לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר

קיבלתם הזמנה לדין בגין עבירת תנועה חמורה? הגשתם בקשה להישפט? במקרה שלא נכחתם במשפט, אתם עשויים לקבל פסק דין בהיעדר. זאת אומרת, התובע רשאי לבקש מבית המשפט לתעבורה, לתת פסק דין בתיקכם וזאת על סמך הכתוב בכתב התביעה, מבלי שנשמעה דעתכם בעניין. לא מעט נהגים מוצאים את עצמם עומדים בפני פסק דין אשר החמיר את מצבם ההתחלתי וזאת מבלי שידעו על המשפט בעניינם. בהתאם לכך, ניתן לפעול בכדי לבטל פסק דין שניתן בהיעדר במסגרת הזמן הנדרש, וכפוף לנסיבות. קיבלתם פסק דין תעבורה בהיעדר? רוצים לדעת מה ניתן לעשות בעניין? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

מהו פסק דין תעבורה בהיעדר?

אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם נהגים אשר קיבלו הזמנה לדין או שמא הגישו בקשה להישפט בגין עבירת תעבורה, לא נכחו במשפט מסיבה כזאת או אחרת, וניתן להם פסק דין בהיעדר מבלי שהתגוננו בעניין. במקרה שכזה, בית המשפט הכריע בתיק מבלי לקיים כל דיון ובלי שהנהג הנתבע העלה את טענותיו הן בפני התביעה והן בפני השופט. חשוב להבין כי פסק דין בהיעדר ניתן ע"י בית המשפט, מתוך הנחה שהנתבע יכול היה להגיע ולהשמיע את טענותיו, אך בחר שלא להתייצב. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם נמנע מן הנהג הנאשם להתייצב בביהמ"ש מסיבות שונות כמו למשל:

  • אי קבלת דבר הדואר בעניין ההזמנה לדין.
  • הנהג הנאשם שכח מההזמנה לדין שקיבל.
  • חולי בלתי צפוי.
  • סיבות אישיות כאלו ואחרות.

לאור ההבנה כי קיימת חשיבות להתייצבותם של הנהגים למשפט, ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין בהיעדר.

בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר
בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר

 

באילו מקרים עשוי בית המשפט לקבל את הבקשה לביטול פסק דין בהיעדר?

פסק דין בהיעדר ניתן כאשר, היה בידי התביעה מספיק הוכחות בעניין ביצוע העבירה בכדי להביא להרשעתו של הנהג. במקרה שכזה, בית המשפט סבור כי הנאשם בחר לזלזל בחוקי השונים ובערכאה המשפטית ובהתאם לכך אכן יש מקום להרשיעו. קיימים מקרים בהם ייטה בית המשפט לבטל פסק דין בהיעדר לרבות:

  • נהג אשר הצליח להוכיח כי לא התקיימה חזקת המסירה בעניין דבר הדואר.
  • נסיבות שאינן תלויות בנהג הנאשם.

על הנהג הנאשם להציג ראיות אשר תומכות את בקשתו לעניין ביטול פסק דין בהיעדר. במקרה שלא יוכל להציג טענות שכאלו, בקשתו לביטול פסק הדין בהיעדר עתידה להידחות.

 

מהו המועד להגשת בקשה לביטול?

קיבלתם הזמנה לדין בגין ביצוע עבירת תנועה חמורה לרבות: נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת או שמא חציית צומת באור אדום? חלה עליכם החובה להתייצב בבית המשפט לתעבורה! במקרה בו לא התייצבם במועד הדיון אליו זומנתם, עשוי להינתן פסק דין בהיעדר. בדרך כלל, תיטה התביעה לדרוש מהשופט את עונה המקסימום הקבוע בחוק, בהתאם לראיות שיש בידם. אם אכן קיימת לכם סיבה מוצדקת לאי הגעתכם, ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין בהיעדר תוך 30 ימים מיום מתן פסק הדין. בחלוף ה-30 ימים לא רשאי בית המשפט לבטל את הפסק דין.

הבעייתיות בהגשת בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר

ביטול פסק דין בהיעדר מעלה שתי תהיות עיקריות בעניין, מצד אחד, חשוב שנהגים יוכלו להשמיע את קולם ולטעון את טענותיהם בפני בית המשפט כאשר המטרה העיקרית של בית המשפט היא להגיע לחקר האמת. מצד שני, קיימים מקרים בהם ביטול פסק דין בהיעדר נעשה מתוך מטרה להכביד על ההליכים המשפטיים, כך שנהגים מנצלים לרעה את ההליכים הנ"ל בחסות החוק. בהתאם לכך, יש לציין כי פסק דין בהיעדר הוא לא בהכרח הסוף של ההליך המשפטי, וכי במקרים מיוחדים אכן ייטה בית המשפט לקבל את הבקשה ולבטל את הפסק דין בהיעדר.

בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר - uliel

מערכת המשפט במדינת ישראל

מערכת המשפט במדינת ישראל בנויה בין היתר על זמנים קבועים! חשוב להבין כי בית המשפט לא יקבל זלזול מצד הנהגים הנאשמים ואילו מנגד, חל איסור מוחלט לפגוע בזכויותיהם. בהתאם לכך, חשוב להיצמד למועדים הנדרשים וזאת בכדי שמערכת המשפט תוכל לבצע את תפקידה.

פסק דין בהיעדר עשוי לעורר את חוש הצדק הטבעי הטבוע בנו, וזאת בעניין זכותו הטבעית של האדם לדיון מלא בנוכחותו. פסק דין בהיעדר מבהיר לנו כי לא ניתן לנהג הנאשם האפשרות להפריך את טענות התובע בבית המשפט, ובכך להקל בענישתו. יחד עם זאת, חשוב להבין כי קיימות טענות אשר עשויות להביא לביטול פסק דין זה, בכפוף לשיקול הדעת של בית המשפט.

חשיבות עורך דין תעבורה בבקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר

פסק דין בהיעדר עשוי להוביל להשלכות משמעותיות על המשך חייו של הנהג הנאשם. ממקרה שהובא למשרדנו, נהג אשר נתפס נוהג בשכרות פספס את מועד הדיון שלו מנסיבות אישיות, ובהתאם לכך החליט בית המשפט לתת פסק דין בתיק, 24 חודשי פסילה(עונש המקסימום בחוק). לאור האמור, חשוב להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים בכדי להבין כיצד ניתן לסייע לנהגים השונים.

כאשר נהג קיבל הזמנה לדין או הגיש בקשה להישפט ואינו נכח במשפט, עשוי בית המשפט לתת פסק דין גם ללא נוכחותו, וזאת מבלי שהנהג התגונן בעניין.

בהחלט! קיימים לא מעט מקרים בהם נהגים מוצאים את עצמם בפני פסק דין אשר החמיר עם מצבם ההתחלתי. להמלצות בעניין, בקרו באתר האינטרנט.

במקרה שנמנע מן הנהג הנאשם להתייצב בבית המשפט מסיבה מוצדקת כדוגמת חולי בלתי צפוי, אי קבלת דבר הדואר וכ"ו, ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין בהיעדר.

בקשה לביטול פסק דין תעבורה בהיעדר - uliel

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה