לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם זאת, הבעיה נוצרת כאשר נהגים רבים אינו מודעים למצב רישיונם, ולפתע שומעים לראשונה משוטר תנועה כי רישיונם אינו בתוקף או שמא עומדת לחובתם פסילה. מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום בגין נהיגה ללא רישיון מסיבות אותם נפרט במאמר.

לשם כך, ריכזנו עבורכם את כל המידע העדכני לעניין בדיקת מצב רישיון נהיגה, לרבות: טיפים מומלצים, הסכנות הקיימות וכן דרכי התמודדות.

מהו תוקפו רישיון הנהיגה?

באופן עקרוני, תוקפו של רישיון הנהיגה שלנו משתנה בהתאם לסטטוס בו אנו נמצאים, לכן עליכם לשאול את עצמכם האם אתם נהגים חדשים, מקצועיים או שמא וותיקים. ראו פירוט:

סטטוס: תוקף הרישיון:
נהגים חדשים שנתיים מיום הנפקת הרישיון
נהגים וותיקים 10 שנים מיום הנפקת הרישיון
נהגים מקצועיים 10 שנים מיום הנפקת הרישיון מהסוג הנ"ל(למעט חריגים כדוגמת בעלי רישיון בדרגה: B משא כבד, 1C טרקטור, אופנוע או בעלי רישיון A, 1A, 2A, רכב ציבורי, גורר, תומך, רכב כבד וכ").

כמובן שקיימים חריגים נוספים לעניין תוקף רישיון הנהיגה כדוגמת גיל הנהג – נהגים שגילם עולה על 70 שנים יידרשו לחדש את רישיונם מדי 5 שנים וזאת עד גיל 80, כאשר לאחר מכן רישיון הנהיגה יחודש כל שנתיים בהתאם לאישורים הנדרשים.

 

תוקפו של רישיון הנהיגה בהתאם לרפורמה החדשה של משרד התחבורה

בתאריך – 01.10.2021 נכנסה לתוקפה הרפורמה החדשה של משרד התחבורה, לפיה, יונפקו לנהגים בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי, לאופנועים, לרכב מסחרי שמשקלו עד 12 טון(דרגה A, B) רישיון נהיגה עד גיל 70 ללא צורך בחידוש כל 10 שנים כפי שהיה נהוג. כפי שאוזכר לעיל, לאחר גיל 70, יידרשו הנהגים לחדש את רישיונם כל 5 שנים וכך  עד גיל 80.

 

האם רישיון הנהיגה יחודש לכל נהג בתום התקופה הנדרשת?

טרם נענה בהרחבה, התשובה היא – לא! בכדי שרישיון הנהיגה שלכם יחודש, תידרשו לעמוד במספר תנאים מצטברים לשם כך, לרבות:

  1. לא קיימת לכם כל הגבלה במשרד הרישוי כדוגמת פסילת רישיונכם
  2. אין לחובתכם קנסות
  3. מצבכם הבריאותי תקין

אם הינכם עונים על התנאים הנדרשים, יש להתייצב במשרד הרישוי בתיאום תור מראש כמובן, על מנת לבצע את פעולת חידוש הרישיון. לתיאום תור ניתן להיכנס לאפליקציית MyVisit או לחייג למספר הטלפון – 5678*.

בדיקת מצב רישיון נהיגה
בדיקת מצב רישיון נהיגה

 

כיצד ניתן לבדוק את תוקפו של הרישיון?

ראשית, תוקפו של הרישיון מופיע לכם בכרטיס הפלסטיק בו אתם מחזיקים. כפי שצוין, תוקף הרישיון עד אוקטובר 2021 הינו ל-10. משמע כי כל נהג שתם תוקפו של הרישיון, יהיה זכאי להארכה עד גיל 70 בהתייחס לרפורמה החדשה ולקבוצה בה הוא נמצא. להלן הקבוצות:

קבוצות הרישיון: תוקף הרישיון:
קבוצה ראשונה – נהגים בעלי רישיון רכב פרטי, משא קל(B), 1C טרקטור 1, וכן אופנוע(2A, 1A, A) מועד פקיעת הרישיון יחול בגיל 70 כאשר לאחר מכן, ידרשו הנהגים בביצוע בדיקות במרב"ד כתנאי לחידוש הרישיון ותוקפו יהיה ל-5 שנים. מעל גיל 80, יידרשו הנהגים בבדיקות כל שנתיים.
קבוצה שנייה – נהגים בעלי רישיון לרכב ציבורי, רכב כבד 3D, 2D, 1D, D, אמבולנס, רכב כיבוי, גורר, רכב חילוץ, מורה נהיגה מועד פקיעת הרישיון יחול בגיל 60 שנים, כאשר לאחר מכן, יש לבצע מבדקים במרב"ד כתנאי לחידוש הרישיון ל-5 שנים. החל מגיל 70, יש לבצע בדיקה רפואית כל שנתיים.

 

נתפסתם נוהגים ללא רישיון נהיגה? חשוב שתדעו

מעבר לכך כי רישיון הנהיגה מהווה אסמכתה חוקית לעניין אפשרותכם לנהוג בכבישי הארץ, הוא מעיד על "תקינותכם" לעניין הימצאותכם על הכביש. הרי בכדי להוציא רישיון נהיגה נדרשתם למלא טופס ירוק, לבצע תיאוריה, ללמוד שיעורי נהיגה רבים וכן לצלוח את מבחן הטסט. אדם שאין בידיו רישיון נהיגה הן לא הוצא מעולם והן לא בתוקף, עשוי למצוא עצמו מבצע עבירת תנועה חמורה אשר הסנקציות בגינה רבות ומגוונות וכעת נפרט:

סוג העבירה: סמל סעיף: הזמנה לדין / קנס נקודות תעבורה
נהיגה ללא רישיון נהיגה (לא הוצא מעולם) 7264 הזמנה לדין
נהיגה ברכב בלתי מורשה(רישיון הנהיגה לא תואם לסוג הרכב הנוכחי) 7138 הזמנה לדין 10 נק'
תוקף רישיון פקע עד 6 חודשים 5689 250 ₪ 8 נק'
תוקף רישיון פקע מעל 6 חודשים ועד שנתיים 7101 750 ₪ 8 נק'
תוקף רישיון פקע מעל לשנתיים 7102 הזמנה לדין 8 נק'
נהג חדש שרישיונו פקע מעל 6 חודשים 7103 הזמנה לדין 8 נק'

 

מתי הינכם עשויים להידרש בבדיקת מצב רישיון הנהיגה?

רבים מן הנהגים נוטים להניח כי בדיקת רישיונות עשויה להיעשות במצב בו הם נחשדים בביצוע עבירת תנועה, אך כמובן שאין כך הדבר. שוטר רשאי לדרוש בכל עת מן הנהגים השונים להציג את רישיונם, גם לצורך בדיקה בלבד, מבלי שהתבצעה כל עבירה. לכן, יש להקפיד על עמידה בנהלים הנדרשים ולעלות על הכביש רק כאשר יש בידכם רישיון נהיגה בתוקף.

 

פסילה ממשרד הרישוי? כך תבדקו את מצב רישיון הנהיגה שלכם

במקרה בו צברתם 36 נקודות או שמא 72 נקודות בגין ביצוע דו"חות תנועה, תידרשו להיפרד מרישיון הנהיגה שלכם בהתאם לשיטת הניקוד מטעם משרד הרישוי. בכדי שימי הפסילה ימנו, יש להפקיד את רישיון הנהיגה במשרד הרישוי ולקבל אישור הפקדה על כך. נהגים רבים מסיקים כי אם לא נהגו בכל משך זמן הפסילה, משמע שהם עמדו בנטל הנדרש. חשוב להבין כי ללא הפקדת רישיון / תצהיר, לא ימנו ימי הפסילה! יחד עם זאת, כאשר תמה לה הפסילה, עליכם לגשת למשרד הרישוי ולברר האם הינכם נדרשים לבצע אמצעי תיקון בכדי להשיב את הרישיון לרבות:

  • מבחן עיוני
  • מבחן מעשי
  • קורסי נהיגה
  • מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

במקרה בו לא בדקתם את הנדרש והסקתם כי פסילתכם תמה, ייתכן והינכם נוסעים בשעת פסילה ועל כן תענשו בהתאם בהגיעכם לבית המשפט.

 

פסילה בפסיקת ביהמ"ש? כך תבדקו את מצב רישיונכם

בתרחיש בו נשפטתם וביהמ"ש פסק פסילה בעניינכם, תדרשו להפקיד את רישיון הנהיגה במזכירות ביהמ"ש בו ניתנה ההחלטה. אם וכאשר ביצעתם את נטל ההפקדה כראוי, עליכם להתייצב במשרד הרישוי בתום הפסילה עם אישור ההפקדה וכן גזר הדין, ולראות האם ניתן להשיב את רישיון הנהיגה או שמא יש לבצע אמצעי תיקון לשם כך.

גם במקרה דנן, הימנעו מהסקת מסקנות! גם אם חלפו להם ימי הפסילה, אין זה אומר שרישיונכם בתוקף. לכן, הקפידו לתאם תור מראש למשרד הרישוי בסמוך לתום הפסילה וודאו את מצב רישיון הנהיגה שלכם.

 

נתפסתם נוהגים ללא רישיון נהיגה? היוועצו עם עו"ד תעבורה

משרדנו עוסק בתחום התעבורה ותאונות הדרכים בלבד, לשם הבטחת הגנה משפטית מקסימאלית! באפשרותכם לייצור עימנו קשר בהקדם ולקבל הכוונה ראויה והולמת בהתאם לנסיבותיכם האישיות. משרדנו בעל אחוזי הצלחה גבוהים בהפחתת אישומים כנגד נהגים אשר נמצאו נוהגים ללא רישיון נהיגה. זכרו, ייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן, אינו תחת המלצה בלבד, אלא בגדר חובה!

שאלות נפוצות
באופן עקרוני, שוטר רשאי לבדוק את רישיונך בכל עת, ללא חשש לביצוע עבירת תנועה. מדובר בבדיקה שגרתית אשר עשויה להתבצע בכל שלב בו אתה נמצא על הכביש.
נסיעה ללא רישיון נהיגה בתוקף הינה עבירה מדורגת אשר הסנקציות בגינה משתנות בהתאם למשך הפקיעה. לקבל מידע, בקרו באתר.
תוקף הרישיון מופיע על גבי כרטיס הפלסטיק שיש בידך, יחד עם זאת, אם קיימת לך פסילה / שלילה / התנייה של הרישיון, יש לבדוק את הנושא מול משרד הרישוי בלבד. לכל המידע, באתר..
חד משמעית לא! קיים שוני בין תוקף רישיון הנהיגה לנהגים חדשים, מקצועיים ואלו הוותיקים. לטבלה המעודכנת, בקרו באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה