לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נסיעה בשולי הכביש

מכירים את הרגע הזה שאתם עומדים בפקק ומרגישים מיואשים או שמא ממהרים? סביר להניח שזה קרה לכל אחד מאיתנו ציבור הנהגים בשלב כזה או אחר. קיימים מקרים בהם נהגים בוחרים שלא להמתין מאחורי שרשרת רכבים ארוכה, אלא לנסוע על שולי הכביש לצורך עקיפה או נסיעה רציפה. חשוב להבין כי שולי הכביש משמשים כמקום בטוח אשר מאפשר לכלי רכב כאלו ואחרים לבצע עצירה בשעת הצורך לשם תיקון צמיג לדוגמא ולא לצרכים אחרים כדוגמת עקיפה!

נסיעה על שולי הכביש מהווה עבירת תנועה הנושאת עימה קנס כספי ונקודות תעבורה. בהתאם לכך, חשוב לדעת מה מותר ומה אסור, וכיצד ניתן להתמודד עם הדו"ח שנרשם לחובתכם בצורה הטובה ביותר שאינה תסכן את רישיונכם. כל אלו ועוד, במאמר המלא.

עבירת נסיעה בשול הדרך בהתאם לתקנות התעבורה

לפי תקנה 33 לתקנות התעבורה – בכל מקום בו סלול כביש, חל איסור מוחלט על הנהגים לנסוע שלא בכביש. זאת אומרת לפי התקנה הנ"ל, לא יורשה נהג לנסוע עם כלי הרכב בשולי הכביש אלא אם כן מדובר במצב חריג בו קיים תמרור לשם כך. קיימים מקרים בהם יורשה כלי הרכב לנסוע בשול  הדרך מבלי חשש לביצוע עבירת תנועה.

כיצד נאכפת עבירת נסיעה בשולי הכביש?

נהגים רבים נוטים להניח כי אם לא נעצרו בשעת ביצוע העבירה ע"י שוטר, אינם הסתבכו כלל, אך אין כך הדבר. כיום, משתמשת משטרת ישראל באמצעי אכיפה נוספים לצורך תיעוד עבירות תנועה כדוגמת נסיעה בשול.

עו"ד אוליאל ממחישה בסרטון הנוכחי, כיצד עשויים הנהגים להיות מתועדים:

 

באילו מקרים ניתן לנסוע בשולי הכביש?

כפי שציינו עד כה, חל איסור מוחלט לנסוע בשולי הכביש למעט חריגים עליהם נדון כעת. קיימים מקרים בהם מתאפשר לנהג לנסוע בשול הדרך מבלי חשש לקבלת דו"ח תעבורה לרבות:

  • הרכב המוגדר כרכב איטי כדוגמת טרקטור, משאית משא וכיוצ"ב
  • רכב שאינו מוגדר כמנועי

בנוסף, ניתן לבצע עצירה בשול הדרך במקרה שנפל ליקוי מהותי בכלי הרכב כדוגמת תקר בגלגל, שמשה שהתנפצה או שכוסתה באופן פתאומי וכן בכל תרחיש בו חש הנהג סכנה להמשך נסיעתו כדוגמת סחרחורת, תחושת עילפון, ראייה שלפתע הטשטשה וכיוצ"ב.

מדוע מתאפשר במקרים מסוימים אכן לנסוע בשול הכביש?

החוק מאפשר לרכבים המוגדרים כרכבים "איטיים" כדוגמת טרקטורים, משאיות משא וכדומה, לנסוע בשול הדרך מהסיבה הפשוטה – רכבים אלו לרוב מאופיינים בנסיעה איטית ולכן, לצורך מניעת הפרעה לתנועת כלי הרכב בכביש, רשאים הרכבים הללו "לרדת" לשול הדרך לצורך מתן עקיפתם על ידי יתר כלי הרכב בכביש. קיימת חשיבות מרבית לזרימת התנועה ברחבי הכבישים, ועל כן נהג אשר לא ייבצע זאת עשוי לקבל דו"ח תנועה בגין אי נסיעה בשול הדרך.

לכן, אם יוצא לכם לנסוע ברחבי הכבישים השונים ולהבחין במשאיות משא לצורך העניין נוסעות בשול הדרך לצורך מתן עקיפתן, זה לא כי הן רוצות להיות נחמדות איתכם ולאפשר לכם לנסוע נסיעה רציפה, אלא כי הן מחוייבות לזה בהתאם לחוק!

נסיעה בשולי הכביש
נסיעה בשולי הכביש

מה ההבדל בין שול הכביש הימני לבין שול הכביש השמאלי?

קיים הבדל מהותי בין השול הימני לבין השול השמאלי, ולכן חשוב להבהיר את השוני בין השניים:

  • השול הימני בכביש מיועד לעצירת רכבים בגין נסיבה כזאת או אחרת לדוגמא: פנצ'ר בגלגל, מאורע רפואי פתאומי וכן הלאה. בנוסף, כפי שציינו קודם לכן רכבים כבדים נדרשים לנסוע בשול הדרך אם וכאשר קיימת תנועה מרובה מאחוריהם, לשם זרימת התנועה באופן רציף.
  • החלק השמאלי ביותר בכביש שנראה לנו ציבור הנהגים כ"שול", מהווה כקו הפרדה רצוף ולא כשטח שניתן לעצור בו. בשונה מן השול הימני, לא ניתן לבצע עצירה או נסיעה בחלק השמאלי ביותר של הכביש גם במקרה קיצון בו הינכם נדרשים לעצור את רכבכם באופן פתאומי.

רוכבי אופנועים? חשבו שתכירו את החוק בעניין נסיעה בשולי הכביש

בהתאם לנאמר בתקנות התעבורה, חל איסור מוחלט על כלי רכב ממונעים לנסוע בשול הדרך למעט החריגים עליהם דנו כבר קודם לכן. זאת אומרת כי, גם רוכבי אופנועים למיניהם אינם רשאים לנסוע בשול הדרך, למרות שאנו נתקלים בתופעה הזאת על בסיס יומיומי. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי משטרת ישראל הוציאה הנחייה בעניין אשר לפיה מותרת הנסיעה בשול לרוכבי אופניים כאשר קיימים עומסי תנועה רבים. על רוכבי האופנועים לנהוג בזהירות תוך שמירה על כללי התעבורה השונים, וכן לא להוות סיכון ליתר משתמשי הדרך בגין הנסיעה בשול הדרך.

לאור האמור, נסיעה בשול הדרך אינה מותרת לפי החוק לרוכבי אופנועים, אך בגין הנחייתה של המשטרה אין כל חשש לבצע נסיעה שכזאת במקרה שקיים עומס רב בכביש.

מהי הענישה בגין נסיעה בשול הכביש?

בהתאם לקבוע בתקנות התעבורה, נסיעה בשול הדרך הינה עבירת תנועת ועל כן נהג שיימצא נוהג בשול הימני שלא כחוק יהיה צפוי לקבלת דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי על סך 750 ₪ בצירוף 6 נקודות תעבורה. חשוב להבין כי רישום נקודות למרשם התעבורתי של הנהג, עשוי להביא לביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי לרבות: ביצוע קורסי נהיגה, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן תיאוריה וטסט מחדש וכן פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן הנדרש (שלושה חודשים / תשעה חודשים). לכן, במקרה שנרשם לחובתכם דו"ח בגין ביצוע העבירה הנ"ל, טרם תשלום הקנס הכספי חשוב לקבל החלטה מושכלת ועניינת לאופן הטיפול הנדרש. במקרה ששילמתם את הקנס הכספי, באופן אוטומטי כל האפשרויות לטיפול בדו"ח נחסמות עבורכם.

קיבלתם דו"ח על נסיעה בשול הדרך, אלו הן האפשרויות העומדות בפניכם

עבירת נסיעה בשול הדרך הינה עבירה מסוג ברירת משפט, הנושאת עימה נקודות תעבורה וכן קנס כספי. בהתאם לכך, קיימות לפניכם מספר אפשרויות לצורך הטיפול בדו"ח לרבות:

  • הגשת בקשה להישפט – מדובר באלטרנטיבה הטובה ביותר לצורך קבלת התוצאה הרצויה, להלן ביטול הנקודות המיוחסות לכם בדו"ח.
  • הגשת בקשה לביטול הדו"ח – בכדי שבקשתכם תיענה בחיוב, תידרשו להציג בעת הגשת הבקשה אסמכתה מהימנה התומכת את גרסתכם לעניין הביטול. תחום התעבורה הינו תחום פלילי ועל כן לצורך ביטול הדו"ח עליכם להציג כשל מהותי ולתמוך אותו באמצעות ראייה כזאת או אחרת. שימו לב, כל אמירה אודות סיפורכם האישי, מצבכם הכלכלי וכדומה, לא יביאו אתכם לקבלת התוצאה הרצויה ויתרה מזאת עשויים להחמיר איתכם אם אכן תבחרו להגיש בקשה להישפט.
  • המרה לאזהרה – בעבירת נסיעה בשול, לא תינתן האפשרות להמיר את העבירה באזהרה גם אם הינכם עומדים בכל הפרמטרים הנדרשים כדוגמת ותק רישיון ועבר תעבורתי נקי, מכיוון שהעבירה הנוכחית נכללת בחריגים אשר אינם ניתנים להמרה.

לכן, במקרה בו הינכם מעוניינים לשמור על רישיון הנהיגה שלכם בכיסכם, ולבטל את הנקודות המיוחסות לכם בדו"ח הנוכחי, יש להגיש בקשה להישפט על ידי עורך דין תעבורה מקצועי הבקיא ברזי הדינים השונים.

כיצד עורך דין תעבורה עשוי לסייע לכם בעבירת נסיעה על שול הכביש?

חשוב להבין כי בזהה לנהגים אשר נדרשים לציית לחוקי התעבורה, כך גם משטרת התנועה מחויבת לפעול בכפוף לנהלים הנדרשים. קיימים מקרים בהם חלים ליקויים מהותיים בדו"ח אשר עשויים להביא את הנהגים הנאשמים למצב של הקלה בענישה ולעיתים גם לזיכוי מלא מן העבירה המיוחסת להם. לאור כך שבימה"ש לתעבורה פועל כערכאה פלילית, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי ומיומן הבקיא בתחום התעבורה, בכדי שזה יבטיח עבורכם הליך כנדרש. עו"ד מנוסה יידע לבדוק את התקיימותם של הנהלים הנדרשים ולאתר כשלים מהותיים(אם ישנם) בראיות התביעה. חשוב להבין כי, במקרה שבחרתם לפעול לבדכם ולא להסתייע בייצוג משפטי, תתקלו בקשיים רבים אשר עשויים להוביל לענישה זהה ואף חמורה יותר. אם רישיון הנהיגה שלכם חשוב לכם, אל תתמודדו לבד, חייגו עוד היום למשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל ונשמח לעמוד לשירותכם בעניין.

שאלות נפוצות
בהתאם לתקנות התעבורה, נסיעה בשולי הכביש הינה עבירת תנועה ועל כן יירשם כנגד הנהגים דו"ח ברירת משפט על סך 750 ₪ בצירוף 6 נקודות. לעוד בנושא, במאמר.
ראשית, מומלץ להנפיק תדפיס נקודות עדכני בכדי לדעת מה מצב המרשם התעבורתי שלך ואם קיימות לחובתך נקודות חובה. שנית, עליך להתייעץ עם עורך דין תעבורה בכדי להבין מהי דרך הפעולה הטובה ביותר במקרה שלך בהתאם למכלול הנסיבות.
בהתאם לשיטת הניקוד, נהג שצבר לחובתו נקודות תעבורה עשוי להיות צפוי לאמצעי תיקון כזה או אחר לרבות: קורסי נהיגה, פסילה בפועל, מבחן עיוני, מבחן מעשי, מבדקים במכון הרפואי וכיוצ"ב. לקריאה מעמיקה בנושא, כנסו למאמר המלא.
בוודאי! קיימים מספרים מקרים בהם מותר לבצע נסיעה או עצירה בשול הדרך כמו למשל, רכבים איטיים נדרשים לסטות לשול הדרך בכדי לאפשר ליתר כלי הרכב לבצע נסיעה זורמת ורציפה. בנוסף, במקרה שקיים ליקוי באוטו כדוגמת תקר בגלגל, מותר לעצור בשול הדרך בגין כך! לרשימה המלאה, באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה