לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש

במקרים מסוימים, שוטר או בוחן של משרד הרישוי רשאים לאסור על נהיגה ברכב מסוים, וזאת משתי סיבות – הראשונה הינה סנקציה עונשית שמטרתה להגביל את הנהג בשל החשש שהוא ביצע עבירת תנועה, והשנייה היא אמצעי למנוע מנהג לנהוג ברכב תקול לצמיתות, או עד שיביאו לתיקונים ולבדיקה חוזרת. נהיגה ברכב שנאסר לשימוש היא אסורה בהחלט?

ניתן לקבל על עבירה זו עונש נכבד. קראו את המאמר על מנת ללמוד על העבירות, על העונש ועל האפשרויות העומדות בפניכם במקרה שאתם ניצבים מול סיטואציה דומה. 

איסור שימוש ברכב

ישנן שתי דרכים בהן ניתן לאסור על שימוש ברכב –

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש - uliel.co.il

השבתה מנהלית של רכב

כמעט כל נהג בישראל יודע כי כבישי המדינה הפכו לזירת מלחמה של ממש. תאונות קשות הן עניין שבשגרה, וישראלים רבים מאבדים את חייהם ואת קרובים בכביש מדי יום. לכן, המשטרה מנסה ככל האפשר להרתיע נהגים מלנהוג בצורה מסוכנת ובכך לצמצם תאונות דרכים.

אחת הדרכים שננקטות לשם מטרה זו הינה השבתה מנהלית של הרכב, שאוסרת על הנהג להשתמש ברכב לתקופה מוגבלת. זוהי כמובן סנקציה משמעותית כיוון שרבים זקוקים לרכב על מנת לנהל שגרת חיים תקינה. כל קצין משטרה שדרגתו מפקח או גבוה מכך, יכול להשבית רכב של נהג שחשוד בעבירת עבירת תעבורה. השבתת הרכב תימשך שלושים יום, או שישים יום במקרה בו זו הפעם השנייה שהושבת הרכב בשלוש שנים האחרונות.

 

הודעת אי שימוש ברכב

אם שוטר שהינו בוחן תנועה או בוחן של רשות הרישוי ראה כי רכב אינו עונה על התנאים הנדרשים לתקינות הרכב לפי סעיף 306 לתקנות התעבורה ("306. רכב וכל החלקים, האביזרים והציוד המורכבים עליו או המותקנים בו יהיו בכל עת במצב תקין ובמצב שאין בו כדי לגרום רעש, הפרעה, נזק או סכנה לנמצאים עליו, בתוכו או על ידו, לעוברי דרך או לרכוש") הוא רשאי לאסור על השימוש ברכב עד לתיקונו או לצמיתות.

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש
נהיגה ברכב שנאסר לשימוש

 

העבירות שמובילות להשבתה מנהלית של רכב

אם נהג עבר אחת מעבירות אלו, המופיעות בתוספת השביעית לפקודת התעבורה, רכבו יושבת לשלושים יום –

  • הנהג הסיע ברכב מסחרי יותר ממספר הנוסעים המותר לו, כפי שמצוין ברישיון הרכב.
  • הנהג הסיע במונית יותר ממספר הנוסעים המותר לו, כפי שמצוין ברישיון הרכב.
  • הנהג הסיע נוסעים ברכב ציבורי, אוטובוס פרטי, רכב מנועי אחר המסיע אחד עשרה נוסעים או יותר או רכב מסחרי אשר משקלו הכולל לפי החוק עולה על שישה טון, מבלי לעמוד בתנאי המנוחה כפי שהם מופיעים בחוק.
  • הנהג נהג ברכב שחלה עליו הודעת אי שימוש, והנהיגה לא הייתה לשם תיקון הרכב או הבאת הרכב למשרד הרישוי.
  • הנהג נהג בעת פסילה.
  • הנהג לא עצר בזירת התאונה לאחר שהיה מעורב בתאונה.
  • הנהג נהג ברכב שיש בו ליקויים בהגה, בגלגלים ובבלמים.
  • הנהג הוביל משקל הגבוה מהמשקל המותר להובלה, כפי שמצוין ברישיון הרכב.
  • הנהג הינו נהג חדש שגילו צעיר מ- 21, והוא הסיע יותר משני נוסעים ללא נהג מלווה.
  • הנהג הינו נהג חדש שגילו צעיר מ- 21 והוא נהג ללא ליווי.
  • הנהג נהג תחת השפעת אלכוהול או סמים.
  • הנהג עקף בצורה מסוכנת בדרך לא פנויה, או עקף תוך כדי חציית קו הפרדה רצוף.
  • הנהג לא עצר במפגש מסילת ברזל, למרות ירידת המחסום או איתות אזהרה שמעיד על התקרבות הרכבת.
  • הנהג לא ציית לרמזור אדום.

 

כיצד מתנהלת השבתה מנהלית של רכב?

אם לקצין משטרה יש יסוד להניח כי נעברה אחת העבירות המופיעות לעיל, וכי הנהג יקבל כתב אישום בגין עבירה זו, הוא יכול להעמיד את הנהג בפני שימוע, שבסופו יוחלט אם יש להשבית מנהלית את הרכב.

השימוע יכול להיערך רק על ידי קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, ועליו לעמוד במספר תנאים – על הקצין לאפשר לנהג להשמיע את טענותיו, ועליו לקחת בחשבון את וותק הנהיגה של הנהג, את הנסיבות בגינן נעשתה העבירה, את עבירותיו הקודמות ועוד.

אם קצין המשטרה יגיע למסקנה כי ככל הנראה הנהג יקבל כתב אישום בגין העבירה, וכי השימוש ברכב עשוי לסכן אותו ואת עוברי הדרך האחרים, הוא יכול למסור לנהג הודעת איסור על שימוש ברכב הספציפי שבו הוא ביצע את העבירה. לאחר מכן, הרכב ייגרר למגרש אחסון מורשה לחודש ימים.

חשוב לדעת שאם שוטר שאינו קצין משטרה היה נוכח בעת ביצוע העבירה או שהוא מחזיר ביסוד אחר שמאפשר לו להניח כי הנהג ביצע את אחת מהעבירות המופיעות לעיל,  הוא רשאי להעמיד נהג בפני שימוע. הוא יכול לעשות זאת באמצעות זימון הנהג לשימוע בפני קצין משטרה באופן מידי או תוך מספר ימים, ולקחת ממנו את רישיון הרכב עד שהשימוע ייערך.

אם זוהי הפעם השנייה שנערכת השבתה מנהלית של הרכב בשלוש שנים האחרונות, בסמכות קצין המשטרה להשבית את הרכב לתקופה של שישים ימים, ולא שלושים ימים כנהוג.

מה אם בעל הרכב לא ביצע את העבירה?

לעיתים קרובות, הנהג שביצע את העבירה אינו בעל הרכב. לכן, זה לא יהיה בהכרח הוגן להשבית את רכבו כאשר הוא אינו מבצע העבירה. אם בעל הרכב לא היה מודע לשימוש של הרכב על ידי הנהג או לא התיר את השימוש, לא ניתן להשבית את הרכב. כמו כן, לא ניתן לערוך שימוע השבתה מנהלית של רכב כאשר בעל הרכב אינו נוכח ואינו מודע על השימוש.

עם זאת, ישנם מקרים שבהם בעל הרכב ייחשב כשותף לעבירה – זאת, אם הוא ידע על העבירה או על התכנון לבצע אותה, וגם אם הוא לא היה ברכב בזמן ביצוע העבירה.

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש - uliel.co.il

העונש על נהיגה ברכב שנאסר לשימוש

 

נהג שנתפס בנהיגה ברכב שנאסר לשימוש בשל חוסר תקינות

ישלם קנס בסך 1,000 שקלים. אמנם עבירה זו אינה כוללת נקודות, אך אם השימוש ברכב התקול הוביל לעבירת עבירות נוספות או לתאונות דרכים, הנהג ייאלץ לשאת גם בעונשים של עבירות אלו.

 

נהג שנתפס בנהיגה ברכב שנאסר לשימוש אשר מצוי תחת פסילת מנהלית

יעמוד בפני מאסר של עד שלוש שנים ו\או קנס כספי גדול. חומרתו של העונש תיקבע בהתאם לחומרת הנסיבות והיסטוריית עבירות התעבורה של הנהג. כמו כן, אם הנהיגה תחת הפסילה המנהלית הובילה לעבירות נוספות, הנהג יחויב גם בעבירות אלו.

 

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש – אם נתפסתי, מה לעשות?

כפי שניתן לראות לעיל, העונשים על נהיגה ברכב שנאסר לשימוש עשויים להיות חמורים למדי, ובייחוד אם השימוש ברכב הוביל לביצוע עבירות אחרות או לתאונת דרכים שכללה נפגעים או הרוגים. לכן, מומלץ כי תיעזרו בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה בהקדם האפשרי על מנת שינחה אתכם  כיצד לפעול ויוכל להעניק לכם ליווי משפטי בפני בית המשפט.

חשוב להבין שעבירות תעבורה הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין ולכן אתם עשויים למצוא את עצמכם בפני עונשים מחמירים ואפילו מאסר.

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה וישמח לעמוד לשירותכם על מנת להעניק לכם ייצוג משפטי איכותי ואמין. משרדנו בעל הצלחות רבות בתחום התעבורה ומחזיק בניסיון רב בנושאים אלו.

נהיגה ברכב שנאסר לשימוש

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה