לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

ערעור על דו"ח תנועה

מדי שנה מחלקת משטרת ישראל אלפי דו"חות תנועה בגין ביצוע עבירות תנועה, כאשר העבירות הבולטות ביותר הן שימוש בטלפון נייד, נהיגה במהירות מופרזת, וכן אי ציות לתמרורים השונים. בעת קבלת דו"ח מסוג ברירת משפט(קנס כספי ונקודות) רשאים הנהגים לבצע מספר פעולות לשם התמודדות מול הדו"ח שניצב אל מולם לרבות: הגשת בקשה להישפט, המרה לאזהרה וכן הגשת ערעור לצורך ביטולו.

אנו נוטים להיתקל לא מעט בשאלות, כיצד מגישים ערעור על דו"ח תנועה והאם כדאי לפעול לבד בעניין? במאמר זה נדון על האפשרויות השונות שניצבות בפני הנהגים הנאשמים, וכן נעשה עבורכם סדר בכל הנוגע להתמודדות מול דו"חות תנועה.

קיבלתם דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט? אלו הן ההשלכות

בסמכותה של משטרת ישראל להנפיק דו"חות תנועה הן מסוג ברירת משפט הנושאים עימם קנס כספי ונקודות והן הזמנות לדין אשר מחייבות את הנהג לעמוד בפני בית המשפט. במאמר הנוכחי אנו נדון אודות דו"חות ברירת משפט ועל ההשלכות הצפויות לנהגים בגינן.

כפי שכל נהג מכיר ויודע, במדינת ישראל נהוגה שיטת הניקוד של משרד הרישוי אשר לפיה, כל עבירת תנועה נושאת עימה נקודות הנעות בין 0 ל-10 לכל היותר, בהתאם לחומרת העבירה שהתבצעה. נהג אשר צבר לחובתו נקודות תעבורה, צפוי לבצע אמצעי תיקון בהתאם להנחיות הקבועות של משרד הרישוי לרבות:

מספר נקודות תעבורה: אמצעי תיקון:
12 נקודות ביצוע קורס נהיגה בסיסי
24 נקודות ביצוע קורס נהיגה ייעודי
36 נקודות פסילת רישיון הנהיגה לשלושה חודשים
72 נקודות או 36 נקודות בפעם השנייה תוך שש שנים פסילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים בצירוף ביצוע אמצעי תיקון נוספים כדוגמת: מבחן עיוני(תיאוריה), מבחן מעשי(טסט) וכן מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לאור האמור, גם דו"ח תנועה ולו הקל ביותר, עשוי להעמיד את רישיון הנהיגה שלכם בסכנת פסילה ועל כן קיים צורך רב בהתמודדות מול הדו"ח. חשוב לזכור כי במקרה שבחרתם לשלם את הקנס הכספי המופיע בדו"ח לא תוכלו להגיש בקשת ערעור או שמא בקשה להישפט.

כיצד מגישים ערעור על דו"ח תנועה?

בעת קבלת דו"ח תנועה, עומדים לרשות הנהגים 90 ימים לצורך ביצוע הגשת הערעור לביטול הדו"ח. את הבקשה ניתן להגיש בצורה מקוונת באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה, וכן באמצעות שליחת דואר רשום. בעת שליחת הבקשה יש לצרף צילום של הדו"ח, צילום תעודת זהות, מטרת הפנייה וכמובן את הסיבה העיקרית לערעור על הדו"ח.

חשוב לדעת כי פנייה למשטרת ישראל לצורך ערעור על דו"ח התנועה, לא עוצרת את "מרוץ הזמן" העומד לרשותם של הנהגים הנאשמים.

ערעור על דוח תנועה
ערעור על דוח תנועה

 מהן הסיבות אשר עשויות להתקבל בערעור על דו"ח תנועה?

באופן כללי, בכדי שבקשתכם לביטול דו"ח תנועה אכן תתקבל, תידרשו להציג סיבה מהותית לשם כך. הרבה אנשים נוטים להאמין כי אם יפרטו את נסיבותיהם האישיות, או שמא יצדיקו את העבירה שהתבצעה על ידם על ידי "תירוץ ראוי", אכן תיטה המשטרה לקבל את הערעור ולבטל את הדו"ח. כמובן שמדובר בהנחה שגויה מראשיתה, מכיוון שתחום התעבורה הינו תחום פלילי ועל כן קיים צורך להציג כשל מהותי לשם הבאת ביטול הדו"ח.

אם הצלחתם לזהות כשלים מהותיים בדו"ח לרבות:

  • מספר רכב שגוי
  • סוג הרכב אינו תואם
  • הפירוט שהשוטר ציין בדו"ח אינו תואם למתרחש

כמובן שכל כשל שהצלחתם לזהות, תידרשו לאמת באמצעות הוכחה מובהקת למשל: במקרה ששוטר טען שעברתם באור אדום ואילו לפי מצלמת רכבכם חציתם את הצומת באור צהוב, תידרשו להציג את הסרטון הנ"ל או תצלום ממנו בעת הגשת הבקשה לערעור.

כפי שניתן להבין, בכדי שאכן תיטה המשטרה לקבל לחיוב בקשה לערעור, עליכם להוכיח מפורשות את הסיבה המובהקת לכך. תירוצים, אמירות, הבטחות וכיוצ"ב, לא יסייעו לכם בהבאת התוצאה הרצויה ואף עשויים לסכן את מצבכם אם אכן תבחרו להגיש לאחר מכן בקשה להישפט.

האם יש להיעזר בשירותיו של עורך דין לצורך הגשת בקשה לערעור על דו"ח תנועה?

באופן כללי, ניתן להגיש את כל הבקשות לבדכם ללא כל סיוע משפטי לרבות: הגשת בקשה להישפט, הגשת בקשה להמרה באזהרה וכן הגשת בקשה לביטול הדו"ח. אך השאלה הנכונה שעליכם לשאול היא, האם הבחירה להגיש את הבקשות הללו לבד עשויות להביא עבורכם את התוצאה הרצויה. חשוב להבין כי תחום התעבורה הינו תחום פלילי לכל דבר ועניין, לכן בכדי שתתקבל התוצאה הרצויה כדוגמת ביטול נקודות, זיכוי מלא מן האשמה וכיוצ"ב, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן. עו"ד מנוסה ידע לבחון עבורכם את כל הראיות הקיימות ולאתר ליקויים מהותיים אשר עשויים להביא לקבלת התוצאה הרצויה. במקרה שתבחרו לפעול לבדכם, באופן אוטומטי סיכוייכם להצלחה פחותים! לכן אין להקל ראש בדבר, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין בסמוך להתרחשות העבירה ככל הניתן.

הפעולות האפשריות להתמודדות עם דו"חות תנועה

בעת קבלת דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט(קנס כספי + נקודות תעבורה) באפשרותכם לבצע מספר פעולות אפשריות לצורך התמודדות עימו. יחד עם זאת, עליכם להבין כי לא כל פעולה עשויה להניב עבורכם את התוצאה הרצויה, ולכן חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה טרם קבלת החלטה. להלן הפעולות האפשריות:

הפעולות: ההשלכות:
תשלום הדו"ח לאחר תשלום הדו"ח לא יהיה ניתן לבצע דבר, היות והנהג בחר להודות בדבר ביצוע העבירה. בתרחיש הנוכחי, יזקפו נק' התעבורה במיידי.
בקשה לביטול הדו"ח לרוב תדחה המשטרה את הבקשה, למעט מקרים חריגים בהם אכן הוכיח הנהג ליקוי מהותי העשוי להצדיק את ביטול הדו"ח, כדוגמת צילום ממצלמת הרכב.
בקשה להמרה באזהרה בכדי להגיש את הבקשה, על הנהג לעמוד במספר קריטריונים כדוגמת: ותק רישיון נהיגה, ללא דו"חות תנועה קודמים בשנים המוגדרות וכן שלא נרשם לחובתו דו"ח באזהרה. יחד עם זאת, גם במקרה בו כל התנאים מתקיימים, אין חובה להמרת הדו"ח היות והוא מותנה לשיקול דעת של השוטר בלבד.
בקשה להישפט ייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן, הוא האופציה הטובה ביותר לשם התמודדות מול הנקודות המיוחסות לנהג בדו"ח. עו"ד מקצועי ידע לבחון את הראיות כנדרש ולאתר פגמים מהותיים העשויים להוביל להקלה בענישה וכן לזיכוי מלא מן האשמה

 

מה הסיכויים לקבלת ערעור על דו"ח תנועה?

מדובר בשאלת מיליון הדולר! ותתפלאו לגלות שהתשובה אינה מסובכת בהכרח. כפי שציינו במאמר, במקרה שאכן תוכלו לתמוך את הסיבה לביטול הדו"ח באופן חד משמעי שאינו ניתן לפרשנות כזאת או אחרת, אכן תיטה המשטרה לקבל את בקשתכם ולבטל את הדו"ח. למשל: במקרה ששוטר רשם לחובתכם דו"ח בגין אי מתן זכות קדימה להולך רגל, ואילו מצלמת רכבכם מוכיחה אחרת. חשוב להבין כי מדובר במקרים חריגים שאינם מתרחשים כבשגרה ולכן לרוב, בקשה לביטול הדו"ח לא תביא עבורכם את התוצאה הרצויה. במקרה בו אתם מעוניינים לשמור על רישיון הנהיגה שלכם, אל תקלו ראש בדבר והסתייעו בהקדם האפשרי בשירותיו של עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן.

במקרה שתמו להם הימים הנדרשים לערעור, מה ניתן לעשות?

באופן כללי, החל מיום המצאת הדו"ח לחובתו של הנהג הנאשם עומדים לרשותו 90 ימים לפעול בהם, אשר במהלכם ניתן לבצע מספר פעולות לרבות:

  • הגשת בקשה להסבת הדו"ח
  • בקשה לביטול הדו"ח
  • בקשה להמרה באזהרה
  • הגשת בקשה להישפט

במקרה שחלפו להם הימים הנדרשים, לא תוכלו לבצע כל פעולה בעניין הדו"ח! ייתכנו מקרים בהם ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולאפשר לאדם לפעול לצורך הטיפול בדו"ח. במקרה שכזה חלה החובה להסתייע בעורך דין תעבורה.

מה ההבדל בין הגשת בקשה לביטול הדו"ח לבין בקשה להישפט?

הגשת בקשה לביטול הדו"ח מצריכה עילה מהותית אשר נתמכת באופן ממשי וחד משמעי! לרוב משטרת ישראל תיטה שלא לבטל את הדו"ח, ולכן במקרים מסוימים עדיף לחסוך את הפרוצדורה הנ"ל ולהגיש ישירות בקשה להישפט.

חשיבות ההסתייעות בעורך דין תעבורה לצורך התמודדות מול דו"ח תנועה

דו"ח תנועה ולו הקל ביותר, עשוי להוות סכנה ממשית לרישיון הנהיגה שלכם בהתאם לשיטת הניקוד מטעם משרד הרישוי. אם ברצונכם להתמודד מול הדו"ח שקיבלתם, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מיומן, ובכך להבטיח לעצמכם הגנה מקסימאלית ומזעור הנזקים. עו"ד הבקיא ברזי הדינים השונים ידע לבחון עבורכם את הראיות הקיימות בתיק, ואף יאתר כשלים מהותיים אשר עשויים להביא להקלה בענישה באמצעות שינוי סעיף העבירה ללא נק' וכן זיכוי מלא מן האשמה במקרים המתאימים.

שאלות נפוצות
באופן כללי, יש לכם 90 ימים לפעול בהם, החל מיום המצאת הדו"ח. במסגרת הימים הללו, תוכלו לבצע מספר פעולות לרבות: בקשה להישפט, בקשה לביטול הדו"ח, המרה לאזהרה וכן הסבת הדו"ח. לכל הפרטים, במאמר המ
בהחלט, אך אין זה בהכרח אומר שזה הדבר הנכון עבורכם. תחום התעבורה הינו תחום רחב ומסועף ולכן חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי ומיומן. לעוד בנושא, בקרו באתר.
בכדי שתתקבל החלטה לבטל את הדו"ח שלכם, תידרשו להציג בבקשתכם ראיה ממשית לצורך כך כמו למשל: סרטון ממצלמה רכב וכיוצ"ב. לרוב אם תוגש בקשה עם נסיבות אישיות וכדומה, הבקשה תידחה. למידע נוסף, באתר
כיום כל עבירה נושאת עימה נקודות תעבורה, החל מ-0 ועד ל-10 לכל היותר. ריבוי נקודות עשוי להוביל לפסילת רישיון הנהיגה ולכן חשוב להתמודד עם הדו"ח שניצב למולכם ולא למהר בתשלום הקנס. לקריאה מעמיקה, במאמר.  
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
בדיקת מצב רישיון נהיגה

נתחיל ונאמר כי, רישיון הנהיגה שלנו מהווה אסמכתה רשמית לכך שאנו זכאים לנהוג ברחבי כבישי הארץ באופן חוקי. יחד עם

עורך דין דו"חות תנועה

הוצאתם רישיון נהיגה? מזל טוב! עלייה מאחורי ההגה ונסיעה ברחבי הכבישים השונים דורשת ממכם אחריות רבה וציות לכללי התעבורה השונים.

משרדנו מתמחה רק בתעבורה