לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עבר תעבורתי כבד

בסמכותה של משטרת ישראל להנפיק כנגד הנהגים הנאשמים בביצוע עבירות תעבורה שני סוגים של דו"חות תנועה, האחד דו"ח מסוג ברירת משפט ואילו האחר דו"ח מסוג הזמנה לדין. חשוב להבחין בין השניים, בכדי להבין מדוע עבר תעבורתי כבד עשוי להשפיע על רף הענישה. במאמר זה נדון על ההשלכות השונות בגין ריבוי עבירות תנועה וכן נציין את ההבדלים בין סוגי העבירות השונות.

חשוב לזכור כי כל אחד מאיתנו, ציבור הנהגים, עשוי למצוא את עצמו מבצע עבירת תעבורה אפילו בשגגה! לכן, בין אם הינכם "עברייני תנועה רצידיוויסטים" ובין אם לא, חשוב שתדעו מהן ההשפעות של עבר תעבורתי כבד על רף הענישה.

עבר תעבורתי כבד
עבר תעבורתי כבד

מה נחשב בבית המשפט כעבר תעבורתי כבד?

מדובר בשאלת מיליון הדולר וכעת נסביר מדוע. ישנם שני תרחישים מהותיים בהם המונח "עבר תעבורתי כבד" עשוי להתפרש. כעת נתייחס לתרחיש הראשון בו מיוחסות לנהג עבירות תנועה רבות לחובתו. אנו שומעים לא מעט נהגים אשר יוצאים באמרות הבאות: "לא הרגתי אף אחד", "היו לי רק עבירות קלות", "לא עשיתי תאונה מימיי", "אני נהג זהיר, בחיים לא פגעתי באף אחד", כאשר כוונתם היא – נכון שיש לחובתי הרבה עבירות, אבל אין זה אומר שיש להחמיר איתי כי בפועל ביצעתי רק עבירות קלות. חשוב להבין כי בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית ועל כן השופט מודע לעבר התעבורתי שלכם, אך יחד עם זאת אם הוחלט להרשיעכם, בשלב הטיעונים לעונש תציג התביעה בפני בית המשפט את עברכם התעבורתי העשיר ותבקש להחמיר עימכם. משמע, שבשלב הטיעונים לעונש אכן קיימת חשיבות והתייחסות לעברכם התעבורתי הכבד. לצורך ההמחשה נציג בפניכם דוגמא ממקרה שהתנהל במשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל:

לקוח הגיע למשרדנו לאחר שקיבל דו"ח טלפון נייד, לאחר איתור כשלים ועבודה מעמיקה של עורכת הדין הסכימה התביעה להציע הסדר טיעון שאינו נושא נקודות תעבורה, אך בשלב הטיעונים לעונש סוכם על קנס כספי על סך 2000 ₪ בגין עברו הכבד של הנהג הנאשם. לעומת זאת, בסיטואציה זהה שהתנהלה במשרדנו, נדרש הנהג הנאשם לשלם קנס על סך 500 ₪ לאור עברו התעבורתי הנקי.

קיבלתי כתב אישום בפעם השנייה בחיי בגין עבירת תנועה, האם ביהמ"ש עשוי להחמיר איתי?

להבדיל מדו"חות תנועה מסוג ברירת משפט עם קנס כספי ונקודות תעבורה, כאשר נהג מקבל הזמנה לבית המשפט משמע שהוא ביצע עבירת תנועה חמורה ובגין כך הוגש נגדו כתב אישום. לכן, גם במקרה שקיים לזכותכם עבר תעבורתי נקי, אך יחד עם זאת עמדתם לדין בעבר בגין ביצוע עבירת תנועה, ייתכן ובית המשפט עשוי להחמיר איתכם. קיימות סיטואציות מסוימות בהן נהג אשר מבצע את אותה עבירה בפעם השנייה תהיה החמרה מהותית בסנקציות, דוגמאות לעבירות:

בתרחישים הללו צפויים הנהגים הנאשמים למאסר בפועל, מכיוון שמדובר בעבירות חמורות אשר מהוות סכנה ממשית לביטחונם של משתמשי הדרך השונים.

מה התביעה עשויה לבקש במקרה של נהג בעל עבר תעבורתי כבד?

כפי שציינו עד כה, חשוב לזכור כי השופטים אינם מודעים לעברם התעבורתי של הנהגים הנאשמים מכיוון שבית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל דבר וענין. בהתאם לכך, על השופטים לשפוט כל נהג ביחס לעבירה המיוחסת לו וכן ביחס לממצאים שאותרו בתיקו. אך כאשר הוחלט על הרשעתו של הנהג, בשלב הטיעונים לעונש תציג התביעה בפני בית המשפט את עברו התעבורתי של הנהג הנאשם לצורך קבלת ענישה מחמירה בעלת רכיבים נוספים.

לדוגמא: במקרה שנהג נאשם בביצוע עבירת נהיגה במהירות מופרזת, עשויה התביעה להציע הסדר טיעון מקל בגין איתור כשלים שאותרו על ידי הנהג או שמא על ידי בא כוחו. במקרה שקיים לחובתו עבר תעבורתי כבד, עשויה התביעה להוסיף רכיבי ענישה נוספים כדוגמת פסילת רישיון הנהיגה על תנאי, מאסר בפועל וכיוצ"ב. משמע, כאשר נהג בעל עבר תעבורתי כבד נדרש לעמוד לדין בפני בית המשפט, סביר להניח כי תהיה קיימת החמרה בענישה עימו.

 האם עבר תעבורתי כבד עשוי להשפיע על סנקציות שניתנות ממשטרת התנועה?

משטרת התנועה רשאית להטיל על הנהגים הנאשמים בביצוע עבירות תנועה סנקציות מיידיות לצורך הרחקתם מן הכביש לרבות:

  1. פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה לתקופה שנעה בין 30 ימים ל-90 ימים.
  2. השבת מנהלית של הרכב לתקופה של 30 ימים.

חשוב להבין כי לסנקציות הנוכחיות אין כל הגדרה מדויקת בחוק מתי ואיפה יש ליישמן, אלא מדובר בשיקול דעתן של השוטרים בלבד. אם וכאשר ניצב בפני השוטר נהג אשר ביצע עבירת תנועה חמורה אך לזכותו עבר תעבורתי נקי, ייתכן שרישיונו לא יפסל מנהלית אלא יוחלט רק על הגשת כתב אישום כנגדו בגין ביצוע העבירה ומאידך, כאשר יראה השוטר במסוף המשטרתי כי קיימות לחובתו של הנהג עבירות תנועה רבות, קיימת סבירות גבוה להטלת הסנקציות הנוכחיות כדוגמת פסילה מנהלית של הרישיון וכן השבתה של הרכב.

יש לי עבר תעבורתי כבד וכעת קיבלתי דו"ח נוסף, איך עורך דין תעבורה יכול לעזור לי?

אנחנו נתחיל בהצגת עובדה – אם יש לחובתך עבר תעבורתי כבד וכעת הינך ניצב בפני עבירת תנועה נוספת, חובה עליך להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה הן בתרחיש בו הוגש נגדך כתב אישום והן בתרחיש בו קיבל דו"ח עם קנס כספי ונקודות תעבורה. בכדי להבין את ההבדלים בין הדו"חות השונים והצורך בעורך דין תעבורה, ריכזנו עבורכם בטבלה הבאה את כל המידע שעליכם לדעת:

  דו"ח ברירת משפט דו"ח הזמנה לדין
הסבר: בתרחיש הנ"ל מדובר על עבירות אשר מוגדרות כ"קלות" כדוגמת: שימוש בטלפון נייד, אי מתן אות לפני פנייה וכ"ו. בהתאם לכך,  הנהגים הנאשמים בביצוע העבירה יקבלו לידם דו"ח הנושא עימו קנס כספי ולרוב גם נקודות תעבורה. מדובר בכתב אישום אשר ניתן לנהגים בגין ביצוע עבירות תנועה המוגדרות כ"חמורות" כדוגמת נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה וכ"ו.
העונש הצפוי: כל דו"ח מציין במפורש בהתאם לסמל סעיף העבירה מהו סכום הקנס הכספי אותו נדרש לשלם הנהג וכן כמות הנקודות המיוחסות לנהג בגין העבירה הנוכחית. בית המשפט לתעבורה פועל כערכאה פלילית ועל כן בסמכותם של השופטים מתחם ענישה רחב לרבות: פסילה בפועל, פסילה על תנאי, קנס כספי, נקודות תעבורה, מאסר על תנאי וכן מאסר בפועל.
השפעת העבר התעבורתי הכבד על הענישה: אם קיימות לחובתו של הנהג עבירות נוספות, ייתכן וקיימות לו נקודות תעבורה תקפות(בהתאם לשיטת הניקוד של משרד הרישוי). במקרה שביצע עבירה נוספת ייתכן ורישיון הנהיגה שלו עשוי להיות בסכנה בהתאם לשיטת הניקוד. 36 נקודות יידרשו מהנהג להיפרד מרישיון הנהיגה שלו לתקופה של שלושה חודשים. נהג בעל עבר תעבורתי כבד, צפוי לענישה מחמירה בבית המשפט לתעבורה. בתרחישים שכאלו תדרוש התביעה רכיבי ענישה נוספים כדוגמת מאסר בפועל, מאסר על תנאי וכיוצ"ב.
מדוע חשוב להיעזר בעו"ד: במקרה שכזה מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה בכדי שזה ידע לבחון עבורכם את הדו"ח ולראות האם נפלו כשלים מהותיים. באמצעות בקיאות של עו"ד בתחום, עשוי להתקבל הסדר טיעון מקל שאינו נושא נקודות תעבורה. טווח הענישה בביהמ"ש לתעבורה עשוי לנוע בין קנס כספי לבין מאסר בפועל, בצירוף סנקציות נוספות. כפי שציינו לאורך המאמר עבר תעבורתי כבד עשוי להיות בעל השפעה מהותית בשלב הענישה ולכן חשוב לקבל ייצוג משפטי מקצועי על ידי עורך דין מנוסה ומיומן.

 

נהג בעל עבר תעבורתי כבד? קבל מאיתנו מספר טיפים חשובים

רבים מן הנהגים נוטים שלא להבין את התרחיש אליהם נקלעו, או שמא להמעיט מערכם של עבירות התנועה. חשוב לזכור כי בית המשפט לתעבורה יושב כערכאה פלילית לכל המשתמע מכך! זאת אומרת, מעבר לעובדה כי מתחם הענישה אשר קיים בסמכותם של השופטים הינו רחב, נהג בעל עבר תעבורתי כבד עשוי להיות צפוי לרכיבי ענישה נוספים בשלב הטיעונים לעונש.

בהתאם לכך חשוב שלא להקל ראש בדבר, אלא לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ובכך להבטיח לעצמכם ניהול הליך כנדרש. עורך דין מנוסה אשר בקיא ברזי הדינים השונים, ייבחן עבורכם את שלל הראיות ואף יאתר כשלים לצורך קבלת הסדר מקל עם התביעה. ייצוג משפטי הן בדו"חות ברירת משפט והן בדו"חות מסוג הזמנה לדין הינו הכרחי במצב בו קיים לחובתם עבר תעבורתי עשיר, וכן עשוי למנוע ממכם להיפרד מרישיון הנהיגה שלכם.

שאלות נפוצות
במקרה שנהג נדרוש לעמוד לדין בגין עבירת תנועה, עשויה התביעה בשלב הטיעונים לעונש לטעון לרכיבי ענישה נוספים כדוגמת מאסר על תנאי לאו עברו התעבורתי העשיר. בהתאם לכך, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ולהבטיח ניהול הליך משפטי כנדרש.
מדובר בשאלת מיליון הדולר! עבר תעבורתי כבד עשוי לבוא לידי ביטוי בשני תרחישים שונים : האחד, כאשר קיימות לחובתו של הנהג עבירות תנועה רבות ואילו בתרחיש השני כאשר הנהג הועמד לדין והורשע באותה עבירה בפעם השנייה / השלישית. לעוד בנושא, במאמר.
חשוב לזכור כי בית המשפט לתעבורה מתנהל כערכאה פלילית ועל כן השופט אינו מודע לעברכם התעבורתי עד לשלב הטיעונים לעונש אם הוחלט להרשיעכם. לכן, חשוב להיעזר בעורך דין תעבורה מקצועי ומיומן ובכך להבטיח ניהול הליך משפטי כנדרש ומזעור הנזקים ככל שניתן.
עבר תעבורתי כבד עשוי להתרחש גם במצב בו ביצעתם מספר רב של עבירות תנועה המוגדרות כ"קלות". בתרחיש שכזה, ייתכן ורישיון הנהיגה שלכם עשוי להיות בסכנה בהתאם לשיטת הניקוד של משרד הרישוי. ריבוי נק' ידרוש ממכם להיפרד מרישיונכם למספר חודשים, לעוד בנושא ניתן למצוא במאמר המלא
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה