לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תאונות דרכים בקרב צעירים

אין זה סוד כי צעירים מתנהלים בצורה יותר פזיזה על הכביש. שילוב של חוסר ניסיון, חוסר ביטחון וחשיבות עצמית גבוהה הוא נפוץ בקרב נהגים צעירים, והשילוב בין כל אלו עלול לעלות בחיי אדם. בהתאם לכך, החוק מבדיל בין נהגים בגילאים צעירים לבין נהגים בוגרים ומנוסים יותר, ופוסק הגבלות מחמירות וסנקציות משמעותיות יותר.  

מי נחשב נהג צעיר?

סעיף 12א (א) לפקודת התעבורה מגדיר מיהו "נהג חדש" –  

"מי שניתן לו רישיון נהיגה ולא היה בידו קודם לכן רישיון נהיגה שאינו רישיון לנהוג באופנוע, בטרקטור או במכונה ניידת, יהיה נהג חדש למשך שנתיים מיום מתן הרישיון כאמור.."

"נהג חדש צעיר" הוא "נהג חדש שטרם מלאו לו 24 שנים".

נהגים עד גיל 24, שסיימו את תקופתם כ'נהג חדש' נחשבים לנהגים צעירים.

תאונות דרכים בקרב צעירים
תאונות דרכים בקרב צעירים

 

מה מייחד בנהג צעיר?

לפי החוק, נער או נערה יכולים לגשת למבחן נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים. שלושה חודשים לאחר ההצלחה בטסט, ולאחר שהנהג החדש ביצע שעות מלווה מספיקות, רשאים הנהגים הצעירים לצאת אל הכביש לשעות הבוקר עד הערב. שלושה חודשים לאחר מכן, יוכלו לנהוג באופן עצמאי גם בשעות הלילה.

לאחר קבלת רישיון הנהיגה, הנהגים ייחשבו לפי החוק כנהגים חדשים, ויחולו עליהם תנאים מיוחדים – עבירות שבימים כתיקונן עשויות להניב קנס כספי או נקודות, עלולות לשלול את רישיונו של הנהג החדש במקרה שהורשע בביצוען. 

נהגים עד גיל 24, שסיימו את תקופתם כ'נהג חדש', מוגדרים בחוק כנהגים צעירים. אמנם הם אינם כפופים לאותן הגבלות מחמירות, אך בהיותם נהגים צעירים ופחות מנוסים עדיין יש החמרה בחוק בהתייחסות אליהם וככל הנראה יתבקשו לשלם סכום ביטוח גבוה מן הרגיל.

תאונות דרכים בקרב צעירים - uliel

מדוע נהגים צעירים נמצאים בסיכון רב יותר לתאונות דרכים?

מחקר של עמותת "אור ירוק" מגלה כי בין 2007 ל- 2016, כי נהגים צעירים הם האוכלוסייה שהייתה מעורבת בשלל תאונות דרכים קטלניות (תאונה בה נהרג או נפצע אדם אחד או יותר) יותר מכל קבוצת גיל אחרת. מדוע? יש לכך מספר סיבות אפשריות –

 

חוסר ניסיון

אדם צעיר בגילו, גם אם סיים את תקופתו כנהג חדש, אינו משתווה לנהג ותיק ביכולותיו. הכביש מזמן אתגרים רבים כמו פקקים, כבישים מסוכנים ופגעי מזג האוויר – אלו עשויים להלחיץ נהג צעיר ולא מנוסה, לבלבל אותו ולהוציא אותו מהריכוז הנחוץ כל כך לנהיגה זהירה ובטוחה. נהג צעיר שייתקל במצב מבהיל בכביש, עשוי לאבד את עשתונותיו ולנהוג בפזיזות מסוכנת, לעומת נהג ותיק המזהה את המכשולים האפשריים מבעוד מועד וידע לרוב איך להתגבר בבטחה על המכשול ולהמשיך בנסיעתו.

 

נהיגה פזיזה

צעירים רבים נוהגים בפזיזות על הכביש, כמו נהיגה ללא רישיון, נהיגה תחת השפעת סם, אי ציות לתמרורים, מעבר נתיבים חד וללא איתות, ועוד. כל אלו נובעים, לרוב, ממאפיינים אישיותיים המאפיינים את הדור הצעיר, שנוטה לביטחון עצמי מופרז וחוסר פחד. מאפיינים אלו, בשילוב עם אלמנטים נוספים כמו לחץ חברתי בקרב צעירים, עלולים להוביל להתנהגויות מסוכנות רבות בכביש, שרובן אף מהוות עבירות פליליות כשלעצמן. 

 

הסחות דעת 

גורמים נוספים שמעלים את סיכויו של אדם צעיר לעבור תאונת דרכים הם הסחות הדעת הרבות שממלאות את חיינו ומשחקות תפקיד גם בכביש.

דוגמא מרכזית היא האופניים והקורקינטים החשמליים שנכנסו אל חיינו בשנים האחרונות ושינו את כללי המשחק בכביש. הם אפשרו לצעירים ללא רישיון להשתלב בכביש העירוני, הסואן והכאוטי. אמנם מיולי 2019 כל נהג רכב דו גלגלי ממונע מחויב לעבור מבחן תיאוריה, אך רבים יעידו כי המצב בכביש לא השתפר. כניסתם של רכבים אלו מעלה את סיכויו של נהג צעיר להיות מעורב בתאונת דרכים, הן כנהג אופניים או קורקינט חשמלי שאינו מכיר מספיק את מרקם החיים העירוני הסואן, והן כנהג רכב שאינו מנוסה דיו על מנת להתמודד עם נהגי אופניים פזיזים ומבהילים. 

דוגמא נוספת להסחת דעת היא השתלבותו של הטלפון החכם בחיי היומיום שלנו, לרבות בשגרת הנהיגה. כניסתן של אפליקציות כמו וייז ופנגו לשוק אמנם מקלות על חיינו במובנים רבים, אך הטלפון הנייד הוא אינו אלא הסחת דעת מפתה ומסוכנת, שמשפיעה על יכולתו של נהג, ובייחוד נהג צעיר, להתרכז בנהיגה.

 

מהו העונש על תאונת דרכים באשמת נהג צעיר או חדש?

כאמור, החוק מבדיל בין נהג צעיר ונהג חדש – 

 

נהג חדש וצעיר

נהג חדש וצעיר  (בעל רישיון פחות משנתיים ומתחת לגיל 24) יקבל יחס מחמיר אם יבצע עבירה שגרמה לתאונת דרכים עם נפגעים. הדבר יגרור ענישה מיוחדת, כמו הארכת תקופת מעמד הנהג כ'נהג חדש' בשנתיים נוספות, פסילת רישיון זמנית, חיוב בביצוע מבחן עיוני נוסף ואפילו מבחן מעשי נוסף. אם הורשעתם בתאונת דרכים שהובילה לפציעה של אדם ואפילו למוות, או אם רישיונכם נפסל לתקופה של למעלה משלושה חודשים, תחוייבו בבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בדיקה זו נהוג לערוך לנהגים שנשקפת מהם סכנה, והיא כוללת הערכה רפואית ופסיכולוגית, ביקורת ומעקב כשירות. 

 

נהג צעיר

נהג צעיר (מתחת לגיל 24) אינו מצוי תחת אותן סנקציות של נהג חדש, אך אם ביצע תאונת דרכים בשל רשלנות, פזיזות או בשל עבירת עבירה אחרות (כמו שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה), בית המשפט יטיל עליו עונש חמור מהרגיל. 

תאונות דרכים בקרב צעירים - uliel

למי מומלץ לפנות במקרה של תאונות דרכים בקרב צעירים

אם אתם או אחד מיקיריכם היה מעורב בתאונת דרכים, אנחנו ממליצים לכם לפנות באופן מיידי לעורך דין תאונות דרכים מומחה בדיני תעבורה, ובמיוחד אם הנהג הפוגע הוא נהג צעיר או חדש. ענישה על תאונת דרכים בגיל צעיר עשויה להיות מחמירה במיוחד, שתוצאותיה עלולות להשליך באופן חמור על המשך עתידכם כנהגים. עונשים אפשריים הם פסילת רישיון, החרמת רכב, קנס כספי גבוה, ואפילו מאסר. 

בשלב ראשון, עליכם לפנות לעורך דין תעבורה. פנייה מהירה לסיוע משפטי עשויה לשפר משמעותית את הסיכויים שלכם להגן על זכויותיכם ולמנוע התדרדרות במצב. זכרו – התנהלות שגויה במעמד תאונת הדרכים, בחקירת המשטרה ובבית המשפט עשויה להחמיר באופן משמעותי את עונשכם ולהרע את מצבכם, גם אם הנכם חפים מפשע.

על מנת להגן על רישיון הנהיגה שלכם אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו – משרד עורכי דין תעבורה ותאונות דרכים. 

עורכת דין יערית אוליאל היא עורכת דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה. פנו אלינו לקבלת ייעוץ ללא שום התחייבות על מנת שנוכל לייעץ לכם מהם דרכי הפעולה הרלוונטיים עבורכם. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שלב ושלב של ההליך המשפטי, על מנת שתוכלו לקבל כל מה שהחוק יכול להעניק לכם.

 
 
שאלות נפוצות
חוסר ניסיונם על הכביש, נהיגה פזיזה והסחות דעת רבות הם רק חלק מהגורמים המסכנים נהגים צעירים. לקריאה בנושא, כנסו לאתר
נהג חדש וצעיר הוא בעל רישיון של פחות משנתיים וגילו מתחת לגיל 24. לעניין חשיבות הגדרת הנהג, קראו באתר.
אנו ממליצים לכם לפנות באופן מידי לעורך דין תעבורה המומחה בתאונות דרכים.
בוודאי. נהגים חדשים וצעירים יתקלו בענישה נוקשה מצד בתי המשפט לתעבורה.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה