לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

חנינה מהנשיא – ביטול פסילה

פסילת רישיון הינה אירוע יומיומי שקורה לרבים מאיתנו. מדובר בגזרת גורל קשה במיוחד, כיוון שנהגים רבים נעזרים ברכבם באופן יום יומי למטרות חשובות, כמו הגעה לעבודה או טיפול בבני המשפחה. לכן, פסילת רישיון עשויה לפגוע בחייו של הפרט באופן משמעותי. בהתאם לכך, חשוב לדעת שאם הנהג מיצה את כל האפשרויות המשפטיות שבאמתחתו, הוא רשאי להגיש בקשת חנינה מהנשיא ולבקש את ביטול פסילת הרישיון.

על מנת לקבל את החנינה המיוחדת, על הנהג לעמוד בתנאי הגשת הבקשה ולהציג נסיבות מיוחדות שמצדיקות את ביטול הפסילה. במהלך הליך בקשת החנינה, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת לקבל ליווי צמוד וייעוץ משפטי ממומחה בתחום. 

פסילת רישיון

פסילת רישיון על ידי בית המשפט אינה אירוע חריג במיוחד – רבים אינם מודעים לעבירות התנועה חמוורות שהם מבצעים ולא יודעים כי עונש אפשרי הינו פסילה. כמו כן, נהגים רבים צוברים נקודות תעבורה מבלי לדעת שלאחר צבירת כמות מסוימת של נקודות רישיונם עתיד להיפסל. הדבר מוביל למצב שבו גם אזרחים מן השורה נאלצים להתמודד עם סנקציות מחמירות בעקבות עבירות פשוטות. 

פסילת רישיון היא כמובן עונש בעייתי כמובן, כיוון שהיא נוטלת מן הנהג את זכותו הבסיסית ביותר לנוע בנוחות, בייחוד במקרים כאשר הנהג זקוק לרכב בעקבות מגורים באזור ללא תחבורה ציבורית או כאשר הוא מסתמך על רכבו לשם עבודתו או לשם תמיכה במשפחתו. פסילת רישיון עשויה לשבש באופן משמעותי את חיי היום יום של הנהג, ועל כן רצוי להימנע ממצב זה בכל מחיר, שכן ערעורים בנושא עשויים להיות מעט מסורבלים.

רבים אינם יודעים זאת, אבל אדם שרישיונו נפסל על ידי בית המשפט, ומיצה את כל ההליכים המשפטיים, רשאי לבקש חנינה מנשיא המדינה. כולנו מכירים את מוסד החנינה מטעם נשיא המדינה כאשר מדובר בעונש שניתן בעקבות עבירה פלילית רבת משקל, אך חשוב לדעת כי ניתן לבקש חנינה גם כאשר מדובר בפסילת או שלילת רישיון. 

מתי ניתן להגיש בקשה לחנינה מהנשיא? 

אדם שרישיונו נפסל על ידי בית משפט כמו למשל בגין הרשעה בגרימת תאונת דרכים, נהיגה בשכרות וכן הלאה, בין אם מדובר בפסילת רישיון בפועל או פסילת רישיון על תנאי, או אדם שרישיונו נשלל שלא בעקבות בית המשפט (אם למשל צבר נקודות רבות מדי), רשאי לבקש חנינה מנשיא המדינה. 

במקרה של פסילה מנהלית, כלומר פסילה זמנית של רישיון הנהיגה שנעשתה על ידי קצין משטרה, לא ניתן להגיש בקשת חנינה מנשיא המדינה ויש לפעול כנגד פסילה זו באפיקים אחרים. 

כמו כן, ישנם שני תנאים נוספים להגשת בקשת החנינה מהנשיא – ראשית, הנהג אינו מורשה להגיש בקשת חנינה בטרם מיצה את כל ההליכים המשפטיים האפשריים. שנית, עליו להציג נסיבות מיוחדות ויוצאות דופן שיצדיקו את קבלת הבקשה.

אילו נסיבות מיוחדות יצדיקו קבלת חנינה מהנשיא?

קודם כל, חשוב להבין שב'נסיבות מיוחדות' הכוונה היא באמת לסיבה חריגה ויוצאת דופן שמייחדת את מגיש הבקשה ומוכיחה כי הוא אכן זקוק לרישיון הנהיגה שלו בצורה כה קריטית, עד כדי מצב בו הנשיא יבחר לסתור את פסיקת בית המשפט ולהעניק לנהג את רישיון הנהיגה שלו בחזרה. 

כפי שניתן להבין, לא מדובר בנסיבות טריוויאליות. אדם שיבקש את רישיונו בחזרה בשל הצורך להסיע את ילדיו לבית הספר כאשר באפשרותם לנסוע באוטובוס או בטרמפ, ככל הנראה לא יקבל את רישיונו. על הנהג להוכיח כי באמת ובתמים נסיבותיו המיוחדות מצדיקות קבלת חנינה מיוחדת מן הנשיא.

סיבות שעשויות להצדיק חנינה מנשיא המדינה הן צורך ברישיון בשל התפרנסות מנהיגה, נכה שמתנייד עצמאית ואינו יכול להשתמש בתחבורה ציבורית, אדם שזקוק לרכבו על מנת להסיע את ילדיו לבית חולים מרוחק, ועוד. גם במקרים אלו, הנהג ככל הנראה יתבקש להוכיח כי בקשת החנינה מהנשיא היא המוצא האחרון, וכי אין בידיו פתרון פשוט אחר. 

פסילה נועדה על מנת להגן על הנהג ועל סובביו וליצור מנגנון שמרחיק נהגים מסוכנים מן הכביש. לכן, במקרים בהם ההיסטוריה התעבורתית והפלילית של הנהג רצופה בעבירות מסוכנות וחוסר ציות משווע לחוק, ייתכן מאוד כי הנשיא יבחר שלא להעניק לו חנינה על מנת שלא ליצור סכנת חיים בכבישים.

כיצד מגישים בקשת חנינה מהנשיא? 

את הטופס לבקשת חנינה מהנשיא ניתן להגיש באופן ידני או מקוון באתר הממשלה. הנהג, בא כוחו או קרוב משפחה מדרגה ראשונה יכולים להגיש את הטופס. הגשת הבקשה הינה חינמית לחלוטין, וניתן לקבל יותר מחנינה אחת בחייו של אדם. עם זאת, לא ניתן לערער על החלטתו של הנשיא אך שישה חודשים לאחר קבלת ההחלטה ניתן לשלוח בקשה נוספת בכפוף לשינוי נסיבות. 

יש להוסיף את המסמכים הבאים לבקשה

  • צילום תעודת זהות.
  • חומר משפטי מלא הנוגע לפסילה, לרבות כתב האישום, פסק הדין, ערעור וכל חומר משפטי רלוונטי אחר שיעיד כי הנהג מיצה את האפשרויות המשפטיות שעמדו בפניו.
  • ייפוי כוח, במקרה שבו הבקשה הוגשה על ידי בא כוח או על ידי קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

כמו כן, מומלץ – אך לא חובה – להוסיף את המסמכים הבאים לבקשה

  • מסמכים המעידים על נסיבות כלכליות קשות, כמו תלושי משכורת, צילום עובר ושב, אישורים על קצבאות ועוד. 
  • מסמכים המעידים על מצב משפחתי או סוציאלי קשה כמו אישורים מגורמי רווחה, חינוך ועוד.
  • מסמכים המעידים על מצב רפואי קשה כמו אישור על אחוזי נכות מביטוח לאומי או משרד הביטחון, אסמכתאות רפואיות, חוות דעת ממומחים וכו'.
  • כל מסמך אחר שיכול להעיד על הנהג ועל אופיו כמו המלצות, תעודות הצטיינות, תעודת שחרור מהצבא ועוד. 

סיוע בבקשת החנינה מעורך דין לתעבורה

אם אתם שוקלים להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה בגין פסילת או שלילת רישיון, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. צעד זה מומלץ כיוון שעורך דין מנוסה יוכל, בראש ובראשונה, לוודא כי מיציתם את כל האפשרויות שלכם במערכת המשפטית, וכי אין אפיק אחר שתוכלו לפנות אליו. זכרו כי בקשת חנינה מתקבלת לעיתים נדירות, ולכן חשוב למצות כל אפיק אחר שברשותכם. 

אם אכן בקשת החנינה מהנשיא היא האופציה היחידה שנותרה לכם, חשוב לעשות אותה בליווי של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. כאמור, רק במקרים חריגים ביותר בקשת החנינה מהנשיא מאושרת, ועל כן יש לנקוט בכל אמצעי שלרשותכם על מנת שבקשתכם תתקבל. עורך דין מיומן המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע לכם לנסח את הבקשה באופן הרהוט והמשכנע ביותר, ויידע להצביע על נסיבות רלוונטיות שיוכלו להשיג לכם את החנינה המיוחלת. 

עורכת הדין יערית אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ליווי משפטי בבואכם להגיש בקשה לחנינה מהנשיא, או בכל תחום אחר הקשור לדיני תעבורה. משרד עורכת הדין אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ובעל ידע רב והצלחות בתחום, תוך מתן דגש על יחס אישי ואמין כלפי הלקוח.

חנינה מהנשיא – ביטול פסילה - uliel

שאלות נפוצות
על הנהג לעמוד בתנאים הנדרשים להגשת הבקשה ואף להציג את נסיבותיו המיוחדות לעניין הצדקת ביטול הפסילה. למידע נוסף, קראו באתר.
לא ניתן לבקש חנינה מהנשיא אך אתה כן יכול לפעול באפיקים אחרים כנגד הפסילה המנהלית. לעוד בנושא, כנס לאתר.
אדם שיש לו צורך ברישיונו על מנת להתפרנס מנהיגה, נכה שזקוק לרכבו על מנת להתנייד, הסעת ילדים לבית חולים מרוחקים ועוד, עשויים להיחשב כנסיבות מוצדקות לחנינה.
את הטופס לחנינה ניתן להגיש ידני או מקוון באתר הממשלה, מומלץ להיעזר בעורך דין תעבורה מיומן. כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה