לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

אי השארת פרטים אחרי תאונה

לפי תקנה 145 לתקנות התעבורה, נהג המעורב בתאונת דרכים, חייב למסור את פרטיו גם אם לעניות דעתו לא נגרם כל נזק (לא לגוף ולא לרכוש). בעת מעורבות בתאונה ע"י פגיעה ברכב או ברכוש, מחויב הנהג הפוגע למסור את פרטיו לבעלים או ליצור קשר עם המשטרה ולעדכנם בהתרחשות. אי השארת פרטים לאחר תאונה, מהווה עבירה על החוק!

אם בחרתם לא להשאיר את הפרטים שלכם אחרי תאונה, תחשבו שוב. בתי המשפט נוטים להחמיר במקרים בהם הנהגים הפוגעים בורחים ממקום התאונה ללא שום סממן מזהה.

 

אי השארת פרטים אחרי תאונה
אי השארת פרטים אחרי תאונה

האם הימנעות מהשארת פרטים, עשויה להוביל להסתבכות בפלילים?

בעת התרחשות תאונת דרכים, נהגים רבים נתקפים בהלה אשר פוגעת בשיקול דעתם ואף גורמת להם לקבלת החלטות שגויות אשר עשויות לעלות להן ביוקר לאחר מכן. אי השארת פרטים בתאונה עם נפגעים, מקבלת משנה תוקף. הנהג המעורב בתאונת הדרכים עובר על התקנה הקבועה לעניין אי השארת הפרטים ובנוסף, מסתכן בביצוע עבירה של פגיעה חמורה בראיות ובהליך החקירה. שימו לב, אם מדובר בתאונה עם נפגעים, רשויות החוק עשויות להעמידכם לדין בגין ביצוע עבירת הפקרה שהסנקציות בגינה נרחבות וחמורות הכוללות אף מאסר בפועל.

נהגים שאינם משאירים פרטים לאחר מעורבותם בתאונה, יתקלו במדיניות ענישה נוקשה וזאת בכדי להרתיעם ואף להובילם למסקנה כי בריחה ממקום התאונה ללא כל סממן מזהה איננה משתלמת. במקרים רבים הנהגים הפוגעים הם אלו היחידים שנכחו במקום התאונה (ללא כל עדי ראייה) מה שמותיר את הרכב או את האדם הנפגע ללא כל פרט מזהה. מדובר בצורת התנהגות מזלזלת ומכוערת ומנוגדת לחוק. אך לאור האמור ניתן לראות כי כיום בתי המשפט עושים ככל הניתן למיגור תופעת אי השארת פרטים באמצעות ענישה מרתיעה.

זכרו, השארת פרטים איננה בגדר אפשרות אלא – חובה!!!

אי השארת פרטים אחרי תאונה - uliel

האם יש הבדל בין עבירת אי השארת פרטים לעבירת ההפקרה?

ההבדל הרציני ביותר בין עבירת אי השארת פרטים לעבירת ההפקרה הוא העונש. לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה לעניין עבירת ההפקרה, באחריות הנהג הפוגע לפעול לפי ההוראות הכתובת בחוק, לרבות: עצירה במקום התאונה והזעקת עזרה. עבירת ההפקרה היא עבירה חמורה כאשר העונש המקסימאלי העומד בגינה הינו 14 שנות מאסר בפועל (במקרים בהם ההפקרה גרמה לחבלה חמורה או מוות). לעומת זאת, העונש העומד בגין עבירת אי השארת פרטים הוא קנס כספי, פסילה של רישיון הנהיגה לתקופה, פסילה על תנאי ולעיתים אף עונשים חמורים מכך.

חומרת עבירת אי השארת פרטים אחרי תאונה

חובת השארת פרטים לפי תקנה 145 לתקנות התעבורה, קיימת בעת התרחשות כל אחת מן החלופות הבאות: תאונת דרכים עם נפגעים, תאונת דרכים ללא נפגעים ותאונת דרכים קטלנית. אי השארת פרטים במלואם או בחלקם נחשבת לעבירה שבסופה יעמוד בפני הנהג כתב אישום שבחובו קיימות סנקציות רחבות, לרבות: קנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה ועוד.

לפי תקנה 144 לתקנות התעבורה מחויב הנהג המעורב בהתרחשות תאונת הדרכים, להשאיר את פרטיו, ובמקביל אף לדווח בזמן אמת על התאונה למשטרת ישראל. בדיווח למשטרה, הנהג צריך למסור את כל הפרטיים הרלוונטיים, הן את פרטיו האישיים שלו, והן את פרטי המעורבים אם יש  בידיו.

זכרו כי בתי המשפט לתעבורה מתייחס בחומרה רבה לנהגים המואשמים בגרימת תאונת דרכים, ועל אחת כמה וכמה חומרת הענישה גוברת אם הנהג הנאשם לא השאיר פרטים לאחר תאונה.

אי השארת פרטים אחרי תאונה - uliel

חומרת הענישה מן הפסיקה בעניין אי השארת פרטים אחרי תאונה

בפסק דין שניתן בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה (ת"ד 10342-01-11), נטען בכתב האישום כי הנהגת הנאשמת נהגה בחיפה ברחוב הביכורים, ובאותה העת, חצו שתי הולכות רגל את מעבר החצייה בהליכה רגילה. הנהגת הנאשמת נהגה בחוסר זהירות, לא הבחינה בהולכות הרגל, לא צפרה להזהירן, לא אפשרה להולכות הרגל להשלים את החצייה בבטחה, בלמה את רכבה באיחור ופגעה בהן. הנאשמת עזבה את מקום התאונה וזאת מבלי למסור את פרטיה האישיים, הן להולכות הרגל והן למשטרה, ובנוסף לא הגישה להן עזרה.

בית המשפט הרשיע את הנאשמת בעבירות שיוחסו לה בעניין תקנה 144 לתקנות התעבורה וגזר עליה פסילת רישיון נהיגה, קנס כספי ופסילה על תנאי:

  • תקנה 144(א)(3), אי מסירת פרטים.
  • תקנה 144(א)(2), אי הגשת עזרה.
  • תקנה 144(א)(4), אי הודעה למשטרה.

בפסק דין אחר, שניתן בבית משפט השלום לתעבורה בירושלים (ת"ד 7302-11-15), נטען בכתב האישום כי הנהגת הנאשמת נהגה בנתיב הימני ברחוב שדרות משה, מכיוון צפון לדרום. בצומת באותו הרחוב, ביצעה הנאשמת פניית פרסה (לא מהנתיב השמאלי) ובמהלכה התנגשה באופנוע. כתוצאה מההתנגשות, רוכב האופנוע נפל לכביש, נחבל בפניו, בקרסולו, ובכף רגלו השמאלי. לאופנוע, נגרם נזק מסיבי, ולרכבה של הנאשמת גם (התפוצצות שמשת הרכב האחורית). הנאשמת המשיכה בנסיעתה וזאת מבלי לעצור במקום התאונה, למסור את פרטיה, להעניק סיוע אפשרי לרוכב האופנוע, להזמין אמבולנס או משטרה.

בית משפט פסק על הנאשמת: קנס כספי, פסילת רישיון נהיגה, מאסר על תנאי ובנוסף, 250 שעות שירות. אומנם עבירת אי השארת פרטים, פחותה בחומרתה מעבירת הפקרה, אך יחד עם זאת, בבסיס העבירה קיים ערך מוגן לעניין הושטת עזרה לזולת, גם אם לא התרחשה חבלה חמורה.

לפי תקנה 145(א), נהג המעורב בתאונת דרכים, מחויב למסור את פרטיו לרבות: שם מלא, טלפון, מספר רכב, רישיון נהיגה, כתובת, חברת הביטוח ופוליסת ביטוח.

הואשמת באי השארת פרטים אחרי תאונה – פנה לייעוץ עורך דין תעבורה

תאונה היא חוויה לא נעימה כשלעצמה ואף מלווה במנעד תחושות ורגשות מבלבלים. עליכם לזכור כי הרגעים הראשונים לאחר התרחשות התאונה הינם הקריטיים ביותר בקביעת הלך הרוח של המשפט שיתנהל נגדכם. לכן, קבלת החלטות נכונות עשויה לחסוך ממכם סנקציות חמורות, נזק נפשי, חרטות ותחושה אישית לא פשוטה שתלווה אותכם להמשך שארית חייכם.

נבהלתם? לא הבנתם את המתרחש? עצרו, נשמו עמוק, צאו מהרכב ותעשו כל מה שיש ביכולתכם. הגישו עזרה אם יש צורך לכך, התקשרו לכוחות הביטחון (אמבולנס ומשטרה) ופנו לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין תעבורה בהקדם האפשרי ובטרם מסירת גרסתכם במשטרה.

לא. מדובר בשתי עבירות השונות בחומרתן ובענישתן. לעוד בנושא, כנסו לאתר.

כיום בית המשפט נוטה להחמיר בענישה, החל מקנס כספי ועד לפסילת רישיון הנהיגה. קראו עוד באתר.

בהחלט! חלה עליך החובה להשאיר את כל הפרטים החל משם מלא ועד לפוליסת הביטוח. לקריאה נוספת, באתר.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה