לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מה היא בדיקת מאפיינים בעבירת נהיגה בשכרות?

בדיקת מאפיינים, היא בדיקה שרובנו כבר עברנו או נעבור במהלך החיים – מדובר למעשה בבדיקה משטרתית שבאה לבחון את מידת השכרות או השפעת הסמים, שאנחנו חשודים בה בזמן הנהיגה. מדובר בבדיקה התנהגותית בה על הנהג, לבצע מספר פעולות פיזיות דרכן השוטר בודק את מידת השכרות או הצלילות של הנהג. מאחר ומדובר בבדיקה כה נפוצה – לפניכם כל מה שחשוב להכיר על מה היא בדיקת מאפיינים בחוקי התעבורה?.

מתי עורכים בדיקת מאפיינים?

בדיקת מאפיינים היא בדיקת שנצטרך לערוך כנהגים, במידה והשוטר שעצר אותנו בכביש, יחליט שעלינו לבצע אותה. הבדיקה נערכת במקרה בו השוטר חושד שהנהג שעצר כעת בצד הכביש, נוהג תחת השפעה של אלכוהול או סמים. הבדיקה מתבצעת ברוב הפעמים בהתאם לטפס נהלים של המשטרה. הבדיקה תיערך לרוב רק במקרים בהם אין לשוטר מכשיר ינשוף לבדיקת אלכוהול, שכן מדבור במכשיר מדויק יותר מבדיקות המאפיינים. נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים היא אחת מהעבירות החמורות שקיימות כיום לכן חשוב להבין את טעם הבדיקה ומאפייניה.

מה כוללת בדיקת מאפיינים בחוקי התעבורה?

בדיקת מאפיינים כוללת מספר בדיקות התנהגותיות, אותם הנהג צריך לבצע. טיב הביצוע וההצלחה של הנהג בבדיקות הללו, תעזור לשוטר לקבוע האם מדובר בנהג שחשוד בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, או שהוא מצליח לבצע את הבדיקה כראוי. לפניכם קצת מהבדיקות שיש לבצע בבדיקת מאפיינים שגרתית:

  • הליכה בקו ישר תוך כדי שעוצמים את העיניים, ומניחים אצבע על האף.
  • שיחה עם הנהג, כדי לבדוק עד כמה הוא עוקב ומצליח לדבר לעניין.
  • מעקב אחר אישוני ועיני הנהג בעת שעוקב אחרי תנועות ומזיז את עיניו.

מה היא בדיקת מאפיינים בחוקי התעבורה?
מה היא בדיקת מאפיינים בחוקי התעבורה?

מה ההשלכות של בדיקת מאפיינים?

לאחר בדיקת המאפיינים, יש לשוטר יותר מושג על הפוקוס והצלילות של הנהג, אך אינו יכול להגיד באופן ברור האם בוודאות מדובר בנהיגה תחת שכרות ובאיזו רמה. לכן, לאורך השנים גם רבות ערערו על תוצאות הבדיקות הללו ולעומת מכשיר הינשוף המדויק, מדובר בבדיקות שניתן לאחר מכן לערער עליהן, והשלכותיהן על הנהג לא קבועות. ממצאי הבדיקה יכולים לקבוע שמדובר בנהג שנוהג תחת שכרות, אך מאחר והבדיקה לא באמת מדויקת דיה ולא מבוצעת במעבדה, יש כאן בעייתיות.

 

האם ניתן לערער על תוצאות בדיקת מאפיינים?

בעזרת עורך דין תעבורה שמתמצא בתחום ומכיר לעומק את אי יציבותן והבעייתיות שבבדיקת מאפיינים – ניתן בהחלט לערער עליהם וזה אפילו מקובל ונהוג. הערעור מתבצע על ידי בבחינה מדוקדקת של ממצאי הבדיקות והנסיבות, ומנסה לערער את המוחלטות שבממצאי הבדיקה. נהיגה תחת שכרות היא אישום חמו במיוחד שיכול להביא לשלילת רישיון לכמה חודשים ואפילו שנים בהמשך לחומרת הפסיקה – ולכן חשוב לערער על בדיקה כזו במידה ואתם חשים כי נעשה לכם עוול וכי אתם נושאים כעת בהשלכות שלא מגיעות לכם.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה