לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים

שוטר אינו מורשה לערוך בדיקת סמים ברכבו או בגופו של אדם בכל הזדמנות, ועליו לציית לנהלים ברורים ומוכתבים מראש. חריגה מנהלים אלו עשויה לפסול את קבילות הראיות שמצא השוטר. חשוב להכיר את הנהלים על מנת להגן על זכויותיכם ולדעת כיצד לנהוג בכל סיטואציה.

האיסור על נהיגה תחת השפעת סם 

מלבד האיסור הכללי בישראל על צריכת סמים, החוק אוסר על נהיגה בשכרות, כאשר אחת ההגדרות לשיכור, בין היתר, היא "מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן". תקנות התעבורה מוסיפות כי חל איסור על נהיגה ברכב על אדם ה"נתון תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים".

רשימת הסמים המסוכנים מוסדרת בפקודת הסמים המסוכנים, וכוללת בין היתר קנאביס, MDMA,  מתאפמטאמין (מת'), חשיש, הרואין, קטמין, קוקאין, אופיום ועוד. החוק אוסר על כל כמות שהיא של סם בגופו של נהג, ולו הכמות הזעירה ביותר. לכן, גם שרידי סם שנותרו לאחר שבועיים ואף יותר מיום השימוש בסם, עשויים להוביל להרשעה. לעומת עבירת הנהיגה בשכרות, כל כמות סם המתגלה בגופו של הנהג עשויה להוביל לכתב אישום.                

 

מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים - uliel

נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי 

אדם בעל רישיון לקנאביס רפואי וצורך את הסם לטובת בריאותו, נתקל באתגר – החוק הישראלי אינו מחריג את הקנאביס הרפואי מרשימת הסמים האסורים. בהתאם לכך, נהג שמשתמש כחוק בקנאביס רפואי, ומתגלים בדמו שרידים, זעירים ככל שיהיו, של קנאביס, עשוי לעמוד בפני הרשעה חמורה, גם אם לא השתמש בסמים בסמוך למועד הנהיגה ואינו חש כי הוא מצוי תחת השפעתם. זהו מצב כמעט בלתי אפשרי – אזרחים רבים בישראל נעזרים ברכב באופן יומיומי, וכאשר הם צורכים קנאביס רפואי כחוק הם מסתכנים בעבירה פלילית חמורה, גם אם נהגו באופן ערני ואחראי. 

מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים לנהג?

ראשית, חשוב להבדיל בין הבדיקות השונות לגילוי סמים – בדיקת רוק, דם ושתן. בדיקות דם ושתן הן בדיקות פולשניות, ולכן שוטר רשאי לערוך בדיקות אלו רק אם התעורר חשד סביר לכך שהנהג מצוי תחת השפעת סמים בעת הנהיגה. 

בדיקת רוק, לעומת זאת, הינה בדיקה שגרתית שניתן לערוך בשולי הכביש, ואינה מצריכה קיום של חשד סביר על מנת לערוך אותה. היא מעניקה אינדיקציה שלילית או חיובית באשר להימצאות שאריות סמים בגופו של הנהג, וכאשר היא מעניקה אינדיקציה חיובית היא מבססת חשד סביר שמותיר לשוטר לדרוש מהנהג להגיע לתחנת המשטרה על מנת לערוך בדיקת דם או שתן.

תוצאה שלילית, לעומת זאת, אינה בהכרח מבטלת את החשד הסביר של השוטר בנוגע להיות הנהג מצוי תחת השפעת סמים, כלומר, ייתכן שגם לאחר עריכת בדיקת רוק שתוצאתה שלילית, לשוטר יהיה חשד סביר מספק על מנת לערוך בדיקת דם או שתן.

מהו חשד סביר?

חשד סביר הינו חשד הגיוני, שיוסכם על הרוב כי הוא מהווה אינדיקציה אפשרית לכך שהנהג נוהג תחת השפעת סם מסוכן. חשד סביר יכול להיות מצב בו הנהג מתנהג או מדבר בצורה שמעידה על היותו תחת השפעת סם, ריח הבוקע מפיו או ממכוניתו, הימצאות של עזרים לנטילת סמים במכוניתו, ואפילו מידע מודיעני על כך שהנהג נוהג לצרוך סמים ולנהוג תחת השפעתם. 

במקרה בו נמצאו שרידי סם בגופו של הנהג, הימצאותו של חשד סביר תיבחן בבית המשפט. אם יוכרע כי לשוטר לא היה חשד סביר מספק על מנת לערוך את בדיקת הסמים, בדיקת הסמים – על אף תוצאותיה המפלילות – לא תיחשב כראיה קבילה. על כן, חשוב לתעד ולזכור את הנסיבות בהן שוטר ערך לנהג בדיקת סמים, למקרה בו יצטרך הנהג להוכיח בבית המשפט כי לא הייתה לשוטר עילה סבירה לערוך לו בדיקה זו. 

 

 

האם מותר לסרב לבדיקת סמים?

סירוב לאחת מהבדיקות שצוינו לעיל – רוק, שתן ודם – תיחשב כהודאה באשמה באשר לעבירה נהיגה תחת השפעת סמים. כלומר, אדם שמסרב לבדיקת גילוי סמים, דינו כאדם שביצע בדיקת סמים שהניבה אינדיקציה חיובית. חובתו של השוטר היא ליידע את הנהג באשר למשמעות הסירוב לבדיקה – אי-מילוי חובה זאת עשוי לעלות לכדי פגם בהרשעה, ולפטור את הנהג מאחריות פלילית. 

כמו כן, חשוב לדעת כי סירוב לבדיקת סמים, אף אם נעשה בשל היותו של האדם חף מפשע לחלוטין, מצטייר באופן שלילי מאוד בבתי המשפט, ועשוי להוביל להחמרה בענישה. לכן מומלץ בחום להימנע מלסרב לבדיקת סמים או לנסות לחבל בתוצאתה. עם זאת, חובתו של השוטר לוודא כי האדם אינו סובל ממצב רפואי שיחבל בתוצאת הבדיקה או יוביל לכך שעריכת הבדיקה תפגע בו. בנוסף, עריכת בדיקת דם תתבצע אך ורק בידי רופא מוסמך.

מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים - uliel

העונש על נהיגה תחת השפעת סמים 

סעיף 62(3) לפקודת התעבורה קובע כי אדם שיכור (לרבות אדם המצוי תחת השפעת סמים) בהיותו נוהג ברכב או בהיותו ממונה על רכב, דינו הוא מאסר עד שנתיים או קנס נכבד. אדם ממונה על רכב הוא אדם המלווה נהג חדש או מורה לנהיגה היושב לצד תלמידו הנוהג ברכב. כמו כן, עבירת הנהיגה תחת השפעת סמים תחייב פסילת רישיון זמנית של שנתיים, ואם העבירה חזרה על עצמה, תהא הפסילה ארבע שנים. 

כאמור, פגמים בהליך בדיקת סמים, ונסיבות מיוחדות נוספות, עשויים להשפיע באופן משמעותי על העונש ואפילו לפסול את כתב האישום כולו. לכן, אין להקל ראש בחשיבות השתלשלות האירועים, שעשויה להשפיע באופן מכרע על גורלו של הנהג. 

הוגש נגדך כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים?

ההמלצה החמה והחשובה ביותר היא לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה המתמחה בעבירות נהיגה בשכרות. התחקות זריזה אחר השתלשלות האירועים, עשויה לחשוף פגמים בהליך הבדיקה, ולהוביל לחפותו של הנאשם. מלבד זאת, היעזרות בעורך דין תעבורה מנוסה, עשויה לחזק את טיעוניכם ולהוביל לכך שעונשכם יהיה נמוך ככל האפשר. העונשים העומדים על הפרק הם עונשים חמורים שיש בהם כדי להשפיע באופן גורלי על עתידכם כאזרחים וכנהגים, ויש להימנע מהם בכל מחיר.

לסיכום

אם אתם או אחד מיקיריכם ניצבים בפני כתב אישום על נהיגה תחת השפעת סמים, נמליץ לכם לפנות לעורך דין תעבורה במהירות. עורכת הדין יערית אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה, על מנת לקבל מידע לגבי אפיקי הפעולה העומדים בפניכם, ובמידת הצורך לקבל ליווי משפטי אישי, מקצועי ומנוסה.

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה באופן בלעדי, ובעלת ניסיון ממושך וידע משפטי רב בתחום זה. היעזרות בעורכת דין מיומנת תבטיח כי האינטרסים שלכם יעמדו במקום הראשון, וכי תוכלו לקבל את ההגנה המשפטית המקצועית ביותר. 

שאלות נפוצות
מדובר בשאלה מורכבת. חשוב להכיר את הנהלים הקיימים בחוק, על מנת שתוכל להגן על זכויותיך בעת הצורך. לקריאת הנהלים, כנסו לאתר.
החוק אוסר על נהיגה בשכרות, כאשר אחת ההגדרה לשיכור הינה "מי שמצוי בגופו סם מסוכן.." לרשימת הסמים המסוכנים ולמידע נוסף, קראו באתר.
שרידי סם עלולים להישאר בגופכם גם לאחר שבועיים מיום הצריכה. הכמות המזערית ביותר עלולה להוביל להרשעתכם. לקריאה נוספת בעניין זה, כנסו לאתר.
בישראל הקנאביס הרפואי נכלל תחת רשימת הסמים המסוכנים. לכן, מדובר בשאלה מסועפת ומורכבת שאת תשובתה המלאה ניתן לקרוא באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי הימצאותם של סמים כאלו ואחרים נהייתה בכל מקום, החל מפיצוציות שכונתיות, במסיבות פרטיות וציבוריות וכן

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה היא כמובן אסורה. שיקול דעתו של אדם שמצוי תחת השפעת מריחואנה עשוי להיפגש באופן משמעותי, ולכן

משרדנו מתמחה רק בתעבורה