לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תפקידי המרב"ד

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או המרב"ד הינו גוף בעל אחריות גדולה. במאמר הבא נבין לעומק מהם תפקידי המרב"ד ואיך זה יכול להשפיע על רישיון הנהיגה שלכם.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מכון הארבעה)

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים המכונה גם מכון הארבעה או המרב"ד פועל מטעם משרד הבריאות. המרב"ד עוסק ברפואה תעבורתית במניעת תאונות דרכים הנגרמות בשל ליקוי בריאותי (פיזי או נפשי) של הנהג. המכון מהווה מעין זרוע רפואית (רופא מוסמך) של משרד הרישוי.

כאשר משרד הרישוי מפנה נהג לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא מעוניין לבחון האם אותו נהג כשיר לנהיגה. עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ידע איך נכון להתמודד ולפעול מול המכון כדי שלא יפסלו את רישיון הנהיגה שלא בצדק.

תפקידי המרב"ד - uliel.co.il

תפקידי המרב"ד  או המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

תפקידי המרב"ד הינם לזהות נהגים בעלי סיכוי גבוה להיות מעורבים בתאונות דרכים בשל נהיגה מסוכנת או בשל ליקוי בריאותי ולהרחיקם מהכביש מבעוד מועד.

הדרישה להיבדק במכון הרפואי יכולה לבוא מכמה מקורות לרבות משטרת ישראל, בתי המשפט, משרד הרישוי, בתי חולים ועוד. חשוב לציין שיש מקרים בהם מוטלת על הרופא המטפל חובת דיווח.

תפקידי המרב"ד
תפקידי המרב"ד

לפניכם מספר דוגמאות למקרים בהם ידרוש המכון הרפואי מנהג להגיע לבדיקות

  • נהגים המבקשים לקבל רישיון לרכב ציבורי או רכב משא
  • עברייני תנועה מועדים לאחר תום שלילה
  • נהגים או מבקשי רישיון נהיגה שנמצאו לא כשירים לשירות צבאי עקב בעיות נפשיות ו/או רפואיות
  • דיווח מבתי המשפט בעניינו של נהג
  • דיווח מהמשטרה בעניינו של נהג המכור לסמים או אלכוהול
  • נכי משרד ביטחון
  • נכים המופנים ע"י המוסד לביטוח לאומי
  • מבקשי או מחזיקי רשיון נהיגה עם בעיות בריאותיות
  • נהגים המופנים ע"י רשות הרישוי מפאת גיל
  • נהגים שדווחו ע"י משטרת ישראל על מעורבותם בתאונות דרכים
  • נהגים המדווחים מכוח חובת דיווח רופא לפי סע' 12ב לפקודת התעבורה
  • נהגים שהורשעו בעבירה של נהיגה בשכרות
  • נהגים שהורשעו בעבירות של שימוש בסמים
  • נהגים עם בעיות פסיכולוגיות שעלולות לפגוע ביכולת הנהיגה שלהם
  • נהגים שסובלים מבעיות בריאותיות שונות שיכולות להשפיע על יכולת הנהיגה שלהם: סכרת, אפילפסיה, אירוע מוחי, בעיות לב, בעיות ראיה, אישפוזים פסיכיאטריים, סיכון גבוה לשבץ ועוד.

 

על פי חוזר המנכ"ל של משרד הבריאות קמה חובת דיווח בנוגע לנהגים אשר מצבם הבריאותי עלול לסכן את המשתמשים בדרך ו/או את הנהגים עצמם. ישנן מחלות אשר על פי הנוהל, הרופא מחויב להודיע עליהן באופן מיידי, כגון אפילפסיה, שימוש בסמים ואלכוהול, מחלות לב חמורות, בעיות ראיה ועוד.

 

נהג המוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, חייב להתייצב לבדיקותיו ולא רשיונו יותלה

המרב"ד רשאי לשקול בהמלצתו מידע מן המרשם הפלילי של הנהג. כמו כן, המרב"ד יכול לבקש ממי שהוזמן לבדיקה להמציא לו מידע רפואי או כל מידע רלוונטי אחר.

הנהג שמוזמן למכון הרפואי יעבור סדרת בדיקות. אם מדובר בבעיות רפואיות פיזיות, ישלח הנהג לבדיקה לצורך אבחון מגבלות אלה והשפעתן על כושר הנהיגה. כשמדובר בבעיות נפשיות, נשלח הנהג לבחינה אישיותיות-פסיכולוגית מול פסיכולוג מטעם המרב"ד והן מבחן ארוך מול מחשב.

 

ישנן בדיקות נוספות התלויות בכל נהג ונסיבותיו השונות

במקרים מסוימים יכול המכון הרפואי להפנות את הנהג לבדיקות נוספות במכונים חיצוניים. כשמסתיים תהליך הבדיקה ייתן המרב"ד את חוות דעתו אשר מהווה המלצה למשרד הרישוי: המלצה לשלילת רישיון הנהיגה או מניעת קבלתו עקב סיבות רפואיות שהתגלו בבדיקה או קביעה שאין בעיה רפואית שמונעת קבלת רישיון או החזקתו.

הצלחות המשרד בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם המרב"ד לא מתמודדים לבד! אתה צריך עו"ד תעבורה לצידך! משרד עו"ד יערית אוליאל לתעבורה בלבד! 

החזרת רישיון אחרי שלילת המרב"ד

ניסה להוציא רישיון לאוטובוס במשך שנתיים

במשרדנו נוהלו מאות תיקי מרב"ד, אפשר לעזור גם לך! 
אנחנו כאן כי הרישיון שלך חשוב, צור קשר עוד היום! 

 

תפקידי המרב"ד – תפקידים נוספים

שיפור עצמאותם של נכים ע"י התאמת אביזרי נהיגה ורכב למגבלותיהם הרפואיות ובכך להגביר את יכולת העצמאות וההתניידות של הנכים.

צריך להבין, בימ"ש יכול להחליט לשלול את רישיון הנהיגה של נהג שביצע עבירה ספציפית. לעומתו, למרב"ד יש סמכות לשלול רישיון נהיגה של כל אדם אף מבלי שביצע כל עבירת תנועה. המרב"ד בוחן את הנהג בצורה מקיפה במטרה לנסות לחזות מראש מי הנהגים אשר עלולים להוות סכנה בנהיגתם.

הניסיון למנוע תאונות דרכים באמצעות גוף מקצועי שתפקידו לאתר מראש נהגים בעלי סיכון התנהגותי בנהיגתם מבורך. יחד עם זאת, בפועל, המכון הרפואי אינו חף מטעויות ורישיונם של אנשים רבים נשלל בשגגה והם נאלצים להילחם בהחלטה ולהוכיח שאינם מסוכנים לנהיגה.a

טעויות רבות קורות במיוחד במקרים המסווגים כ"אי התאמה אישיותית לנהיגה". על אף שבתי המשפט קבעו כי יש לנהוג בזהירות רבה בהפעלת הסמכות לפסילה עקב אי התאמה אישיותית הדבר לא בא לידי ביטוי בהחלטות המכון אשר מורות על שלילת רישיון מסיבה זו. בנוסף, לאור העומס הרב המוטל על המרב"ד, לעתים מוזמן נהג לבדיקה שנים לאחר ש"נולדה" הסיבה לבדיקת כושר נהיגתו ובמהלך הזמן הרב שחלף- הנהג המשיך בחייו והסיבה בגינה הוזמן לבדיקה מלכתחילה כבר אינה רלוונטית ולכן אין זה הוגן וראוי שכעבור שנים ישללו את רישיונו בשל סיבה שחדלה להתקיים.

על עורך הדין המטפל בתיק להבין היטב מה הסיבה בגינה "סימן" המכון הרפואי את אותו נהג כמסוכן לנהיגה ולפעול להסרת הבעיה ולשכנע את המרב"ד כי שגה בהחלטתו וכי אותו נהג אינו מהווה סיכון בנהיגתו.

תפקידי המרב"ד והחלטתם לעניין כשירות רפואית לנהיגה הנה כאמור המלצה בלבד

ההמלצה של המכון מועברת אל משרד הרישוי אשר עתיד לזמן את הנהג לשימוע. לרוב, השימוע הוא הליך פורמלי בלבד ובפועל, על אף שלרשות הרישוי יש סמכות לקבל או לשנות את החלטת המכון, משרד הרישוי מהווה חותמת גומי ומקבל כל המלצה של המרב"ד ככתבה וכלשונה.

במידה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים המליץ שלא לאשר לנהג רשיון נהיגה או לשלול את רשיון הנהיגה הקיים, קיימת אפשרות להגיש ערר על החלטת המרב"ד לועדת הערר.

קיימת חשיבות רבה בבחירת עו"ד שמתמחה בעבודה מול המכון הרפואי וועדות הערר, ע"מ להגדיל את הסיכוי להשבת רישיון הנהיגה. אם הוחלט לשלול את רישיון הנהיגה על עורך הדין לפעול במהירות לקבלת תוצאות הבדיקות הרפואיות ונימוקיהן. מסמכים אלה שעמדו בבסיס ההחלטה לא נמסרים לנהג הנבדק ויש צורך להגיש בקשה למרב"ד ע"מ לקבלם.

תפקידי המרב"ד - uliel.co.il

עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

דע לאתר את הבעיה בגינה נפסל הנהג וידע לייעץ כיצד לפעול כדי להשיב את הרישיון, אם ניתן. קיבלתם זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים? אל תתמודדו עם זה לבד. אתם עלולים לאבד את רישיון הנהיגה שלכם.

שאלות נפוצות
המרב"ד או בשמו המלא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הינו גוף המופעל מטעם משרד הבריאות ואשר עוסק בנושא של רפואה תעבורתית. כשמטרתו הינה למנוע מבעוד מועד תאונות דרכים ופגיעה במשתמשי הכביש השונים על ידי נהגים שאינם נמצאים בקו הבריאות (פיזית או נפשית).
התפקיד העיקרי של המרב"ד הינו לאתר נהגים שמסכנים את עצמם ואת משתמשי הכביש הנוספים ולפסול את רישיונם. המרב"ד מבצע לכל נהג שמגיע אליו את הבדיקות הרלוונטיות למצבו וקובע את המלצותיו, האם אותו נהג מוגדר ככשיר לנהיגה. נוסף לכך, למרב"ד יש גם תפקיד בהתאמת אביזרי נהיגה עבור נכים וזאת בכדי לשפר את עצמאותם בדרכים.
הבדיקות שמבוצעות במרב"ד משתנות בהתאם לנסיבות הזימון של הנהג לבדיקות. באופן עקרוני הבדיקות מתחלקות לבדיקות רפואיות ובדיקות נפשיות. הבדיקות הרפואיות עשויות לכלול בדיקות ראייה, בדיקות נוירולוגיות, בדיקות מאמץ ועוד. והבדיקות הנפשיות עשויות לכלול בדרך כלל בדיקה של פסיכאטר לבחון את ההתאמה שלו לנהיגה.
ישנם מספר גורמים המורשים להפנות נהג לבדיקה במרב"ד, גופים אלו הינם, משטרת ישראל, בית המשפט, משרד הרישוי, גורמים רפואיים ואף הרופא המטפל שעליו חלה חובת דיווח בגין מצב בריאותי שעשוי להוות סכנה. חשוב לדעת, כי כל מקרה של הפנייה לבדיקה במרב"ד יכולה להוביל לפסילה של רישיון הנהיגה. לכן, חשוב מאוד לפנות לעורך דין המתמחה תפקידי המרב"ד לצורך ייעוץ והכוונה עוד בטרם ההגעה לבדיקה. לשיחת ייעוץ לחצו כאן.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה