לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

אי ציות לשוטר

 

כולנו יודעים כי יש לציית לשוטר במדים, אך רובנו לא יודעים מה המשמעות הפלילית של אי-ציות לשוטר, ואיזה עונש זה יכול לגרור. חשוב להכיר את הדין באשר לציות לשוטרים, על מנת להגן על זכויותינו בכבישים ולהבין מהן חובותינו, ובאילו תוצאות אנו עלולים לשאת אם לא נקיים אותן. 

 

החובה לציית לשוטר 

החובה לציית לשוטר מעוגנת בתקנה 23 לתקנות התעבורה –

אי ציות לשוטר
אי ציות לשוטר

(1)   להוראות שנותן שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, או אדם הנמנה עם הג"א כשהוא בתפקיד רשמי בפועל מטעם משטרת ישראל ובמדים, או שיש עליו סימן זיהוי חיצוני בולט אחר שאושר, או שוטר צבאי במדים או פקח עירוני במדים שהוא עובד רשות מקומית שהוסמך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה (בתקנה זו – פקח עירוני);

(1א) להוראות שנותן עובד במדים של רשות תימרור מקומית או מטעמה, שהוסמך לכך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה, לצורך הכוונת התנועה במקום שבו מבצעת רשות התימרור המקומית עבודת סלילה או אחזקה של כביש המצוי בתחומה;

לפי תקנה זו, יש לציית לבעלי התפקידים הבאים כאשר הם נותנים הוראות בכביש – שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, אדם שמזדהה כבעל תפקיד הג"א, שוטר צבאי במדים, פקח עירוני במדים, עובד במדים של רשות תמרור מקומית או מטעמה, בכפוף להסמכתם לפי חוק. 

(2)   לאותות הניתנים על ידי שוטר במדים או על ידי שוטר צבאי במדים, או על ידי פקח עירוני, או על ידי עובד חברת נתיבי ישראל בע"מ או על ידי עובד נת"א במדים.

סעיף (2) לתקנה קובע כי יש לציית לבעלי התפקידים הבאים כאשר הם נותנים אותות בכביש (כלומר, הכוונת נסיעה והתנהגות בכביש, בשונה מהוראות רגילות) – שוטר במדים, שוטר צבאי במדים, פקח עירוני, עובד נת"א במדים או עובד חברת נתיבי ישראל בע"מ. 

(ב)  הציות כאמור חובה הוא אף אם ההוראה או האות הם בניגוד לתקנות או בניגוד לתמרורים או להוראות כלליות אחרות בענין סדרי תנועה שניתנו על ידי כל רשות מוסמכת לכך.

(ג)   תמרור נייד שהוצב בדרך על ידי שוטר יראוהו כתמרור שהוצב כדין".

חשוב לדעת כי יש לציית להוראות או אותות שנותנים הגורמים המוסמכים לכך גם כאשר הן נוגדות את הדין הנהוג בתקנות, תמרורים או הוראות אחרות המסדירות סדרי תנועה. כמו כן, אין הבדל בין תמרור נייד שהוצב בדרך על ידי שוטר, לבין תמרור רגיל. 

 

מדוע ישנה חובת ציות לשוטר? 

במדינת ישראל, ובמדינות רבות אחרות, שוטר הינו דמות סמכותית שיש לכבד ולפעול לפי הוראותיו, מתוך היותו עובד ציבור המוסמך להנחות את הציבור כיצד לפעול, למען ביטחונם וטובתם האישית. בשל כך, לדוגמא, אדם יישא בעונש מחמיר יותר אם יתקוף שוטר, מאשר אם יתקוף אדם מן השורה.

כפי שכל נהג יודע, כביש הינו מרחב מהיר ומסוכן. על מנת שיתפקד כראוי, יש צורך בשיתוף פעולה בין כל הנהגים ועוברי הדרך השונים (לרבות רוכבי אופניים, הולכי רגל וכו'). כאשר עובר דרך המצוי בכביש אינו מציית לשוטר, הוא עשוי לעכב את התנועה ואפילו ליצור סיכון גדול עבורו ועבור סובביו.

כמו כן, במדינה דמוקרטית יש צורך בהגדרת הסמכויות הפועלות בכל מרחב. חשוב להבדיל בין לובש מדים נושא תפקיד אחד למשנהו, על מנת לדעת למי אני מחויב לציית, ולמי לא. 

חובתו של שוטר לסמן אותות בצורה ברורה 

תקנה 24 לתקנות התעבורה מגדירה כיצד על שוטר לסמן את האות "התקדם" ואת האות  "עמוד". 

"24.   (א)  (1)   האות "התקדם" יינתן בהושטת זרוע או שתיהן במקביל לכיוון התנועה כשכף היד פתוחה, או על ידי אור לבן בזמן תאורה;

(2)   האות "עמוד" יינתן בהרמת היד כשכף היד פתוחה לכיוון התנועה, או על ידי סימון באור אדום בזמן תאורה; האות "עמוד" יכול להינתן גם בהרמת היד או הידיים אפקית לצדדים כשכף היד פתוחה לכיוון התנועה; על הנוהגים ברכב, הבאים מהכיוון שאליו מופנית היד או מהכיוון שאליו מופנה גבו של השוטר או של הפקח העירוני, לעצור את רכבם

(ב)  האות שיינתן על ידי שוטר או על ידי פקח עירוני, יחייב גם אם ניתן בצורה לא מדוייקת, ובלבד שלא היה ספק סביר לגבי משמעות האות".

כפי שניתן לראות, סעיף (ב) בתקנה 24 קובע שגם אם האות ניתן בצורה לא מדויקת, הוא מחייב את עוברי הדרך כל עוד לא היה ספק סביר לגבי משמעות האות. סעיף זה חשוב במיוחד, כיוון שאם שוטר סימן אות בצורה שאינה ברורה והזמין אתכם לעמידה לדין בשל עבירת אי-ציות, תוכלו להעלות טענה זו כטענת הגנה.  

העונש על אי ציות לשוטר 

אי ציות לשוטר היא עבירה שגוררת הזמנה לדין בבית המשפט לתעבורה ושש נקודות. בית המשפט לתעבורה נוטה להתחשב בנסיבותיו המיוחדות של הנהג בבואו לפסוק פסק דין – לדוגמא, סביר להניח שנהג שיש לו היסטוריית נהיגה בעייתית במיוחד, יקבל עונש חמור יותר מנהג שהיסטוריית עבירות תנועה חמורות שלו היא ללא רבב. 

העונש הניתן בגין עבירה זו הוא לרוב קנס כספי או אפילו פסילת רישיון זמנית, אך במקרים מסוימים בהם הנהג פעל בזלזול רב ואפילו סיכן את סובביו, ייתכן ובית המשפט ייבחר לתת לו מאסר על תנאי או אפילו מאסר בפועל.

כפי שניתן לראות, עבירת אי ציות לשוטר נלקחת ברצינות רבה בבתי המשפט לתעבורה, ולכן אם הינכם ניצבים בפני משפט בשל עבירה זו, מומלץ להיערך מבעוד מועד ולהיעזר בעורך דין. 

אי ציות לשוטר – עורך דין תעבורה

מומלץ בחום כי בטרם כל הגעה לבית המשפט לתעבורה, תיוועצו עם עורך דין המתמחה בתחום. כאמור, עבירת אי-ציות לשוטר מתקיימת בהתקיים תנאים מסוימים, כמו היותו בעל תפקיד מוסמך (ובמקרים מסוימים על מדים) והעברת ההוראה או האות באופן ברור, גם אם לא מדויק. עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יסייע לכם לחשוף את הכשלים, במידה שהיו, בהתנהגותו של השוטר על מנת לבטל את כתב האישום כליל. 

מנגד, גם אם אכן נמצאתם אשמים בעבירה, עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, המכיר היטב את התנהלותם של השופטים ואת הלך הרוח בבית המשפט לתעבורה, יסייע לכם להעלות טענות שיפחיתו את עונשכם ואף יבטלו אותו כליל.

זכרו כי על הפרק עומד עתידכם כנהגים וכאזרחים, וכי עבירה מסוג זה עשויה לפגוע בכם בעתיד. לכן, היעזרו בעורך דין בעל מומחיות בנושא וניסיון רב. 

אם אתם או אחד מיקיריכם עומדים בפני כתב אישום בדיני התעבורה, עורכת הדין אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם לקבלת התייעצות ללא התחייבות. עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג בבית המשפט לתעבורה בפרט, ומעמידה לשירותיכם ליווי משפטי אמין, אישי ומקצועי. 

שאלות נפוצות
אם השוטר הזדהה בתעודת מינוי, עליך לכבד ולפעול בהתאם להוראותיו לפי תקנות התעבורה (תקנה 23), בכפוף להסמכתם בחוק. לקריאה בנושא כנסו לאתר.
מדובר בעבירה שגוררת הזמנה לדין בביהמ"ש לתעבורה ורישום חובה של שש נקודות. לעניין העונשים שמוטלים על ידי בית המשפט, באתר.
סיוע בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה עשוי לחשוף בפני בית המשפט את הכשלים (אם היו) ובכך למזער עבורך את הנזק ואף לבטל את כתב האישום ככללותו.
בהחלט. במקרים בהם הנהג פעל בצורה מזלזלת ואף סיכן את סובביו, רשאי בית המשפט לפסוק לו מאסר על תנאי או מאסר בפועל.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה