לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

שכר טרחת עורך דין – תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

תאונות דרכים בישראל מתרחשות לצערנו הרב באופן יומיומי ברחבי הכבישים השונים, החל מתאונות קלות ללא נפגעים, ועד לתאונות חמורות אשר גובות נפש אדם. מנתונים סטטיסטים עולה כי, מאז קום המדינה ועד היום(נכון לשנת 2021), נהרגו בתאונת דרכים קרוב לשלושים אלף בני אדם, נתון זה מבחינה כמותית גבוה יותר ממספר ההרוגים שנפלו במלחמות ישראל ובטרור יחדיו.

בשנים האחרונות ניכרת עלייה משמעותית במודעות הציבור לנהיגה אחראית ובטוחה, וזה לצד הגברת האכיפה מצד משטרת ישראל ובתי המשפט כנגד עברייני תנועה. למרות שבעשור האחרון קיימת ירידה משמעותית במספר נפגעי תאונות הדרכים, חשוב לזכור כי עדיין קיימים אלפי פצועים בדרגות פציעה שונות החל מנזקים פיזיים הניתנים לטיפול ועד לנכות לצמיתות. פצועים אלו זכאים לפיצוי כספי בגין הנזק שהתרחש להם.

מהו שכר טרחת עורך דין בניהול תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים? כיצד נקבע סכום הפיצויים? כל אלו ועוד בהמשך המאמר.

 

 

כיצד מחושב סכום הפיצויים בגין נזקי גוף?

סכום הפיצויים איננו סכום אחיד, אלא קיימים מספר פרמטרים אשר באמצעותם נקבע סכום הפיצויים לנפגע תאונות דרכים, לרבות:

  • הוצאות כלכליות אשר נגמרו כתוצאה מהפציעה בתאונה
  • אובדן כושר ההשתכרות
  • סיוע בידי צד ג'
  • סבל וכאב שנגרם לאדם

בנוסף לפרמטרים שציינו זה עתה, יש לזכור כי לא כל בני האדם שווים, ולכן הפרמטר המשפיע ביותר על סך גובה הפיצויים הוא פרמטר ההשתכרות של האדם הנפגע. בכדי להבין בצורה הטובה ביותר מה פוטנציאל ההשתכרות העתידי של הנפגע, יש לבדוק את – תלושי השכר של הנפגע, מקצועו, מסלול הקריירה הצפוי לו טרם התאונה, שכר הממוצע בהתאם לרכישת ותק, ובנוסף מביאים בחשבון גם את מקום מגוריו של הנפגע, מוצאו, מגדר ומאפיינים נוספים אשר עשויים להשפיע על פוטנציאל ההשתכרות של הנפגע.

שכר טרחת עורך דין – תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים - uliel

כיצד נקבע שכר טרחת עורך דין בתביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

בכפוף לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(הפלת"ד), אדם אשר נפגע בתאונת דרכים, רשאי לתבוע פיצויים את חברת הביטוח בשל נזקי הגוף. בכדי לנהל את תביעת הפיצויים באופן המיטבי אשר עשוי לאפשר לנפגע לזכות במלוא הפיצויים המגיעים לו על פי חוק, מומלץ להסתייע בעורך דין מיומן בעל נסיון רב בתחום תאונות הדרכים.

אנו נתקלים לא מעט בסוגיית התשלום בקרב נפגעי תאונות דרכים, אנשים אשר נפגעו פגיעה פיזית חוששים שייאלצו לשלם סכומי עתק לעורך דין תאונות דרכים בגין תביעת פיצויים, אך אין כך הדבר. חשוב לדעת כי גובה שכר הטרחה נקבע בתקנות לשכת עורכי הדין, כאשר התקנות מתייחסות לשכר הטרחה בתיקי תביעות פיצויים לנזקי גוף שנגמרו כתוצאה מתאונת דרכים.

שכר טרחת עורך דין – תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים
שכר טרחת עורך דין – תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

 

מהו סכום שכר הטרחה של עורך דין בתביעת נזקי גוף?

שכר הטרחה של עורך הדין יחושב כחלק היחסי מתוך סך סכום הפיצויים שיפסק לטובת התובע. יש לציין כי כלל זה מקל על הנפגעים בבחירת עורך דין מקצועי בתחום, לטיפול בתביעת הפיצויים שלהם. בהתאם לתקנות הרלוונטיות, נקבעו מגבלות על עורכי הדין בגביית שכר הטרחה, מדובר בתקנות אוניברסליות החלות על כל עורכי הדין, ללא הבחנה.

להלן שכר הטרחה הקבוע בחוק:

סכום התשלום: באילו מצבים:
שכר הטרחה של עורך הדין לא יעלה על 8% מסכום הפיצויים הכולל(בתוספת מע"מ). במקרה בו הושגה פשרה על סכום הפיצויים טרם הוגשה תביעה לבית המשפט בעניין.
שכר הטרחה של עורך הדין לא יעלה על 11% מסכום הפיצויים הכולל(בתוספת מע"מ). כאשר הושגה פשרה על סכום הפיצויים לאחר הגשת התביעה לביהמ"ש.
עורך הדין יהיה רשאי לגבות שכר טרחה של 13% מקסימום, מסכום הפיצויים הכולל(בתוספת מע"מ). אם התביעה הסתיימה רק לאחר פסק דין שניתן בבית המשפט.

 

לאור העובדה כי תעריפי שכר הטרחה של עורך דין בתיקי פיצויים קבועים בחוק, חברות הביטוח מחוייבות בתשלום שכר זה. במקרים בהם בית המשפט קובע את שיעור הפיצויים לנפגע, על חברות הביטוח להוסיף לסכום הנקבע, תשלום העומד בגובה שכר הטרחה לרבות: 8%, 11% או 13% בתוספת מע"מ.

 

האם קיימים תשלומים נוספים בתביעת נזקי גוף? על מי הם חלים?

בעת הגשת תביעת פיצויים בגין נזקי גוף לאחר תאונת דרכים, קיימות הוצאות משפטיות נוספות מלבד שכר הטרחה של עורך הדין, לרבות:

  • דואר שליחים
  • אגרת בית משפט
  • העתקת חומר
  • הזמנת חומר רפואי

הוצאות משפטיות אלו חלות על התובע(הנפגע), אך יחד עם זאת חשוב לזכור כי התובע לא משלם לעורך הדין שכר טרחה, אלא רק לאחר קבלת הפיצויים גובה עורך הדין את אחוז השכר הקבוע בחוק.

 

שכר טרחת עורך דין עבור ייצוג הנפגע בביטוח לאומי

קיימים מקרים בהם עורך הדין מייצג את הנפגע גם בהליכים המתנהלים מול ביטוח לאומי הקשורים לתאונת הדרכים שהתרחשה. במצב זה, עורך הדין זכאי לגבות שכר טרחה נוסף בהתאם למה שהוסכם בין הצדדים (בכפוף לקבוע בחוק). לעיתים, עשוי הנפגע להיות זכאי לקצבת נכות לצמיתות, ועל כן נהוג לקבוע כי הנפגע ישלם שכר טרחה לעורך הדין ביחס לאחוז מסוים, כפול מספר קצבאות. במקרה שכזה, אפשר ואף מומלץ לנהל משא ומתן עם עורך הדין בקשר למספר הקצבאות מהם ייגזר שכר הטרחה שלו.

שכר טרחת עורך דין – תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים - uliel

מה קורה כאשר הופסק הייצוג של עורך הדין בתיק תביעת נזקי גוף?

כפי שצוין, שכר הטרחה של עורך הדין בתיקי תביעת נזקי גוף מוסדר בחוק, אך יחד עם זאת אנחנו ממליצים לערוך הסכם שכר טרחה בעניין הסדרת התשלום במקרה בו עורך הדין מסיים את הייצוג בתיק מסיבות כאלו ואחרות. במקרה בו לא מוסדר הדבר, ועורך הדין הגיש תביעה לבית המשפט, במרבית המקרים יטה ביהמ"ש לפסוק לו שכר הולם וראוי ביחס לפעולות שביצע ובהתאם למצב בו נמצא התיק. בכדי להמחיש לכם בצורה הטובה ביותר כיצד ביהמ"ש נוטה לחשב את הסכום ניתן דוגמא:

במקרה בו עורך הדין הפסיק את הייצוג באמצע ההליך – יטה בית המשפט לפסוק לעורך הדין שכר טרחה של 50% אשר יהיה זכאי לו רק בתום ההליך(לאחר קבלת הפיצויים לנפגע). יש לציין כי במקרה בו עו"ד יפתח הליך משפטי נפרד, העניין יהיה כרוך בהוצאות משפטיות נוספות ועל כן קיים צורך לסיים את התיק בהסדר ללא התערבות בית המשפט. ואילו במקרה של החלפת עורך דין בידיי ייצוג אחר, רשאים הצדדים לקבוע בכפוף להסכמת הלקוח כיצד יחלקו את שכר הטרחה ביניהם וזאת בהתאם לנקבע בחוק, במקרה שבו לא תהיה הסכמה בין הצדדים, בית המשפט יקבע על החלוקה.

 

מדוע יש צורך בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים בניהול תביעת פיצויים?

אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם חברות הביטוח עושות כל שניתן בכדי לא להעניק לנפגע את סכום הפיצויים המקסימאלי המגיע לו. בנוסף, יש לזכור כי הנפגע(התובע) לא בקיא בחוקים השונים או באופן כללי בהתנהלות במערכת המשפט, ואילו חברות הביטוח הן גוף בעל כוח רב וניסיון עשיר בניהול תיקים בנושא הפיצויים. לאור האמור, קיימת חשיבות מרבית בהסתייעות של עורך דין תאונות דרכים הבקיא בתחום, בכדי שזה ידע למקסם עבורכם את הפיצויים המקסימאליים.

 

שאלות נפוצות
סכום הפיצויים נקבע בהתאם למספר קריטריונים לרבות: אובדן כושר השתכרות, הוצאות כלכליות ועוד. למידע אודות הקריטריונים ניתן לקרוא באתר.
שכר הטרחה של עו"ד יחושב כחלק היחסי מסך סכום הפיצויים שיפסק לתובע כאשר הוא נע בין 8% ל13% בהתאם לנסיבות. לקריאה נוספת, כנסו לאתר.
עורך דין רשאי לגבות את שכר הטרחה המקסימאלי בחוק(13%) אם התביעה הסתיימה לאחר מתן פסק דין בביהמ"ש.
הנפגע יידרש בתשלום של הוצאות נלוות לרבות: דואר שליחים, אגרת ביהמ"ש, הזמנת חומרת רפואי וכ"ו.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
מתי כדאי לתבוע את המקיף

ביטוח מקיף מכסה את הנזקים שנגמרו לרכב המבוטח לרבות: טוטאל-לוס, נזקים בעקבות פריצה, פגעי מזג אוויר, נזקי אש ואפילו במקרה

משרדנו מתמחה רק בתעבורה