לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חזקת הבעלות בתעבורה, מהי האחריות המוטלת על בעל הרכב?

הילד לקח לכם את הרכב? יש לכם עובדים שנוהגים ברכב החברה? השאלתם את האוטו לאדם אחר? חשוב שתדעו שאתם עלולים להסתבך בגלל אותן עבירות על פי חוק חזקת הבעלות אשר עשויות להתרחש על ידי אותו אדם או עובד במהלך הנהיגה שלו ברכב שלכם.

בשנים האחרונות חלה החמרה בבתי המשפט לתעבורה בהתייחסותם כלפי בעל הרכב, וזאת לאור חזקת הבעלות שחלה עליו. בהתאם לכך, קיים מתחם ענישה רחב אשר עשוי להשפיע מהותית על חייהם ובהתאם לכך, חשוב להבין מה אומר החוק וכיצד ניתן להטיב עימם. כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

חזקת הבעלות, מהי?

בהתאם לפקודת התעבורה סעיף 27ב נקבע כי, במקרה שהתבצעה עבירת תעבורה ברכב, יש לראות בבעל רכב עצמו כאילו הוא נהג ברכב בזמן העבירה, אלא אם הצליח להוכיח שהרכב נלקח ממנו מבלי ידיעתו או הסכמתו. במקרה בו הצליח בעל הרכב להוכיח שהוא אינו ביצע את עבירת התעבורה הנוכחית, האחריות תוטל על הנהג עצמו.

לאור האמור, חובת ההוכחה מוטלת על בעל הרכב, ואם הוא לא יצליח להוכיח שאינו ביצע את העבירה, הוא ייחשב כמי שביצע אותה, ויישא בכל ההשלכות שלה.

חזקת הבעלות בתעבורה, מהי האחריות המוטלת על בעל הרכב? - uliel

באילו עבירות ניתן להטיל את האחריות על בעל הרכב מכוח חזקת הבעלות?

חזקת הבעלות מתקיימת בדרך כלל בעבירות שהן מצולמות, למשל, במקרה שנהג חצה צומת ברמזור אדום או שמא נסע במהירות מופרזת, המצלמה האלקטרונית מתעדת את מספר הרכב ושולחת דו"ח תנועה לכתובת המעודכנת של בעל הרכב גם אם אינו ביצע פיזית את העבירה המיוחסת לו. בנוסף, גם בדו"חות תנועה קורה כך הדבר, במקרה שאדם החנה את רכבו במקום אסור, בחניית נכה, או שמא לא שילם כרטיס חנייה, בעל הרכב צפוי לקבל דו"ח בגין כך, גם אם הוא לא ביצע את העבירה פיזית אלא אדם אחר. עבירות מסוג זה מוגדרת כ"קלות" מכיוון שההשלכות שלהן אינן חמורות. לעומת זאת, ניתן להאשים את בעל הרכב גם במקרה של עבירות חמורות כדוגמת תאונת דרכים, הפרה, ובמקרים הקיצוניים גם בגרימת מוות ברשלנות. מקרים אלו עשויים להתרחש כאשר הרכב הפוגע נמלט ממקום זירת התאונה וכי הדבר היחיד שעשוי להיות בידי המשטרה הוא מספר הרכב. חשוב לדעת כי בתי המשפט לתעבורה קבעו כי ניתן להרשיע את בעל הרכב בגרימת התאונה או בהפקרה, בגין חזקת הבעלות.

עו"ד אוליאל מסבירה בסרטון הבא אודות הסכנות הצפויות ומה ניתן לעשות:

 

קיבלתם דו"ח מצולם בגין ביצוע עבירת נסיעה במהירות מופרזת או באור אדום? חשוב שתדעו מספר דברים

כפי שצוין קודם לכן, בעל הרכב צפוי לקבל דו"ח תנועה גם אם אינו נהג פיזית ברכב וזאת כאשר העבירה תועדה ע"י המצלמות האלקטרוניות א'3. במקרה שכזה, ניתן להגיש בקשה להסבת הדו"ח. את הגשת הבקשה יש לעשות באמצעות שתי דרכים עיקריות:

  1. הגשת בקשה למשטרת ישראל בדואר רשום לכתובת: ת.ד 120, פתח תקווה, מיקוד 4910002, עבור מרכז פניות לנהגים ארצי. שימו לב, על מבקש ההסבה לצרף תצלום של הדו"ח, צילומי רישיון נהיגה הן של בעל הרכב והן של מבצע העבירה, ובנוסף, תצהיר של בעל הרכב בו הוא מציין ומצהיר כי אינו נהג ברכבו בזמן ביצוע העבירה, ותצהיר נוסף של הנהג אשר ביצע את העבירה כאשר הוא מבקש להסב את הדו"ח על שמו. חשוב לדעת כי על התצהירים להיות מאומתים וחתומים על ידי עורך דין.
  2. הגשת פנייה מקוונת באתר האינטרנט, כאשר במטרת הפנייה יש לסמן "דיווח על נהג אחר ברכב" ולהקפיד על מילוי הפרטים כנדרש.
חזקת הבעלות בתעבורה, מהי האחריות המוטלת על בעל הרכב?
חזקת הבעלות בתעבורה, מהי האחריות המוטלת על בעל הרכב?

האם ישנם זמנים בהם בעל הרכב יכול להגיש בקשה להסבת דו"ח

בהחלט, בהתאם לסעיף 229 לחוק סדר הדין הפלילי נקבע כי, יש לשלוח בקשה להסבת דו"ח תוך 30 ימים מיום המצאת הדו"ח. אם בעל הרכב לא יגיש בקשה להסבת דו"ח במסגרת הימים הנ"ל, הוא יישא על עצמו את דו"ח התנועה ואת ההשלכות בגין הדו"ח. לכן, חשוב להקפיד על הגשת הבקשה בזמן אחרת לא יהיה ניתן לבצע הסבה לאחר מכן.

 

מה קורה במקרה בו בעל הרכב לא יודע מי ביצע את העבירה?

במקרה שבעל הרכב לא יודע מי ביצע את העבירה ברכבו, אין לו את היכולת להסב את הדו"ח מכיוון שעל מבצע העבירה למלא תצהיר בעניין. לכן, בעל הרכב ייאלץ לשאת את הדו"ח על שמו ולספוג את ההשלכות לרבות: קנס כספי, נקודות תעבורה, ואף להזמנה לדין בהתאם לנסיבות. גם אם אינו ביצע פיזית את העבירה הנוכחית. לאור האמור, מומלץ שלא להביא למספר אנשים לנהוג לכם ברכב, מכיוון שיכולת הפיקוח לוקה בחסר.

ביצוע עבירת תנועה ברכב חברה, על מי מוטלת האחריות?

אנו נתקלים בלא מעט פעמים בהם בעלי חברה מקבלים לחובתם דו"ח תנועה שהסכום הנקוב בו גבוה פי 4 מהסכום המקורי, למשל במקרה של דו"ח טלפון, הקנס הכספי הוא 1000 ₪, אך כאשר מדובר בביצוע עבירה זהה ברכב חברה, הקנס הכספי הוא 4000 ₪. מטרת הקנסות הגבוהים היא להרתיע את החברות ובכך לגרום להסבת דו"ח על מבצע העבירה הנוכחית. חשוב לדעת כי, אנשים הנוהגים על רכב חברה נוטים שלא להקפיד על כללי התעבורה השונים מתוך הנחה שאינם נושאים בסנקציות המשפטיות, אך אין כך הדבר! כיום, חברות רבות מבצעות הסבת דו"ח על מבצע העבירה ואינן נושאות בקנס הכספי הגבוה. לכן, במקרה שמדובר בחברה בעלת רכבים, מומלץ לנהל יומן נסיעות בכל רכב שברשות החברה, וכי כל נהג אשר עולה על  אחד מרכבי החברה, יחתום על תצהיר בו הוא רושם את היום והשעה בה הוא נהג ובנוסף כי הוא מודע לכך שהוא האחראי לכל הדו"חות אשר עשויים להירשם על הרכב במהלך נהיגתו. יש לצלם מראש את רישיונות הנהיגה של כלל הנהגים ולצרף זאת ליומני הנסיעות שלהם. מטרת הרישום היא להטיל את נטל האחריות על הנהג עצמו ולא על החברה, ככה נהגים יטו יותר להקפיד על נהיגה נכונה ובטוחה.

גם במקרה בו העובד התפטר או פוטר, החברה עדיין תהיה רשאית לבצע הסבת דו"ח אם יש ברשותה יומן נסיעות ותצלום של רישיון הנהיגה של הנהג, אין צורך באישור מן הנהג עצמו. יש לציין כי במקרה שבוצעה הסבת דו"ח, הנהג הנאשם יישא גם בקנס הכספי וגם בנקודות המיוחסות לעבירה.

חזקת הבעלות בתעבורה, מהי האחריות המוטלת על בעל הרכב? - uliel

מה קורה כאשר שילמתם דו"ח תנועה ולאחר מכן הבנתם שלא אתם ביצעתם את העבירה אלא אדם אחר?

קיבלתם דו"ח מצולם הביתה? אנשים רבים נוטים למהר לשלם את הקנס הכספי בדו"ח התנועה, מתוך הנחה שכאן תם ונשלם הסיפור. חשוב לומר כי מדובר בהנחה שגויה מכיוון שתשלום הדו"ח משתווה להודאה באשמה, זאת אומרת, במקרה בו הדו"ח שולם, לא ניתן לעשות דבר לרבות: הסבת דו"ח, בקשה לאזהרה, בקשה לביטול, בקשה להישפט, וזאת לאור העובדה שאתם נתפסים כאשמים בביצוע העבירה המיוחסת לכם.

לכן, במקרה שקיבלתם דו"ח תנועה מצולם, רצוי לוודא שאכן אתם ביצעתם את העבירה, יש לאמת זאת מול התאריך והשעה ואם מתאפשר, ניתן להיעזר גם בתמונות המצורפות לדו"ח. אל תמהרו אם התשלום, בדקו היטב את כל האפשרויות ורק לאחר מכן תקבלו החלטה מושכלת. אם שילמתם את הדו"ח וכעת אתם נדרשים בהשלכותיו כמו למשל, ביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי או שמא פסילה לתקופה ממושכת, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מיומן המתמחה בתחום, בכדי לראות האם ניתן להטיב עימכם בהתאם לנסיבות.

 

הוסב על שמי דו"ח מטעם מחברת ליסינג, אך לא אני נהגתי ברכב, מה ניתן לעשות?

אם קיבלתם דו"ח על שמכם לאחר שהתבצעה הסבה מטעם חברת ליסינג, מומלץ בראש ובראשונה לוודא האם באמת ביצעתם את העבירה בתאריך ובשעה הנקובים, אם אינכם ביצעתם את העבירה יש מה לעשות! בהתאם לסעיף 27 לפקודת התעבורה, הינכם רשאים לפנות למשטרת ישראל ולבקש להסב את הדו"ח על האדם שאכן ביצע את העבירה.

 

האם עורך דין תעבורה יכול לסייע לבעל רכב כאשר מוטלת עליו אחריות על עבירה שאינו ביצע מכוח חזקת הבעלות?

תחום התעבורה הוא תחום מורכב ומסועף, לכן מומלץ בעת הצורך להסתייע בעורך דין תעבורה המתמחה ברזי הדינים השונים. במקרה של הזמנה לדין, כדוגמת עבירת הפקרה, חשוב להבין כי ההליך המשפטי מתנהל בזהה להליך הפלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך קיים לבית המשפט מרחב ענישה רחב אשר עשוי להשפיע מהותית על חייו של בעל הרכב מכוח חזקת הבעלות. במקרים שכאלו, עורך דין תעבורה מיומן יידע לבחון היטב את חומר הראיות ולאתר כשלים בכדי להביא להקלה בענישה ואף לזיכוי מלא מן האשמה.

 

שאלות נפוצות
בעת תיעוד עבירת תנועה באמצעות מצלמות אוטומטיות, יש לראות בבעל הרכב כאילו הוא נהג רכב בשעת ביצוע העבירה.
במקרה שכזה לא יוכל בעל הרכב להסב את הדו"ח ולכן עליו לשאת בכל ההשלכות הצפויות. לעוד מידע, ניתן לקרוא באתר.
דו"ח התנועה נרשם על שם החברה, אך בד"כ החברה תבצע הסבת דו"ח על הנהג שביצע את העבירה. מהן ההשלכות? במאמר המלא באתר.
תשלום דו"ח התנועה מציין הודאה באשמה, ולכן אם אתם מעוניינים לבצע פעולה אחרת בעניין הדו"ח יש לעשות זאת טרם התשלום. לעוד מידע, באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה