לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

סטייה מנתיב

לפי תקנה 40 לפקודת התעבורה, עבירת סטייה מנתיב מתרחשת כאשר נהג שסוטה מנתיבו, מפריע או מסכן את התנועה. סטייה מנתיב הנסיעה לצורך עקיפה או לצורך פנייה בצורה רשלנית, עלולה לגרום לתאונת דרכים בעלת נזקים לגוף ולרכוש. על הנהג חלה החובה לוודא כי אינו מפריע לתנועה בעת ביצוע פעולת הסטייה מנתיבו. מהי הענישה בגין סטייה בחוסר זהירות? מהם הכללים העומדים לצד סטייה מנתיב הנסיעה? כל התשובות בעניין זה, במאמר.

 

 

מהו נתיב נסיעה

נתיב נסיעה הינו חלק מרוחבו של הכביש (ללא הבחנה בין נתיב מסומן או לא), המאפשר תנועת טור אחר של כלי רכב (למעט דו גלגלי).

סטייה מנתיב נסיעה

לפי תקנה 40 לפקודת התעבורה, ביצוע העבירה מתרחשת בעת סטיית הנהג מנתיבו תוך כדי נסיעה, ובעת סיכון התנועה. הענישה הקבועה בחוק, בד"כ הינה ברירת משפט על סך 250 ₪, ללא נקודות, בהתאם לסוג העבירה שבוצעה.

מהו העונש על סטייה מנתיב?

כפי שצוין קודם לכן, מרבית העבירות בגין סטייה מהנתיב, עומדות על סך של 250 ₪. בלי נקודות חובה. שימו לב, אם עבירת הסטייה מהנתיב גרמה לתאונת דרכים, בית המשפט לתעבורה יטה להחמיר בענישה רחבה, הכוללת סנקציות שונות, למשל: מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס כספי, פסילה, פסילה על תנאי ועוד.  הסנקציות השונות נגזרות מרמת הסיכון של העבירה שבוצעה, ובנוסף מהעבר התעבורתי של הנהג הנאשם.

סטייה מנתיב הנסיעה
סטייה מנתיב הנסיעה

 

תאונת דרכים כתוצאה מסטייה מנתיב הנסיעה

בעת התרחשות תאונת דרכים כתוצאה מסטייה של כלי רכב, על בית המשפט לבדוק האם הסטייה שהתרחשה נבעה מסיבות שאינן תלויות בנהג, או שמא מרשלנותו של הנהג?

רשלנות הנהג עלולה להתרחש כאשר סטיית הרכב נבעה מנסיעה במהירות מופרזת, התעסקות במכשיר הטלפון, סיוע לתינוק שנמצא במושב האחורי ברכב (הנגשת מוצץ או בובה), או סתם חוסר תשומת לב רגעי בשל הסטת מבט או כל דבר אחר. לחילופין, קיימים מקרים בהם לא ניתן היה לעשות דבר, למעט סטייה מנתיב הנסיעה, למשל: הימנעות מהתנגשות בחפץ השרוי על הכביש, ילד שלפתע הגיח לכביש, אוטו שעומד ללא אורות או תזוזה בדרך מהירה, סטיית רכב אחר לכיווננו ועוד.

השאלה המשפטית שנשאלת בנסיבת הסטייה, היא האם סטיית הרכב באמצעות הנהג נבעה כתוצאה מרשלנות, או חוסר זהירות, או שמא הסטייה הייתה בלתי נמנעת ואף הכרחית בנסיבות העניין. אם בוחן התנועה המשטרתי יקבל את הסבר הנהג לעניין זה, בדרך כלל, לא יוגש כתב אישום כנגד הנהג.

סטייה מנתיב - uliel

מצבים מסוכנים המובילים לסטייה מנתיב הנסיעה

בעת הנהיגה הבחנתם כי הרכב שלכם סטה מנתיב הנסיעה? סביר להניח שהסטייה נבעה מאחת מן הנסיבות שנציין אותם כעת.

  • הסחות דעת- בעידן הדיגיטלי שאנו חיים בו, טלפון הנייד שלנו מהווה עבורנו עולם ומלואו, החל מעבודה, תקשורת, בידור וכמובן שהיד עוד נטויה. הבעיה נוצרת בעת ההתעסקות במכשיר הנייד בזמן נהיגה. מעבר לעובדה כי על הנהג לשים לב לכלל ההתרחשויות בכביש, ואף להקפיד על כללי התעבורה השונים, מתווסף גורם נוסף- הסמארטפון. בעת קבלת שיחת טלפון/ הודעה/ מייל וכ"ו, באופן אוטומטי דעתנו מוסחת, העיניים מוסטות מן הכביש, ולבסוף מתקבלת תוצאה של סטיית הרכב מנתיבו. במקרים מסוימים נאלץ להשיב את האוטו לנתיב, ללא כל פגע, אך במקרים מסוימים עלולה להתרחש תאונת דרכים רבת נפגעים.
  • אי שמירת מרחק סביר- במדינת ישראל חל מידי שנה ריבוי בכלי הרכב השונים על הכבישים, מה שמהווה עבורנו את תוצאת הצפיפות הנוראית. ניתן לראות כי נהגים רבים נוטים להיצמד למכונית שמלפניהם, וכי אינם מצליחים לבלום בעת ביצוע בלימה פתאומית. כתוצאה מכך עשויה להיגרם תאונה חזית אחור, או סטיית הרכב מנתיבו בצורה המסכנת את כלי הרכב האחרים.
  • אי ציות לחוקי תנועה- מנתוניה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רבע מכלל התאונות המתרחשות בערים, הן כתוצאה של אי הקפדה על חוקי הנהיגה. סטיית רכב מנתיב הנסיעה תחשב בפני בית המשפט כרשלנית, במקרים בהם הנהג לא קיים את המוטל עליו לפי פקודת התעבורה.
  • מצב מכני של הרכב- סטיית הרכב מנתיב הנסיעה, עשויה להתרחש בעת מצב מכני לקוי של הרכב, לרבות: צמיגים שחוקים, בלמים שאינם תקינים, מראות לקויות, ועוד.
  • נהיגה בחוסר זהירות- נהגים רבים נוטים להתעסק בדברים אחרים בשעת הנהיגה על מנת לחסוך זמן (להתאפר, להתגלח, לקרוא עיתון, לעשן, לשתות קפה ועוד). נהגים אלו מסתכנים הן בקבלת דו"ח על נהיגה בחוסר זהירות והן בביצוע עבירה של סטייה מנתיב הנסיעה אשר עלולה לגרום לתאונת דרכים.


ביצעתי עבירת סטייה בחוסר זהירות, האם יש לי צורך בעורך דין תעבורה?

אם העבירה בוצעה בנסיבות מקלות והנהג קיבל קנס כספי בלבד על סך 250 ₪, ללא נקודות, אין צורך בהיוועצות עם עורך דין תעבורה. אך, אם העבירה גרמה לתאונת דרכים והוגש בגינה כתב אישום, או שהנהג הוזמן לחקירה במשטרה בעקבות עבירה זו, עליו להתייעץ עם עורך דין תעבורה בהקדם האפשרי.

בפני בתי המשפט עומדות סנקציות נרחבות בגין עבירות תעבורה, החל מקנס ועד למאסר בפועל. לכן, עורך דין מיומן ומנוסה בתחום התעבורה, ידע להבחין בין סוגי העבירה השונים ולסווג את העבירה שבוצעה על ידכם בצורה נכונה, בהתאם לנסיבות, ובכך לסייע לכם בהקלה בענישה.

 

דוגמה לענישה מחמירה בעניין סטייה מנתיב נסיעה

בפסק דין שניתן בבית המשפט לתעבורה בתל אביב-יפו, בעניין מדינת ישראל נגד איוון (תת"ע 1742-07-18), הוגשו שני אישומים. במאמר זה, נתייחס לאישום השני, בעניין סטייה מנתיב נהיגה.

העובדות:

בתאריך 13.11.2018, בשעה 7:30, נסע הנאשם ברכבו הפרטי בעיר תל אביב, ברחוב נחל איילון. הרחוב הינו חד סטרי, המכיל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, וכי ישנה הפרדה בין הנתיבים באמצעות קו מקווקו. כאשר בנתיב הנגדי, אל מול הנאשם, נוסעת משאית. הנהג הנאשם לא הבחין במשאית שנוסעת למולו, ובעת נסיעתו, סטה שמאלה מנתיבו, והתנגש במשאית.

 

ברכבו של הנאשם באותה העת היו שתי נוסעות, שנחבלו בגופן כתוצאה מהתרחשות התאונה. לאחר בדיקת כוחות הביטחון, הסתבר כי לנהג ריכוז אלכוהול העולה מפי 3 מהכמות המותרת בחוק, ועל כך, הוא הודה בגין עבירת נהיגה בשכרות, נהיגה בקלות ראש, ובסטייה מנתיב הנסיעה בחוסר זהירות. לאור מכלול כל האירועים, הסתכלות על עברו התעבורתי של הנאשם ובנוסף התנהגותו הכללית, בית המשפט פסק לנאשם קנס כספי, מאסר בפועל, מאסר על תנאי, ופסילת רישיון הנהיגה שלו.

סטייה מנתיב - uliel

טיפים להימנעות מסטייה מנתיב נסיעה

  1. הקפידו לציית לחוק. חוקי הדרך אינם המלצה, אלא חובה!
  2. בעת הנסיעה הקפידו להרחיק את הטלפון מעיניכם (שימו לב, גם קיום שיחה בדיבורית, מהווה הסחת דעת).
  3. התקנת מערכת מובילאיי. המערכת מזהה כל סטייה מנתיב הנסיעה, ומתריעה על כך באמצעות צפצוף.
  4. בצעו בדיקות תקופתיות לרכבכם בזמנים שנקבעו עבורכם ללא דחיות, או, אם חשתם כי משהו ברכב לא מתפקד כשורה, הקפידו לבדוק זאת.
  5. נהיגה אחראית ומוקפדת. אם הינכם נוהגים בכביש זר לכם, ובמזג אוויר שלא מאפשר ראות ברורה, הקפידו לנסוע במהירות המותרת או מתחתיה.

 

שאלות נפוצות
בהתאם לתקנות התעבורה, עבירה זו מתרחשת כאשר הנהג סוטה מנתיבו בצורה המפריעה או מסכנת את התנועה. לקריאה אודות העבירה, באתר.
עבירת סטייה מנתיב נושאת עימה דו"ח ברירת משפט עם קנס על סך 250 ₪. אך, במקרה שעבירת הסטייה גרמה להתרחשות תאונת דרכים, יטה ביהמ"ש להחמיר עימך. מעוניין לדעת מה הענישה? באתר.
קיימים מספר מצבים לא מועטים אשר עשויים להוביל לסטייה מנתיב הנסיעה כמו למשל: הסחות דעת, שימוש במכשיר הנייד, אי שמירת מרחק סביר, מצב מכני של הרכב ועוד.
במקרה שהנהג קיבל דו"ח עם קנס כספי התשובה היא – לא. אך אם כתוצאה מהסטייה היה מעורב הנהג בתאונת דרכים והוגש נגדו כתב אישום, רצוי ואף חובה להסתייע בידי עורך דין תעבורה מיומן.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה