לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

בדיקת רוק לאיתור סמים בקרב נהגים 

אם עד כה לא היה בקרבם של הנהגים חשש מנהיגה תחת השפעת סמים, היות ומדובר בבדיקה פולשנית שלא נעשית באופן מיידי בשטח, דוגמת בדיקת דם ושתן, כיום פני הדברים השתנו. נהיגה בשכרות, אשר מכלילה בתוכה אלכוהול או סמים, נתפסת כאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר בגין הסכנות הטמונות ליתר משתמשי הדרך ועל כן טומנת בחובה עונשים רבים. העונש הקבוע כיום בגין ביצוע העבירה הינו שלילת רישיון הנהיגה ל-24 חודשים בצירוף סנקציות נוספות לרבות: קנס כספי, נקודות תעבורה ואמצעי תיקון ממשרד הרישוי. 

מאמר זה יעסוק בבדיקת רוק לאיתור סמים בקרב נהגים, התנאים הנדרשים לביצוע הבדיקה, הסנקציות הצפויות וכמו כן נציג עבורכם את כל שעליכם לדעת בעת היתקלות עם משטרת האכיפה. 

 

במה שונה בדיקת רוק לאיתור סמים בקרב נהגים מבדיקות שהתבצעו בעבר?

קיימים מספר הבדלים מהותיים המבדילים בין בדיקת רוק לאיתור סמים לבין בדיקות קודמות דוגמת בדיקת שתן ובדיקת דם, להלן ההבדלים:

בדיקת דם/שתן בדיקת רוק
אופן ביצוע הבדיקה: הבדיקה איננה מתבצעת בשטח היות ומדובר בבדיקה פולשנית ועל כן יש לבצעה במקום סטרילי התואם את אופיה של הבדיקה. ניתן לבצע את הבדיקה בשטח, ללא חשיבות מקום הימצאותו של הנהג. אין צורך בתנאי בדיקה מיוחדים.
מתי מתבצעת הבדיקה: בכדי לבצע בדיקת דם/שתן, חייב להימצא חשד סביר בקרב שוטר האכיפה. חשד סביר עשוי להיות מודיעין אודות אותו נהג, רכב העולה מהרכב וכיוצ"ב. רק בהימצאותו של החשד הסביר, ניתן לבצע את הבדיקה.  בזהה לבדיקת שכרות בה נדרשים הנהגים לנשוף במכשיר הנשיפון ללא כל חשד סביר, כך בזהה מתבצעת בדיקת הרוק. משמעות הדבר, כי כל אדם חשוף לביצוע בדיקת רוק לאיתור סמים.
מבצע הבדיקה: אם ניקח לדוגמה את בדיקת הדם, הרי שלא כל אדם רשאי ואף יודע להחדיר מחט לגופו של אדם ולכן ביצוע הבדיקה מתבצע על ידי אנשי רפואה המוסמכים לכך. אנשי האכיפה רשאים לבצע את הבדיקה ללא כל הבדל ביניהם. 
תוצאות הבדיקה: תוצאות הבדיקות אינן מתקבלות באופן מיידי היות והן נשלחות למעבדה אשר תפענח את הממצאים.  תוצאות הבדיקה מתקבלות בשטח לאחר מספר דקות במכשיר הבדיקה המיועד לכך. 

 

לסיכומו של עניין, עליכם לדעת כי בכל עת בו תמצאו מאחורי ההגה, הינכם עשויים להידרש בביצוע בדיקה לאיתור סמים בגופכם, גם אם אין כל חשד לעניין ביצוע העבירה הנוכחית. 

בדיקת רוק לאיתור סמים בקרב נהגים 
בדיקת רוק לאיתור סמים בקרב נהגים 

ביצעתי בדיקת רוק לאיתור סמים, האם אני צפוי לקבל כתב אישום?

שאלה מצוינת! חשוב לדעת כי אם אכן תוצאת בדיקת הרוק תעיד על הימצאותו של סם בגוף, יידרש הנהג בביצוע בדיקת שתן / דם בהתאם לנאמר ע"י אנשי האכיפה. במקרה בו בחר הנהג לסרב לביצוע הבדיקה, יוגש כנגדו כתב אישום חמור מכוח הסירוב, ועל כן הוא צפוי לענישה מחמירה של פסילת רישיון הנהיגה למינימום 24 חודשים בצירוף סנקציות נוספות. 

אם אכן ביצע הנהג בדיקת דם / שתן ונראה כי קיימים שרידי סם / חומר סם פעיל בגוף, יוגש כתב אישום בגין ביצוע העבירה. עליכם לדעת כי בשני המקרים הינם צפויים לסנקציות זהות ומחמירות, אך יחד עם זאת, במקרה של סירוב הינכם מקשים על עבודת עורך הדין בסיוע לכם ועל כן מומלץ לבצע את הבדיקה בהתאם להנחיות הנדרשות. 

 

ביצעתי בדיקת רוק ונדרשתי בביצוע בדיקת שתן, האם מותר לי לסרב?

אף גורם לא יכול לבצע את הבדיקה בכוח, ולכן באופן עקרוני אכן ניתן לסרב לביצוע בדיקת השתן. אך השאלה הנכונה שיש לשאול היא, האם זה נכון לסרב לביצוע הבדיקה, בעניין זה התשובה היא – חד משמעית לא וכעת נסביר. 

במקרה שבחרתם לסרב לביצוע בדיקת שתן, באופן עקיף בחרתם להודות בביצוע העבירה ועל כן יוגש כנגדכם כתב אישום חמור בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות מכוח הסירוב. כעת נכנס החלק החשוב, במקרה של סירוב, מתחם העבודה של עורך דין תעבורה מצטמצם באופן משמעותי מהליך בו אכן הייתה מתבצעת בדיקה כנדרש. במקרה שהוגש נגדכם כתב אישום לאחר שביצעתם את בדיקת השתן, תפקידו של עורך הדין הוא לבדוק האם אנשי האכיפה ויתר הגורמים הרלוונטיים עמדו בנהלים הנדרשים לדוגמא: באיזה שלב התבצעה הבדיקה, על ידי מי, היכן וכיוצ"ב. אך במקרה שבחרתם לסרב, עורך דין תעבורה יידרש להוכיח כי לא הוצגו לכם השלכותיו של הסירוב. 

לכן, בכל תרחיש שכזה, מומלץ לציית לאנשי האכיפה ולא להביע סירוב מבלי להבין את השלכותיו! אם קיים בליבכם ספק, היוועצו עם עורך דין תעבורה במיידי. 

 

האם קיים רף לצריכת סמים, בזהה לרף האלכוהול הקיים בחוק ובפסיקה?

כפי שכולנו יודעים ומכירים, קיים מדד לצריכת אלכוהול טרם עלייתנו על ההגה. בהתאם לנקבע בפסיקה, בעניין נהיגה בשכרות, רף האלכוהול הינו 290 מיקרוגרם בקרב הנהגים השונים אל מול 50 מק"ג בקרב נהגים מקצועיים / חדשים / צעירים וכיוצ"ב. בשונה מכך, כאשר אנו עוסקים בנהיגה לאחר צריכת סמים, אין כל רף על מנת להגדיר את הנהג כמבצע עבירת נהיגה בשכרות. משמעות הדבר היא, כי גם נהג שצרך סמים מספר שבועות טרם עלייתו על ההגה, עשוי להימצא בגופו שרידים שיעמידו לחובתו כתב אישום חמור בגין ביצוע העבירה וזאת בשונה מאלכוהול אשר מתנדף מגופנו לאחר מספר שעות. 

לאור כך, ניתן לומר כי לא קיים כל רף לעניין צריכת סמים טרם הנהיגה ולכן, גם כמות מזערית שצרך הנהג מספר שבועות קודם לכן, עשוי לסכן את רישיונו. 

 

נתפסתי נוהג תחת השפעת סמים, האם יש לי צורך בעורך דין תעבורה?

במקרה שנתפסת נוהג תחת השפעת סמים, יוגש כנגדך כתב אישום חמור החושף אותך לעונשים רבים דוגמת פסילת רישיונך ל-24 חודשים, קנס כספי, נקודות תעבורה וביצוע אמצעי תיקון ממשרד הרישוי לרבות: קורסי נהיגה, מבחן עיוני ומעשי ובנוסף מבדקים במרב"ד. משמעות הדבר היא, כי תיאלץ להיפרד מרישיון הנהיגה שלך לפרק זמן ארוך ומייגע וכמו כן, הרשעתך בביצוע העבירה עשויה למנוע ממך להתקבל למקומות עבודה כאלו ואחרים. היות ומדובר בהליך שאיננו פשוט אשר נושא עימו סנקציות מהותיות, הסתייעות בעורך דין תעבורה אינה מוגדרת כהמלצה, אלא כחובה! 

עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ידע לבחון עבורך את שלל הממצאים הקיימים ולראות האם נפלו ליקויים משמעותיים אשר עשויים להביא לקבלת הסדר טיעון מקל או שמא זיכוי מלא מן העבירה המיוחסת לך. לסיכומו של דבר, אם הוגש נגדך כתב אישום עליך לפנות לעו"ד תעבורה בהקדם האפשרי וזאת על מנת להבטיח לעצמך הגנה משפטית כנדרש.

 

שאלות נפוצות
חד משמעית לא. בשונה מאלכוהול, לא נקבע כל רף לעניין צריכה תקינה, משמעות הדבר היא, כי גם שרידי סם אשר נמצאו בגופו של הנהג יובילו להגשת כתב אישום כנגדו.
עונש המינימום הקבוע בחוק הינו – 24 חודשי פסילה בפועל של רישיון הנהיגה שלך, בנוסף קיימות סנקציות נוספות כדוגמת קנס כספי, נקודות תעבורה ואף אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי, לעוד בנושא באתר.
בהחלט. לא נדרש להתקיים חשד סביר בכדי לבצע את בדיקת הרוק לאיתור הסמים, משמע כי כל נהג עשוי להידרש בשלב כזה או אחר בביצוע הבדיקה, ללא כל התרעה מחדש.
בזהה לבדיקת הנשיפון, ניתן לבצע את בדיקת הרוק בתנאי שטח, כאשר התוצאה עתידה להתקבל תוך מספר דקות בלבד. למידע נוסף, במאמר המלא.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן

בדיקת רוק לאיתור סמים

הרגע שרבים חששו ממנו הגיע – ישראל רכשה בדיקת רוק לאיתור סמים, שמטרתן לאתר במהירות בקלות את הימצאותן של שאריות

משרדנו מתמחה רק בתעבורה