לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש

לצערנו הרב, ניתן לראות כי בשנים האחרונות מתרחשות מדי יום תאונות דרכים ברחבי הכבישים השונים בגין סיבות כאלו ואחרות. אחד מגורמי הסיכון המובהקים הינו נהיגה ברכב בעל ליקויים אשר מהווים סכנים ליתר משתמשי הדרך. בהתאם לכך, הוגברה האכיפה הן על ידי אגף התנועה והן על ידי משרד הרישוי וכיום, רכבים רבים נאסרים לשימוש בכבישי ישראל.

נהג אשר יימצא נוהג ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש, מבצע עבירת תנועה חמורה ועל כן יוגש כנגדו כתב אישום. במאמר זה נדון על העונשים הצפויים לנהגים הנאשמים בביצוע העבירה, על הגופים השונים אשר רשאים לתת את הודעת איסור השימוש ברכב ובנוסף נציין כיצד ניתן להתמודד בצורה הטובה ביותר בבית המשפט לתעבורה.

מדוע נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש הינה עבירה חמורה?

תחום התעבורה הינו תחום רחב ומסועף, אך יחד עם זאת ברור להבנתם הבסיסית של הנהגים, וכעת נסביר את מדוע. הסדרתם של חוקי התנועה נועדה למנוע מן הנהגים לבצע עבירות תנועה ובכך לשמוע על ביטחונם של יתר משתמשי הדרך כדוגמת הולכי הרגל, נוסעים וכן גם הנהגים השונים. שמירה על חוקי התעבורה וכן תקנות התעבורה, עשויה למגר משמעותית את תופעת הקטל בכבישים!

כאשר בוחן תנועה מחליט לתת הודעת איסור שימוש ברכב, משמע שקיימים ברכב ליקויים כאלו ואחרים אשר מהווים סכנה לנהיגה בטוחה. בהתאם לכך, אדם אשר יימצא נוהג ברכב שניתנה עליו הודעת איסור שימוש, מבצע עבירה חמורה מכיוון שמעצם היותו על הכביש, עשויה להתרחש תאונת דרכים.

נהיגה ברכב שניתנה עליו הודעת אי שימוש, בהתאם לתקנות

בהתאם לתקנה 308(ד) לתקנות התעבורה – אדם אשר יימצא נוהג ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש הן משוטר בוחן תנועה והן מבוחן משרד הרישוי, מבצע עבירת תנועה חמורה בהתאם לסמל סעיף 6279 ועל כן יירשם לחובתו דו"ח תנועה מסוג כתב אישום בצירוף 8 נקודות תעבורה.

אחריות בעל הרכב שניתנה עליו הודעת אי שימוש

חשוב להבין כי מעבר לעובדה שחל איסור מוחלט על הנהג לעלות על רכבו לאחר שניתנה עליו הודעת אי שימוש, חל איסור לכל אדם אחר לעלות על הרכב הנוכחי לאור כך שאינו בטיחותי לנהיגה! בהתאם לכך, אם יימצא אדם אחר נוהג ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש, צפוי בכל הרכב או בעל השליטה ברכב לקבל לידיו הזמנה לדין בצירוף 8 נקודות תעבורה בהתאם לתקנה 162(א) לתקנות התעבורה, בגין ניתנת היתר לנהיגה ברכב הנ"ל לאדם אחר, בניגוד לתקנה 308(ד).

מי מוסמך לתת לנהג הודעת איסור שימוש ברכב?

בהתאם לקבוע בתקנות התעבורה, קיימים שני גופים אשר מוסמכים לתת לנהגים השונים הודעת איסור שימוש ברכב לרבות:

  1. משטרת ישראל – ההודעה תינתן על ידי שוטר אשר נושא עימו תעודת בוחן תנועה.
  2. משרד הרישוי – גם במקרה דנן ההודעה תינתן על ידי בוחן מטעמה של רשות הרישוי.

יש לציין כי בכל תרחיש רשאים הבוחנים הן ממשטרת ישראל והן ממשרד הרישוי להזמין רכבים באופן אקראי לביצוע בדיקת בטיחות. בנוסף, חשוב לדעת כי גם במקרה בו רכבכם נעצר על ידי שוטר תנועה שאינו בוחן, הינכם עשויים להידרש להגיע לבדיקה בפני הבוחנים, אם אכן ראה השוטר בשטח כי רכבכם עשוי להוות סכנה ליתר משתמשי הדרך השונים.

שימו לב – במקרה בו הינכם נדרשים להביא את הרכב שלכם לבדיקה בפני בוחן, חלה עליכם החובה להתייצב במועד שנקבע לכם! אי הגעה לבדיקה, מהווה עבירה חמורה ובהתאם לכך הינכם צפויים לענישה.

כיצד מתקבלת הודעה בעניין איסור שימוש ברכב לנהג?

לאחר שהרכב נבדק על ידי בוחן תנועה(ממשרד הרישוי או ממשטרת ישראל) והוחלט כי קיימים ברכב ליקויים מהותיים אשר עשויים להוות סכנה ליתר משתמשי הדרך השונים, תימסר הודעה לבעל הרכב / לנהג בעניין איסור שימוש ברכב. חשוב לדעת כי בצירוף להודעה הנוכחית, על בוחני התנועה לצרף את כל הפגמים הקיימים ברכב אשר הובילו לקבלת ההחלטה בעניין איסור השימוש.

בנוסף לאחר ניתנת ההודעה, על הבוחן להעביר הודעה לרשות הרישוי בעניין הנוכחי בכדי שזאת תרשום הערה ברישיון הרכב הנוגעת להודעת אי השימוש. כתוצאה מכך, אם אדם ייבחר לעלות לרכב שניתנה לגביו ההודעה הנ"ל, עליו לדעת כי שוטרי התנועה עשויים לעלות על ביצוע העבירה בבדיקה שגרתית! רישום ההערה ברישיון הרכב מהווה הרתעה בקרב הנהגים השונים מלבצע את העבירה ולכן קיימת לה חשיבות רבה.

מהי הענישה הצפויה לנהגים בגין נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש?

לאור העובדה כי מדובר בעבירה חמורה בגין הסכנה הממשית המתקיימת לביטחונם של משתמשי הדרך השונים, קבע המחוקק עונש מינימום של פסילת רישיון הנהיגה לשלושה חודשים, בצירוף סנקציות נוספות כדוגמת:

  • פסילה על תנאי
  • קנס כספי
  • 8 נקודות תעבורה

בנוסף, רשאי קצין המשטרה להשבית את הרכב באופן מיידי למשך 30 או 60 ימים בהתאם לתרחיש הנוכחי. חשוב לדעת כי לרוב ייטה המחוקק לפסול את רישיון הנהיגה מעבר לעונש המינימום הקבוע בחוק! בהתאם לכך חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ובכך להבטיח לעצמכם הגנה משפטית מקסימלית ככל שניתן בעניינכם.

קיבלתי הודעת איסור שימוש ברכב שלי, כיצד אני יכול לתקן את הליקויים בו?

במקרה בו קיבלת הודעה לעניין איסור שימוש ברכב בגין ליקויים כאלו ואחרים, הינך רשאי לפנות לבוחן התנועה(מי שהחליט להורות על ההודעה – בוחן ממשרד הרישוי או בוחן ממשטרת ישראל) ולציין בפניו כי הינך מעוניין לתקן את הליקויים שהתגלו טרם רישום ההערה במשרד הרישוי. בסמכותם של בוחני התנועה לעכב את רישום ההודעה עד ל-48 שעות לכל היותר.

במסגרת 48 השעות הללו, רשאי הנהג ללכת ולתקן את כל הליקויים שנמצאו ברכבו ולאחר מכן לשוב לבוחן לבדיקה חוזרת. אם אכן ראה הבוחן כי הרכב כשיר לעלות על הכביש ואינו מהווה סכנה, תבוטל הודעת איסור השימוש, והנהג יכול לשוב ולנהוג בבטחה ברחבי הכבישים השונים.

דוגמה מתיק שהתנהל במשרדנו בעניין נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש

מוטי, לקוח המשרד, הגיע אלינו לאחר שקיבל לידיו הזמנה לדין בגין נסיעה ברכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש. מוטי הינו נהג ותיק ואחראי אשר מקפיד על כללי התעבורה מזה שנים רבות, אך לצערו הרב נאלץ מסיבות כאלו ואחרות לעלות על רכבו לאחר שניתנה לגביו הודעת אי שימוש. הנהג הנאשם היה צפוי לענישה מחמירה לרבות: פסילת רישיון הנהיגה בפועל למינימום שלושה חודשים, פסילה על תנאי, 8 נקודות תעבורה וכן קנס כספי. מוטי השכיל להבין כי הגעה לבית המשפט לתעבורה לבדו הינה מסוכנת ולכן החליט לפנות למשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל בכדי לקבל ייצוג משפטי כנדרש. עו"ד אוליאל בחנה את חומרי הראיות בצורה מקיפה ומקצועית, ובאמצעות בקיאותה הרבה אותרו כשלים אשר הובילו לקבלת הסדר טיעון מקל עם התביעה אשר לפיו יתוקן כתב האישום לעבירת נהיגה ברכב לא תקין ובגין כך, יידרש הנהג בתשלום קנס כספי בלבד על סך 1000 ₪ וכן פסילה על תנאי. רישיון הנהיגה של מוטי נשאר בכיסו!

עבירת נהיגה ברכב לא תקין

בהתאם לסמל סעיף 7285, עבירת נהיגה ברכב שאינו תקין מהווה עבירה פחותה מנהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש. כפי שציינו לאורך המאמר, נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש תוביל להגשת כתב אישום כנגד הנהג ואילו עבירת נהיגה ברכב שאינו תקין, הינה עבירה מסוג ברירת משפט ועל כן צפוי הנהג בקנס כספי בלבד.

חשיבות הייצוג המשפטי בבית המשפט לתעבורה בעבירת נהיגה ברכב שניתנה לגביו הודעת אי שימוש

בית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל המשתמע מכך. בהתאם לכך, במקרה בו קיבלתם זימון לבית המשפט לתעבורה, בכדי שאכן תתקבל התוצאה הרצויה בעניינכם, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה בלבד היות ומדובר בתחום רחב ומסועף. חשוב להבין כי אמירות בבית המשפט כמו "שכחתי", "לא ידעתי", "זה היה מקרה חד פעמי", לא יועילו עימכם ויתרה מזאת, עשויים לסבך אתכם בענישה מחמירה!

תפקידו של עורך הדין הוא לבדוק את חומרי הראיות הקיימים בתיקכם ולראות האם התקיימו כל הנהלים הנדרשים. במקרה בו איתר עו"ד ליקוי בראיות התביעה, עשוי להתקבל הסדר טיעון מקל מכיוון שמדובר בתחום פלילי, ולכן לצורך הרשעה יש להוכיח מעל לכל ספק סביר את עניין ביצוע העבירה על ידי הנהג הנאשם.

אם רישיון הנהיגה חשוב לכם, אל תקלו ראש בדבר! פנו בהקדם האפשרי למשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל ונשמח לסייע לכם ככל הניתן.

שאלות נפוצות
הודעת איסור שימוש ברכב ניתנת על ידי בוחן תנועה הן מטעם משרד הרישוי והן מטעם משטרת ישראל, במקרה בו נוכח הבוחן לדעת כי קיימים ליקויים מהותיים ברכב אשר עשויים להוות סכנה ליתר משתמשי הדרך השונים.
אדם אשר יימצא נוהג ברכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש, מבצע עבירת תנועה חמורה ועל כן יירשם כנגדו כתב אישום בהתאם לכך. חשוב לזכור כי ביהמ"ש לתעבורה הינו ערכאה פלילית ועל כן מתחם הענישה הינו רחב.
לאור העובדה כי מדובר בעבירה חמורה, קבע המחוקק עונש מינימום של פסילת רישיון הנהיגה בפועל לתקופה של שלושה חודשים בצירוף סנקציות נוספות כדוגמת: קנס כספי, פסילה על תנאי, 8 נקודות תעבורה וכיוצ"ב. לכל המידע המלא, באתר.
חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן, בכדי שזה ידע לבחון עבורך את כל חומר הראיות אשר קיים בידי התביעה בצורה מקיפה ועניינית ובכך להעניק לך הגנה משפטית כנדרש. עו"ד מנוסה עשוי להביא עבורך את התוצאה הרצויה! לעוד בנושא, במאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה