לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נהיגה ללא ביטוח חובה

כל בעל רכב חייב לבטח את רכבו בביטוח חובה לפי חוק. הימנעות מביטוח הרכב בביטוח חובה אולי עשוי לחסוך לכם מעט כסף בהווה, אך הדבר יתנקם בכם אם תיתפסו בזמן נהיגה ללא ביטוח חובה או שתעברו תאונת דרכים. במקרים אלו, תמצאו את עצמכם משלמים סכומי עתק. חשוב להבין את המשמעות החוקית של ביטוח החובה, כיצד הוא מגן על עליכם, ומה עליכם לעשות במקרה שנתפסתם נוהגים ללא ביטוח חובה. 

מהו ביטוח חובה ומדוע צריך אותו?

כל בעל רכב מחויב לרכוש ביטוח חובה לרכבו, לפי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970. כך, במקרה של תאונת דרכים, ביטוח החובה יכסה את עלויות הטיפולים והפיצויים לנפגעים. אין להקל ראש בחשיבותו של ביטוח חובה: ראשית, במקרה שמתרחשת תאונה, הוא חוסך לכם כסף רב ומסייע לכם לשלם על הטיפולים והפיצויים מבלי שתאלצו לחשוב על כסף. שנית, הימנעות מרכישת ביטוח הינה בעבירה פלילית שדינה קנס. 

 

ישנם מספר סוגים של ביטוחים: 

  • ביטוח חובה – ביטוח שמכסה נזקי גוף.
  • ביטוח צד ג' – ביטוח שמכסה נזקי רכוש של צד שלישי. 
  • ביטוח מקיף – ביטוח שמכסה נזקי רכוש של צד שלישי ושל המבטח עצמו. 

ביטוח החובה, כשמו כן הוא, הוא היחיד שאדם מחויב לרכוש לרכבו. השאר תלויים בצרכיכם ובמידת ההשקעה הכספית שאתם מתכננים להשקיע ברכביכם. לביטוחים אלו יש יתרונות רבים, אך לענייננו נעסוק רק בביטוח החובה. 

 

נהיגה ללא ביטוח
נהיגה ללא ביטוח

 

ביטוח חובה

מה כולל ביטוח חובה? 

ביטוח חובה כולל בתוכו כיסוי כספי לנזקי גוף, לרבות נזקים נפשיים, שנגרמו עקב תאונות דרכים. הביטוח מכסה כמעט כל עלות שנגרמה עקב תאונת דרכים, כמו פיצויים בגין אחוזי נכות, פיצויים בגין אובדן כושר עבודה, פיצוי כספי על נזק וסבל שנגרמו מנזקי הגוף, ועוד.

היתרון המרכזי של ביטוח חובה הוא שהוא מעניק פיצויים כספיים מבלי להתחשב בשאלת האשם בתאונה – כלומר, גם אם הנהג המבוטח הוא האשם בגרימת התאונה (כל עוד לא עשה זאת בזדון), הוא יהיה זכאי לפיצויים מלאים על פי חוק. 

 

נהיגה ללא ביטוח - uliel

כמה עולה ביטוח חובה? 

עלות ביטוח החובה משתנה בהתאם לסוג הפוליסה, גילו של הנהג, היסטוריית הנהיגה שלו, סוג הרכב ועוד. כאמור, נהג שרוכש ביטוח חובה רשאי לרכוש גם ביטוח צד ג' וביטוח מקיף על מנת לזכות להגנה נרחבת יותר. 

נהיגה ללא ביטוח חובה 

נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית. אם נתפסתם על ידי שוטר נוהגים ללא ביטוח חובה, אתם עתידים לעמוד בפני קנס כספי גבוה מאוד. במקרים מסוימים, נהיגה ללא ביטוח חובה אף תגרור זימון לבית המשפט לענייני תעבורה. נהיגה ללא ביטוח אף עשויה להוביל לשלילת רישיונכם, אם יימצא כי זוהי עבירה שאתם מבצעים באופן חוזר. 

במקרה בו ביצעתם עבירת תעבורה ונתפסתם, והתגלה גם שאינכם בעלי ביטוח חובה, ייתכן מאוד כי תישאו בסנקציות חמורות אף יותר על שתי העבירות, בשל חוסר האחריות שגיליתם כנהגים. 

תאונה בזמן נהיגה ללא ביטוח חובה 

תאונה ללא ביטוח חובה הינה מצב בעייתי מאוד, כיוון שהוא עתיד לגרור הוצאות כלכליות עצומות, לצד הסנקציות בהן תאלצו לשאת עקב עבירת הנהיגה ללא ביטוח חובה. 

באם ביצעתם תאונת דרכים ופגעתם בהולכי רגל, על הולכי הרגל לתבוע את חברת הביטוח שלכם על מנת לקבל פיצויים בגין כל הנאמר לעיל. גם אם ביצעתם תאונת דרכים וברכבכם שהו נוסעים שנפגעו, הנוסעים יתבעו את ביטוח החובה שלכם.

במקרה שבו לנהג שביצע את התאונה אין ביטוח חובה על הרכב בו נהג, הנפגעים מן התאונה – מלבד הנהג עצמו – רשאים לתבוע את 'קרנית', שהינה קרן ממשלתית שמטרתה היא לפצות נפגעי תאונות דרכים. ההליך לא נגמר כאן – קרנית תובעת בחזרה את הנהג שנהג ללא ביטוח חובה על מנת לקבל בחזרה את הכספים ששולמו לנהגים. מדובר, כמובן, בסכומים אדירים, ובפרט כשמדובר בתאונה רבת נפגעים או בנזקי גוף קשים במיוחד. 

נהיגה ללא ביטוח חובה ברכב של אדם אחר

אם נתפסתם נוהגים ללא ביטוח חובה, אך הרכב אינו שלכם, ייתכן ותוכלו לצאת זכאים ולהתחמק מהעונשים הכרוכים בנהיגה ללא ביטוח – כל עוד תצליחו להוכיח שלא ידעתם או שלא היה עליכם לדעת כי הרכב לא מבוטח בביטוח חובה. טיעון שכזה עשוי להיות תקף במקרים של נהיגה ברכב חברה, רכב שכר או רכב של אדם אחר.

נהיגה ללא ביטוח - uliel

האם נהג שנהג ללא ביטוח יוכל לקבל פיצויים? 

נהג שנהג ללא ביטוח חובה ונפגע בתאונת דרכים אינו זכאי לתביעת פיצויים מקרנית. עם זאת, לכלל זה יש חריג הקבוע בסעיף 7א לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים –

"7א.     על אף האמור בסעיף 7(5), מי שנפגע כשנהג ברכב בהיתר מאת בעליו או את המחזיק בו, ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח אינו מכסה את שימושו ברכב, והוא לא ידע על כך ובנסיבות הענין גם לא היה סביר שיידע, יהא זכאי לתבוע פיצויים מן הקרן כפי שזכאי לכך נפגע לפי סעיף 12(ב)".

לפי סעיף זה, נהג שנהג ברכב עם היתר מטעם בעל הרכב או האדם שמחזיק בו בפועל, כאשר הנהג לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך שהרכב חסר ביטוח, יהיה זכאי לתבוע את קרנית. תביעה זו כפופה לכך שבית המשפט יכריע כי העובדה שאי הידיעה הסובייקטיבית של הנהג הייתה סבירה באופן אובייקטיבי. 

 לנהג שנהג ללא ביטוח יש אפשרות נוספת – הוא יכול לנסות לתבוע בתביעה נזיקית גורמים נוספים שהתרשלו ובגללם נגרמה התאונה. אמנם הוא לא יהיה זכאי לפיצויים גבוהים ומקיפים כמו שמעניק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אך הוא אולי יצליח לקבל מכך סכום כספי נאה שיסייע לו להשתקם מן התאונה ועלותה. 

ליווי משפטי בידי עורך דין המתמחה בתאונות דרכים

אם נהגתם ללא ביטוח וביצעתם תאונת דרכים או כל עבירה חמורה אחרת, נמליץ בחום רב כי תצרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובתאונות דרכים בפרט. כפי שניתן להבין, מדובר באירוע שעשוי לגזול מכם כסף רב ולהשאיר אתכם מרוששים ואפילו על סף פשיטת רגל. 

עורך דין מנוסה יוכל לעזור לכם למצוא הגנות שיוכלו לסייע לכם, ולמצוא אפיקים נוספים בהם תוכלו לקבל פיצויים כספיים שיוכלו לעזור לכם להשתקם מן האירוע הטראומטי. 

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם במקרה שנתפסתם נוהגים ללא ביטוח חובה. זכרו כי ההשלכות לנהיגה ללא ביטוח חובה עשויות להיות חמורות מאוד ולהשפיע באופן דרסטי על עתידכם כנהגים וכאזרחים. משרד עורכת הדין אוליאל מעמיד לרשותכם משפטנים מן השורה הראשונה, המגויסים על מנת להגן על הרצונות והאינטרסים שלכם. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שאלות נפוצות
בוודאי! ביטוח חובה, כשמו כן הוא. על כל נהג חלה החובה לרכוש עבור רכבו ביטוח זה. לקריאה מעמיקה, בקרו באתר.
בהחלט. מדובר בעבירה פלילית שבגינה אתה עשוי לעמוד בפני סנקציות נרחבות החל מקנס כספי ועד לשלילת רישיונך. לעוד בנושא, כנסו לאתר.
לפי הכלל היבש אינך זכאי לקבלת פיצויים אך קיים חריג הקבוע בסעיף 7א לחוק הפיצויים. לקריאת החוק, בקרו באתר.
עליך להוכיח שלא ידעת או שלא היה עליך לדעת כי הרכב שבו נהגתם לא מבוטח בביטוח חובה. לעוד בנושא, כנסו לאתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה