לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

פיצויים תאונת דרכים מוות

כידוע לכל, תאונות דרכים הן מכת מדינה, שגובות את חייהם של מאות ישראלים מדי שנה. כאשר אדם נהרג כתוצאה מתאונת דרכים, משפחתו רשאית לתבוע פיצויים כספיים על מנת לכסות על אובדן הכנסתו של המנוח. לשם כך, יש לתבוע את ביטוח החובה מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים – פיצויים תאונת דרכים מוות. כל הפרטים במאמר.

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים 

לצערנו הרב, תאונות דרכים הן אחת מהסיבות העיקריות למוות בישראל. מלבד הצער האדיר הכרוך בדבר, משפחתו של הנפטר עשויה למצוא את עצמה נושאת בעלויות כבדות בעקבות טיפוליו הרפואיים ואובדן פרנסתו.

לכן, כאשר נפגע תאונת דרכים נפטר בעקבות התאונה, בני משפחתו יכולים לתבוע פיצויים בשמו. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נחקק על מנת להקל על נפגעי תאונות דרכים ומשפחותיהם, ולסייע לשיקומם. ישנם שלושה חידושים שנקבעו על ידי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים על מנת להאיץ את הליך השיקום – 

פיצויים תאונת דרכים מוות - uliel

פיצויים מוקדמים

החידוש הראשון הוא פיצויים מוקדמים, שנועד על מנת לספק הקלה מידית עבור הנפגע ו\או משפחתו. תאונת דרכים קשה עשויה להוביל לטיפולים רבים ולקשיים חדשים, שלרוב גוררים עמם עלויות גבוהות. פיצויים מוקדמים, גם אם חלקיים, מקלים על ההתאוששות הראשונית, ולא מאלצים את הנפגע או את בני משפחתו להמתין עד תום המשפט, שעשוי לקחת מספר שנים. 

התעלמות משאלת האשמה

החידוש השני הוא הטלת אחריות חמורה על הפוגע בתאונת הדרכים. במקרה כזה, גם אם רשלנותו של הנפגע בתאונת הדרכים תרמה להתרחשותה, לא ישללו ממנו פיצויים. כלומר, אין חשיבות לאשמתו של הנפגע, והוא או משפחתו יהיו זכאיים לפיצויים מלאים. 

הקמת קרנית

החידוש השלישי הוא הקמתה של קרנית – קרן ציבורית לנפגעי תאונות דרכים. קרנית בעצם מספקת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים או לעיזבונם, במקרה בו לא ניתן לתבוע את ביטוח החובה בשל היות הנהג הפוגע נהג פגע וברח או בשל חוסר בביטוח חובה. לאחר שתפצה את הנפגעים או את עיזבונם, קרנית רשאית לתבוע את הנהג הפוגע עבור החזר כספי מלא. 

על מנת להנות מיתרונות אלו ומהפיצויים הניתנים בגין תאונת הדרכים, יש לעמוד בקריטריונים שהחוק מציב.

מהי תאונת דרכים? 

ההגדרה לתאונת דרכים שעשויה לזכות בפיצויים כספיים מופיעה בסעיף הראשון לחוק – 

"תאונת דרכים" – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי";

כפי שניתן להבין, יש כמה קריטריונים שיש לעמוד בהם על מנת לעמוד בהגדרה – 

 

נזק גוף 

ניתן לתבוע פיצויים בגין תאונת דרכים רק אם נגרם נזק גוף (כמו מוות, מחלה, ליקוי או פגיעה שכלית או גופנית, לרבות פגיעה בהתקן שנועד לסייע לתפקוד גופני מלא כמו פרוטזה או כיסא גלגלים). לא ניתן לתבוע בגין נזק רכושי.

אופן השימוש ברכב

תאונה תזכה בפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כאשר נגרם נזק גוף במהלך נסיעה, כניסה, ירידה, חנייה, דחיפה, טיפול דרך, גרירה או תיקון דרך. גם התפוצצות או התלקחות כלי רכב, פגיעה ברכב שנגרמה בעקבות חנייתו במקום אסור ופגיעה ברכב שנעשתה עקב שימוש בכוח המכני המובנה של הרכב (כמו שימוש במנוף) ייחשבו כתאונות דרכים שמזכות בפיצויים, כל עוד הרכב לא סטה מייעודי המקורי. 

סוג הרכב

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל רק על רכב מנועיים שנועדו לתעבורה יבשתית, ולכן לא ניתן לקבל פיצויים מכוח חוק זה בגין תאונה בין סירות, הולכי רגל, רוכבי אופניים, רוכבי אופניים חשמליים ועוד.

מה לא נחשב כתאונת דרכים – פיצויים תאונת דרכים מוות

"..ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי";

כלומר, כאשר מדובר בפגיעה שנעשתה באופן מכוון, היא לא תיחשב כתאונת דרכים גם אם כללה כלי רכב. עם זאת, כמובן שעדיין תינתן אפשרות תביעה באפיקים אחרים. 

זכאות משפחת הנפטר לפיצויים – פיצויים תאונת דרכים מוות

כאשר אדם נהרג בתאונת דרכים, ישנן שתי קבוצות שזכאיות לפיצויים – היורשים של הנפטר והתלויים של הנפטר. תלויים הם בני משפחתו של הנפטר אשר תלויים בהכנסותיו לשם פרנסה, ויורשים הם קרובי משפחתו שאינם תלויים בהכנסתו. פעמים רבות, היורשים הם גם התלויים.

תביעת פיצויים תאונת דרכים מוות – תלויים

תלויים זכאים לשלושה פיצויים עיקריים – פיצויים בגין הפסד התמיכה הכלכלית של המנוח, פיצויים בגין "אובדן שירותי אב \ בן זוג" – אובדן תמיכה חומרית ורגשית מידי המנוח ופיצויים בגין הוצאות הקשורות במוות, כמו הלוויה, מצבה וקבורה. 

פיצויים תאונת דרכים מוות - uliel

תביעת פיצויים תאונת דרכים מוות – יורשים 

יורשים זכאים פיצויים בגין הפסד השתכרות עתידית ופיצויים בגין כאב וסבל. פיצויים בגין הפסד ההשתכרות יינתנו בהתאם למקצועו של ההרוג, גיל פרישה צפוי ועוד. כאשר המנוח טרם החזיק במקצוע בשל היותו קטין, לצורך העניין, אובדן ההשתכרות העתידית שלו יחושב לפי השכר הממוצע במשק, פוטנציאל ההשתכרות שלו ועוד. 

כאשר התלויים והיורשים הם אותם בני משפחה, חלק מהפיצויים יקוזזו זה מזה על מנת למנוע "כפל פיצויים", אלא אם סוג הפיצוי אינו מופיע בשני סוגי הפיצויים. על מנת לגלות מהי זכאותכם לפיצויים בגין מותו של יקירכם, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתאונות דרכים ובתביעות נזיקיות. 

עורך דין פיצויים תאונת דרכים מוות 

בשל עוצמת הכאב מן אובדן בן המשפחה, רבים אינם מייחסים חשיבות לתביעת פיצויים ולא מממשים את זכותם. זוהי עשויה להיות טעות קשה – אמנם פיצויים אלו לא יחזירו את יקירכם, אך הם יכסו את אובדן פרנסתו ויאפשרו לכם לחיות בשלווה כלכלית מסוימת.  לכן, על אף שהינכם מתמודדים עם מצב קשה מנשוא, רצוי מאוד שתיגשו לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים על מנת לגלות מה מגיע לכם לאחר מותו של יקיריכם.

בבואם לשכור את שירותיו של עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין מנוסה ובו זמנית רגיש וקשוב לצרכיכם. כך תבטיחו כי שיתוף הפעולה ביניכם יהיה הטוב ביותר, דבר שיועיל מאוד לתביעה. כך תוכלו יחדיו להשיג את הפיצויים המקסימליים, לטובת עתידכם ועתיד משפחתכם. 

אם איבדתם אחד מיקיריכם בתאונת דרכים, עורכת הדין יערית אוליאל מזמינה אתכם ליצור קשר בהקדם עם משרדה. משרד עורכת הדין אוליאל מתמחה בתאונות דרכים, וישמח להעמיד לשירותכם צוות משפטי מיומן על מנת שתוכלו לקבל כל פיצוי שהחוק יכול להקנות לכם. 

 

 
שאלות נפוצות
בני משפחתו של הנפטר זכאים לתבוע פיצויים בשמו וזאת בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. לעוד מידע, כנסו לאתר.
בהתאם לחוק הפלת"ד, ניתן לתת פיצויים מוקדמים לנפגע בכדי לאפשר לו התאוששות ראשונית קלה ככל הניתן. אין צורך להמתין עד לתום המשפט.
במקרה בו לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע, ניתן להגיש תביעה ל"קרנית" – קרן ציבורית לנפגעי תאונות דרכים. כיצד מגישים תביעה? באתר שלנו.
בהחלט. התמודדות עם אובדן היא קשה מנשוא, ולכן רצוי שעורך דין המתמחה בתאונות דרכים יסייע לכם בתביעת הפיצויים לאחר מותו של יקירכם
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
מתי כדאי לתבוע את המקיף

ביטוח מקיף מכסה את הנזקים שנגמרו לרכב המבוטח לרבות: טוטאל-לוס, נזקים בעקבות פריצה, פגעי מזג אוויר, נזקי אש ואפילו במקרה

משרדנו מתמחה רק בתעבורה