לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בקשה לחישוב פסילה

קיימות סיבות רבות שבגינן ניתן לפסול את רישיון הנהיגה שלכם, בין הסיבות נמנות – עבירות תעבורה, תאונות דרכים, נהיגה בשכרות ואף פסילה מנהלית. לפי פקודת התעבורה, כאשר בית המשפט פסק על פסילת רישיון הנהיגה של הנאשם, מחוייב הנאשם בהפקדת רישיונו במזכירות בית המשפט וזאת כתנאי לספירת ימי פסילתו. ניתן לראות כי קיימות אינספור תהיות בעניין חישוב הפסילה, ואנחנו כאן על מנת לעשות לכם סדר בכל הקשור לנושא. 

החל ממתי מבוצע חישוב הפסילה? האם ביצוע עבירות תנועה נוספות עלולות לשנות את מאזן חישוב הפסילה? כיצד מגישים בקשה לחישוב הפסילה, והאם ניתן לערער על ההחלטה? כל אלו ועוד, במאמר. 

 

 

מתי אזדקק לבקשת חישוב ימי פסילה?

כאשר בית המשפט פסק לפסילת רישיונכם לצורך ההדגמה בגין עבירת נהיגה בשכרות, עליכם להפקיד את רישיון הנהיגה בהקדם האפשרי. אם שכחתם להפקיד את רישיונכם, ימי הפסילה טרם נמנים אך נאסר עליכם לנהוג מהמועד הנקוב בפסק הדין. בדרך כלל בית המשפט יציין בפני הנאשם כי עליו לגשת למזכירות המשפטית ולהפקיד שם את רישיונו, אך קיימים מקרים לא מעטים, בהם הנאשם לא ידע שעליו לעשות זאת וכאשר הגיעה לכאורה תומה של תקופת הפסילה, גילה כי אין הימים שחלפו נמנים כימי הפסילה.

 
בעבר, על מנת לפתור את הבעיה שנוצרה, הייתה ניתנת האפשרות להגיש לבית המשפט בקשה לחישוב ימי הפסילה. בעת הגשת הבקשה על הנאשם היה לצרף תצהיר מפורט דיו לעניין העובדות. התצהיר היה עובר את עיניו של השופט הרלוונטי לאותו המקרה (מי שפסק את גזר הדין) ולאחר מכן הייתה מתקבלת מפיו החלטה, האם קיימת הצדקה לחישוב רטרואקטיבי של ימי הפסילה, או שמא, לא. 

 

בקשה לחישוב פסילה
בקשה לחישוב פסילה

 

איך אני מפקיד את רישיון הנהיגה שלי?

כאשר הוחלט על פסילת רישיון הנהיגה, חלה עליכם החובה להפקיד את הרישיון במזכירות בית המשפט הרלוונטי עבורכם, או לחילופין, קיימת אפשרות לשליחת רישיון הנהיגה בדואר רשום, כאשר חישוב ימי הפסילה יחל ביום אחד לאחר המשלוח. 

אם רישיון הנהיגה אבד לי, מה ניתן לעשות?

אם אין בידייך את רישיון נהיגה, עליך למלא הצהרה בעניין זה. על התצהיר להיות מאומת על ידי עורך דין תעבורה. שימו לב כי חישוב ימי הפסילה יחול רק כאשר הוגש תצהיר תקין בעניין אובדן הרישיון. אדם אשר שכח להפקיד את רישיונו או שטרם מילא והפקיד תצהיר על אובדן, ימי הפסילה לא ימנו לו (משמע, הפסילה החלה אך טרם נספרת).

רישיון הנהיגה שלי נפסל, האם יש לי מה לעשות?

היוועצות עם עורך דין המתמחה בתעבורה, ידע לבצע עבורכם בדיקה מקיפה של המקרה הספציפי שלכם, וזאת במטרה למצוא את הדרך לסייע אם ניתן במקרה שלכם. חשוב לציין, לא בכל מקרה עורך דין תעבורה יוכל לסייע לביטול הפסילה.


ניתן להטיל עונש של פסילת רישיון הנהיגה על נהג שהורשע בביצוע עבירות שונות (לפי פקודת התעבורה).
על מנת לסייע לכם בתיקכם, נדרש ידע מעמיק ומקצועיות מרבית בהבנת החוק, לאור כל האמור, קיימת חשיבות גדולה לסיוע משפטי באמצעות עורך דין מנוסה ומיומן בתחום התעבורה. 

בקשה לחישוב פסילה - uliel

האם גם היום ניתן להגיש בקשה לחישוב ימי הפסילה ?

לאור פסק דין אשר ניתן בעליון בשנת 2012 בעניין ג'אבר (בש"פ 9075/12) , חלה "מהפכה" בגין חישוב ימי הפסילה.

אז מה קרה שם בעצם ? מדובר באדם שנאלץ להפקיד את רישיון הנהיגה שלו במשטרה לאחר שהוטלה עליו פסילה מנהלית לאחר מעורבותו בתאונת דרכים. לימים, בית המשפט פסק על פסילת רישיונו של ג'אבר במסגרת התיק העיקרי, וזאת כאשר רישיון הנהיגה שלו כבר הופקד בידי המשטרה. כאשר תמו להם ימי הפסילה, פנה ג'אבר למשרד הרישוי וזאת בכדי לקבל את רישיונו חזרה, משרד הרישוי ציין בפניו כי רישיון הנהיגה שלו מעולם לא הופקד בבית המשפט, ולכן אין נחשבים לו הימים שחלפו רטרואקטיבית. הנאשם לא קיבל את תשובת משרד הרישוי בטענה, כי הינו פטור מהפקדה נוספת, כיוון שרישיון הנהיגה שלו הופקד מלכתחילה ברשות המנהלית (משטרת ישראל), ולכן, עליהם לבצע את חישוב ימי הפסילה, החל מהיום הראשון שבו הופקד רישיונו במשטרה. 

בעניין ג'אבר קבע בית המשפט העליון כי הגוף היחיד שרשאי לדון בחישוב ימי הפסילה, הינו משרד הרישוי בלבד. עוד הוסיף בית המשפט וקבע, כפי ששירות בתי הסוהר מחליטים לעניין חישוב ימי המאסר של הנאשם, כך רשות הרישוי תחליט בעניין חישוב ימי פסילת הרישיון. 

בעקבות החלטת בית המשפט העליון נוצרה בעיה קשה שעוררה הרבה תהיות. התסבוכת המשפטית מתקיימת בעת הגשת בקשה לחישוב ימי פסילת רישיון הנהיגה. מצד אחד, בית המשפט דוחה את הבקשה שהוגשה, ואילו מצד שני, משרד הרישוי טוען כי אין בסמכותם לדון בעניינים אלו, וכי בקשות לחישוב הפסילה הינם בקשות אשר מחייבות את הפעלת שיקול הדעת של בית המשפט. 

פסיקת בית המשפט העליון התעלמה לחלוטין מטענותיו של ג'אבר עקב סירובה, ובכך יצרה כאוס בעניין זה עד היום. אנשים רבים חווים טרטור מיותר בין משרד הרישוי למערכת המשפט, ונתקלים באטימות מרבית וחוסר התייחסות לבקשתם. לאור כל האמור, ניתן לומר כי האפשרות היחידה העומדת לפנינו בעניין ערעור על החלטת משרד הרישוי בעניין הבקשה לחישוב פסילה היא הגשת עתירה מנהלית לביהמ"ש הדן בעניינים מנהליים. שימו לב כי מדובר בהליך לא פשוט כלל, ואף יקר!

פסלו לי את רישיון הנהיגה בפעם השנייה, האם חישוב ימי הפסילה מתחיל במועד גזר הדין?

מדובר בשאלה חשובה ועניינית, נחלק את תשובתנו לשני חלקים:

  1. אם הסתיימו ימי תקופת הפסילה הראשונה, והפקדתם שוב את רישיונכם במזכירות בית המשפט, יחול חישוב ימי הפסילה השנייה החל מהרגע הנתון.
  2. אם טרם הסתיימו ימי תקופת הפסילה הראשונה, לא ניתן לחשב את ימי הפסילה השנייה, נציג זאת באמצעות דוגמא: 

שמעון ביצע עבירת תעבורה, אשר בגינה נפסק לו על ידי בית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה שלו לפרק זמן של שנה. כעבור מספר חודשים שמעון ביצע שוב עבירת תעבורה, ובמסגרת המשפט שנערך (השני במספר), הוטלה עליו שוב פסילה של שנה, וזאת כאשר נותרה לפסילתו הראשונה תוקף של עוד כחצי שנה.
לפי פקודת התעבורה, כיצד מבצעים את חישוב ימי הפסילה? האם הפסילה השנייה נכנסת לתוקפה טרם נגמרה פסילתו הראשונה, או שמא רק לאחר תום הפסילה הראשונה?

חישוב ימי הפסילה השנייה יחול רק כאשר תסתיים הפסילה הראשונה. הפסילות שהוטלו הינן מצטברות אלא אם נאמר מפורשות אחרת בגזר הדין. לאור האמור, שמעון יהיה במשך שנתיים רצופות בפסילה. שמעון חייב להפקיד את רישיון הנהיגה שלו, גם במסגרת התיק השני. 

סיימתי את ימי הפסילה, מי מחזיר לי את רישיון הנהיגה?

אנשים רבים חושבים כי בעת סיום ימי הפסילה, רישיונם ישוב אליהם בחזרה ללא שום פרוצדורה הכרוכה בכך, אך אין הדבר נכון. 

רישיון הנהיגה שהופקד על ידכם, נשאר בתיק בבית המשפט. לכן אם תמו להם ימי הפסילה, עליכם לקחת את אישור ההפקדה שקיבלתם בעת הפקדת רישיון הנהיגה , לגשת איתו למשרד הרישוי, ושם יונפק עבורכם רישיון חדש אם אין כל הגבלות נוספות כגון: קורסים, בדיקות רפואיות וכו'. 

שימו לב, במקרה הנוכחי אנו מדברים על פסילה שהתקבלה על ידי בית המשפט ולא על ידי המשטרה.
בתום הפסילה מנהלית, ניתן לגשת לתחנת המשטרה ולקבל את רישיונכם שהופקד. 

בקשה לחישוב פסילה - uliel

שאלות נפוצות
אם בית משפט פסק לכם פסילה, הספירה תחול רק בעת הפקדת רישיון הנהיגה שלכם במזכירות בית המשפט. למידע נוסף, כנסו לאתר.
עליך להתייצב במשרד הרישוי עם המסמכים הרלוונטיים לכך. למידע נוסף עבור המסכמים הנדרשים, כנסו לאתר.
מדובר בהליך לא פשוט ואף מסובך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מיומן בתחום התעבורה. לעוד בנושא, כנסו לאתר.
עליך למלא תצהיר לעניין אובדן רישיון הנהיגה, ועל התצהיר ליהיות מאומת על ידי עורך דין תעבורה.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה