו של בוחן התנועה המשטרתי ובמקרה הצורך, מכין חוות דעת נגדית אשר תגן על הנאשם בבית המשפט. בוחן התנועה אף מגיע להעיד בבית המשפט על חוות דעתו וכך הנהג מקבל את ההגנה המשפטית המקצועית והרחבה ביותר שניתן לקבל. תיקי תאונות דרכים אינם עניין של מה בכך והנהגים המורשעים לאחר שנקבעה אחריותם לתאונה עלולים לשאת בעונשים כבדים מאוד בדמות מאסר בפועל ופסילת רישיון ארוכה.

הצלחות משרדנו בתיקי תאונות דרכים

משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

נגמר בקנס בלבד!
תאונת דרכים עצמית
שבעה ימי פסילה בלבד
לאחר תאונת דרכים
תאונת דרכים בפעם
השנייה ללא פסילה

במשרדנו נוהלו מאות תיקי תאונות דרכים, אפשר לעזור גם לך! 

 

מטרתו של בוחן התנועה הוא לשחזר ולהבין את אופן התרחשות תאונת הדרכים. לשחזור הנ"ל חשיבות מהותית למעורבים בתאונה. לעוד בנושא, קראו באתר.

במקרה שהוגש נגדך כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים אתה חשוף לסנקציות משמעויות ועל כן חשוב להיעזר בבוחן תנועה מטעמך וזאת על מנת להגיע לחקר האמת בצורה הטובה ביותר.

בהחלט! מעורבות בתאונת דרכים חושפת אותך לעונשים חמורים. עורך דין תאונות דרכים עשוי להטיב עימך בבית המשפט. לייעוץ עם עו"ד בקרו באתר.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה