לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

נוהל בדיקת נהג חשוד בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים היא אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר, שמביאות גם להשלכות ועונשים שונים בהמשך בכל הנוגע לנהיגה חופשית, ואפילו למאסר בפועל. לעומת בדיקות אלכוהול שונות שניתן לבדוק בבדיקה מהירה של ינשוף – בדיקות סמים מחייבות בדיקות שתן. חשוב להבין מה נוהל הבדיקה של נהג החשוד בנהיגה תחת סמים, ומה הזכויות שלכם כאן. לפניכם הכל על נוהל בדיקת נהג חשוד בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים.

מתי מותר לפי החוק לבדוק נהיגה תחת השפעת סמים?

לעומת הפופולריות של מחסומים משטרתיים שנועדים לבדוק נהיגה תחת אלכוהול, מחסומים אשר כולנו עמדנו בהם ונבדקנו עשרות ומאות פעמים – בדיקה של נהיגה תחת השפעת סמים מתבצעת רק כאשר לשוטר יש חשד סביר שמדובר בנהג שנוהג תחת סמים. חשד סביר יכול להיות כל דבר ואפילו דברים קטנים כמו התנהלות מפוזרת של הנהג, ריח ברכב, ועוד. רק במידה ועולה חשד כזה, רשאי השוטר לשלוח את הנהג לבדיקות הנדרשות ולעכב אותו. לפניכם שני סוגים של אירועים בהם הנהג ייאלץ עבור בדיקות סמים –

  1. המקרה הראשון הוא מקרה בו יש מידע משטרתי ומקדים שהנהג נוהג תחת סמים.
  2. המקרה השני הוא מקרה בו הנהג שנוהג ברכב ונעצר על ידי השוטר, עורר את החשד שהוא תחת השפעות של סמים בעקבות התנהלותו בשיחה.

 

מה כולל נוהל הבדיקה של נהג החשוד בהשפעות סמים?

במידה והנהג אכן עורר חשד סביר אצל השוטר, שמדובר בנהג שנמצא תחת השפעת סמים בעת הנהיגה – רשאי השוטר לבצע נוהל בדיקת נהג חשוד, שכולל כמה שלבים ואפשרויות:

  • הנוהל כולל ראשית, עיכוב הנהג למשך עד כ- 3 שעות, למען בדיקת חיפוש אחר סמים ברכב ובגוף הנהג. 
  • בנוסף, כאשר עולה חשד סביר לנהיגה תחת סמים, השוטר בודק את הנהג בבחינת בדיקה ראשונית בשטח, בדיקת מאפיינים שבודקת את כשירותו הפיזית והמנטלית של הנהג. כך למשל יתבקש הנהג ללכת ישר על קו ישר, להצמיד עקב לאגודל, ועוד רבים.
  • בדיקה מעמיקה לאיתור סמים – בדיקת שתן או דם. בדיקת השתן תילקח מהנהג שעלה נגדו חשד סביר. הוא יילקח לתחנת המשטרה, ותבוצע בתנאי מעבדה. בסיום הבדיקה יהיה יותר מושג למשטרה על כמות וריכוז הסם בגוף. 

נוהל בדיקת נהג חשוד בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים
נוהל בדיקת נהג חשוד בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים

האם אפשר לסרב לנוהל בדיקת חשוד בנהיגה תחת סמים?

את בדיקת החיפוש ברכב ובדיקות המאפיינים, יש חובה לבצע, ועם זאת בכל הנוגע לבדיקת שתן – מדובר בעניין פולשני יותר ומורכב. לפי החוק, ניתן לסרב לבדיקת השתן הנדרשת על ידי השוטר – עם זאת חשוב להכיר שלאחר מכן יהיו השלכות משפטיות כמו פסילת רישיון, ושלמעשה, הסירוב יקבע שהוא נהג תחת שכרות באופן אוטומטי. לכן בכל מקרה כזה חשוב להתייעץ עם עורך דין הבקיא בעבירות תנועה חמורות ובנהיגה תחת השפעות סמים, כדי להבין מה דרך הפעולה המיטבית עבורכם.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה