לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

דחיית משפט ושפיטה בהעדר הנאשם

נהגים רבים עשויים למצוא את עצמם עומדים לדין בבית משפט לתעבורה בעת התרחשות מספר תרחישים שונים לרבות, כאשר התבצעה על ידם עבירת תנועה חמורה כדוגמת נהיגה בשכרות(סמים / אלכוהול), ביצוע עקיפה מסוכנת וכיוצ"ב, ואילו בתרחיש השני כאשר מיוזמתם הוחלט על הגשת בקשה להישפט בגין דו"ח ברירת משפט שנרשם לחובתכם למשל שימוש בטלפון נייד, אי חגירת חגורת בטיחות, נהיגה במהירות מופרזת ועוד. כאשר הנהג הנאשם לא התייצב בביהמ"ש בתאריך והשעה בהם נדרש,  ייתכן ובית המשפט יבצע שפיטה בהעדר הנאשם. חשוב להבין כי בית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל דבר ועניין, בהתאם לכך אם אכן תוכל התביעה להציג בפני השופט ראיות מספקות לביסוס ההרשעה מעל לכל ספק סביר, עשוי להינתן פסק דין גם בהיעדרו של הנאשם. במקרים בהם לא יכול הנאשם להתייצב במועד בו הוא נדרש, יש להגיש בקשה לדחיית המשפט לשם כך.

במאמר זה נדון על הסיבות בהם ייטה בית המשפט לדחות את ההליך וכן נציג מהן ההשלכות הצפויות לנהגים הנאשמים בגין שפיטה בהיעדרם.

בקשה לדחיית משפט, באילו מקרים?

נהגים רבים נוטים להניח כי בית המשפט ייטה לקבל כל תירוץ או אמרה כזאת או אחרת בגין רצונם לדחות את המשפט. חשוב להבין כי בית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית! אי הגעה למשפט ללא כל אישור בעניין הדחייה, עשויה להוביל לסנקציות קשות ומהותיות לנהגים הנאשמים. לא פעם יצא לנו לקבל שיחת טלפון במשרדנו ולשמוע כי נהגים נאשמים לא התייצבו לדין בגין תירוצים כאלו ואחרים לרבות "שכחתי מהמועד של המשפט", "אף אחד לא תיזכר אותי בנוגע למשפט", "חשבתי שאם לא אגיע העונש יהיה אותו הדבר". במקרים שכאלו עשוי בית המשפט להטיל פסק דין בעניינו של הנהג הנאשם על סמך העובדות והראיות שהוצגו על ידי התביעה.

בהתאם לכך, במקרה בו הינכם נדרשים להתייצב לדין בבית המשפט לתעבורה בגין סיבה כזאת או אחרת ואינכם יכולים להגיע(או מיופה כוח בשמכם) חשוב להגיש בקשה לדחיית המשפט בהקדם האפשרי! לרוב בית המשפט ייטה להסכים לדחיית המשפט במקרים הבאים:

  • כאשר מדובר בחולי ממושך וקיימים ברשותכם מסמכים רפואיים המעידים על מצבכם.
  • במקרה בו הינכם מעוניינים לדחות את המשפט לצורך הסתייעות בייצוג משפטי.
  • אם הוגשה בקשה לחומר החקירה בעניינכם וטרם קיבלתם את מלוא החומר מידי התביעה.
  • נסיבות אישיות כדוגמת – מוות של בן משפחה, בידוד, פציעה וכיוצ"ב.

כיצד מגישים בקשה לדחיית משפט?

במקרה שהינכם מיוצגים על ידי עורך דין תעבורה, אינכם נדרשים לבצע דבר. אם עורך הדין רואה כי יש צורך בדחיית המשפט, הוא מגיש על ידו את הבקשה לשם כך ואף מתעדכן בנוגע לזימון החדש. אם אינכם מיוצגים, בכדי להגיש את הבקשה לדחיית המשפט יש להגיש מסמך למזכירות בית המשפט(ניתן לגשת פיזית או שמא לבצע המצאה בפקס) ולציין בבקשה מספר דברים מהותיים לרבות:

  • בראשית העמוד לציין את בית המשפט הנוכחי, מספר התיק בעניינכם וכן את בקשתם "בקשה לדחיית משפט"
  • בהמשך המסמך לבקשה יש למלא את כל פרטיכם האישיים לרבות: שם מלא, כתובת מגורים עדכנית, טלפון נייד וכן מספר תעודת זהות.
  • בשלב הנוכחי עליכם לציין את התאריך הקבוע לכם ואת רצונכם לבצע דחייה. בשלב זה עליכם לצרף את כל הנימוקים הרלוונטיים לצורך בקשת הדחייה כדוגמת: חולי / חוסר קבלת כל חומר הראיות / ייצוג משפטי ועוד.

חשוב להיות מעודכנים בנוגע לדחיית המשפט, לכן כאשר הינכם שולחים את המסמך הנוכחי, חשוב להקפיד כי הוא אכן התקבל. לאחר מכן, יש לבדוק האם החליט השופט לאשר את דחיית המשפט שלכם בגין הנסיבות שציינתם ואם כן, מהו תאריך המשפט החדש בו הינכם נדרשים להגיע.

דחיית משפט ושפיטה בהעדר הנאשם
דחיית משפט ושפיטה בהעדר הנאשם

מה קורה כאשר הנהג הנאשם לא התייצב למשפט?

במקרה בו הנהג הנאשם או מיופה כוח מטעמו לא התייצב בבית המשפט לתעבורה במועד הנקוב, עשוי בית המשפט לשמוע את ראיותיה של התביעה לעניין ביסוס ההרשעה ואף לפסוק בעניין גם בהיעדר הנאשם עצמו. קיימים מקרים בהם נהגים מקבלים דו"חות מסוג ברירת משפט עם קנס כספי ונקודות תעבורה כדוגמת שימוש בטלפון נייד בנהיגה ונהיגה במהירות מופרזת, מגישים בקשה להישפט, וזונחים את הדו"ח מפאת חוסר "חשיבותו". בסיטואציה שכזאת, בית המשפט עשוי להחמיר בקנס הכספי הנקוב בדו"ח המקורי כמו למשל, לעלות את הקנס הכספי בדו"ח טלפון מ-1000 ₪ ל1500 ₪ בצירוף 8 נקודות תעבורה.

לעומת זאת, קיימים מקרים חמורים יותר בהם הוגש כנגד הנהגים הנאשמים כתב אישום בגין ביצוע עבירת תנועה חמורה כדוגמת נהיגה בשכרות, אי ציות לרמזור אדום, תאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון ועוד. במקרה שכזה, אם לא יתייצב הנהג הנאשם בבית המשפט, הינו צפוי לסנקציות המקסימאליות בבית המשפט למשל: בעבירת שכרות – פסילת רישיון הנהיגה למינימום 24 חודשים. בתרחישים אלו חשוב לקבל הגנה משפטית על ידי עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן, בכדי שזה ידע לבחון עבור הנהגים הנאשמים את התקיימותם של הנהלים הנדרשים ואף לאתר ליקויים מהותיים בראיות התביעה. היעדר הגנה או שמא היעדר התייצבות, מעמיד את הנהג במצב מסוכן בו הוא צפוי לכלל העונשים המקסימליים בחוק.

האם בכל עבירת תנועה בה נדרש הנאשם להגיע לביהמ"ש ניתן לפסוק בהעדרו?

לא בכל תרחיש מוסמך בית המשפט לתת פסק דין בהיעדרו של הנאשמים, קיימים מצבים בהם מחויב הנאשם להתייצב למשפט. טרם נציין באילו מקרים יחייב בית המשפט את הנאשם להתייצב, חשוב לדעת כי בית המשפט רשאי להוציא צו הבאה ולחייב את הנהג הנאשם לעמוד לדין בפניהם. להלן דוגמאות בהן יחויב הנהג הנאשם להגיע לבית המשפט:

  1. בעת מעורבות בתאונת דרכים קשה בה מיוחס לנהג הנאשם בכתב האישום סעיף בעניין "חבלות של ממש".
  2. כאשר עשוי בית המשפט בפסיקתו לגרום לעיוות דין חמור ועל כן קיימת חשיבות ממשית להבאת הנאשם לעמוד לדין.
  3. במקרים בהם תדרוש התביעה מאסר בפועל. לאור העובדה כי מדובר בשלילת זכות החירות של הנהג הנאשם, מחויב הנהג להתייצב! לא יהיה ניתן לשפוט בהיעדרו. התביעה עשויה לדרוש מאסר בפועל במספר תרחישים שונים כדוגמת, מעורבת בתאונת דרכים עם נפגעים(חבלות של ממש), בעת ביצוע עבירה באופן חוזר ונשנה כדוגמת נהיגה בפסילה/ללא רישיון(בפעם השנייה או השלישית) ועוד.

נשפטתי בהעדרי בבית המשפט לתעבורה, מה ניתן לעשות?

ראשית, יש לציין כי קיימת חשיבות לזמנים בהם יש לפעול! זאת אומרת, במקרה בו נהג נשפט בהיעדר בבית המשפט לתעבורה, חשוב לפעול כמה שיותר מהר בכדי לתקן את הנעשה. בתרחיש שכזה, יש להגיש בקשה לביטול פסק דין בהיעדר תוך 30 ימים מהיום בו הומצא לו גזר הדין בעניינו. חשוב להבין כי הגשת הבקשה איננה משהה את הסנקציות אותם קיבל הנהג במשפט בהעדרו. את הבקשה לביטול פסק הדין ניתן לעשות לבד, אך אין זה מומלץ לאור העובדה כי בקשתכם תידחה, עליכם להגיש ערעור בעניין פסק הדין לבית המשפט המחוזי, מה שעשוי לסרבל את ההליך בעניינכם. עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ידע לנסח עבורכם את הבקשה לביטול פסק הדין בהיעדר ולהביא לתוצאה הרצויה בעניינכם בהתאם לנסיבותיכם האישיות. בתרחיש שכזה אין להקל בראש בדבר ועל כן לא מומלץ לפעול לבד ללא כל ייצוג משפטי ראוי והולם. ניסוח משפטי מקצועי וכן ביצוע ההליך באופן הנדרש ובזמנים הנדרשים, עשוי למקסם עבורכם את התוצאה.

באילו מקרים עשוי בית המשפט לבטל פסק דין בהעדר הגנה?

קיימים מקרים בהם בית המשפט אכן ייטה להיענות בחיוב לעניין הבקשה לביטול פסק דין בהעדר הגנה לרבות: כאשר אדם לא התייצב למשפט בגין חולי שחווה וקיימות בידיו אסמכתאות רפואיות התומכות בכך, או שמא במקרים בהם לא היה אישור המצאה לעניין ההזמנה לדין ועל כן נשפט הנהג הנאשם בצורה שאיננה חוקית, וכן בנסיבות אישיות כאלו ואחרות אשר ניתן לאמוד אותן באמצעות ראיות, אסמכתאות וכיוצ"ב. חשוב להבין כי תירוצים כדוגמת "לא ידעתי", "לא שמתי לב", "שכחתי", אינן יקימו עילה לביטול פסק הדין בהעדר ועל כן חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה בסמוך לפסק הדין בהעדר שניתן.

מעוניינים לדחות את המשפט או שמא קיבלתם פסק דין בהעדר הגנה? חשוב שתדעו

כפי שציינו לאורך המאמר בית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל המשתמע מכך ולכן אי הגעה למשפט במועד הנדרש עשויה על להטיל על הנהגים הנאשמים סנקציות לא פשוטות כדוגמת קנס כספי גבוה, פסילת רישיון הנהיגה בפועל, פסילה על תנאי ועוד. בכל תרחיש בו הינכם מעוניינים לדחות את המשפט בעניינכם או שמא קיבלתם פסק דין בהעדר הגנה, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן לשם כך. עורך דין הבקיא ברזי הדינים השונים ידע לנסח עבורכם את שתי הבקשות הן בקשה לדחייה והן בקשה לביטול פסק דין בהעדר בצורה מקצועית!

משרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל מונה צוות של מומחים המכיל עורכי דין הבקיאים בתחום התעבורה ותאונות הדרכים בלבד, וכן בוחני תנועה יוצאי משטרת ישראל בעל ותק של 40 שנות ניסיון! פנו למשרדנו עוד היום והבטיחו לעצמכם הגנה משפטית ראויה והולמת.

שאלות נפוצות
לרוב, כאשר מדובר בתיקים בהם לא עשוי להיגרם עיוות דין או שמא התביעה איננה דורשת מאסר בפועל, עשוי בית המשפט לתת פסק דין גם בהעדר הנהג הנאשם. חשוב לדעת כי בית המשפט עשוי להחמיר עם הנהגים הנאשמים ולהטיל את הסנקציות המקסימאליות. בהתאם לכך, חשוב להגיע לביהמ"ש במועד הנקוב.
עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ידע לבחון את מכלול הנסיבות ולהגיש בקשה לביטול פסק דין בעדר הגנה בצורה ראויה והולמת. חשוב להבין כי התנסחות של עו"ד מנוסה הבקיא ברזי הדינים השונים, עשויה להוביל לתוצאה הרצויה ולבטל את פסק הדין שניתן בעניינכם בהעדר הגנה.
בוודאי. בכדי לדחות את מועד הדיון בעניינכם, יש להגיש לבית המשפט מסמך לעניין הדחייה בגין נסיבה ראויה וכן לתמוך את הנסיבה באמצעות אסמכתאות. למשל, אם הינכם חשים ברע, יש לתמוך את תחושתכם באסמכתה רפואית בכדי שאכן בקשתכם לדחיית המשפט תיענה בחיוב.
באופן עקרוני הינכם רשאים להגיש בקשה לבדכם בעניין ביטול פסק דין בהעדר, אך יחד עם זאת חשוב לדעת כי בקשתכם תדחה, ניתן להגיש בקשה לערעור לבית המשפט המחוזי בלבד. בהתאם לחשיבות הדברים, יש להיעזר בעורך דין תעבורה מקצועי ומיומן לשם כך.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה