לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית זיהוי

לפי תקנות התעבורה במדינת ישראל, נקבע כי חלה החובה בנשיאת לוחית זיהוי. רכב יישא בשתי לוחיות זיהוי (אחת מאחור ואחת מלפנים) ואילו כלי רכב אחרים, לרבות: אופנוע, נתמך, גרור, תלת אופן ואופניים, יישאו בלוחית זיהוי אחת, מאחור. לוחיות הזיהוי צריכות ליהיות חשופות ונקיות. חל איסור מוחלט להסיר לוחיות זיהוי, זולת, לשם החלפתן בלבד. בנוסף, לא ניתן לשנות את צבעה של הלוחית, לטשטשה, להשחיתה, או לשנותה. על לוחית הרישוי ליהיות מוארת כך שיהיה ניתן לקרוא את המספר המצוין בה, ממרחק של 20 במטר במזג אוויר נאה (תקנה 165 בתקנות התעבורה).

 

 

אם יש ברשותכם כלי רכב, המאמר הזה הוא בשבילכם.

למה מטשטשים, משנים או משחיתים את לוחית הזיהוי?

התשובה לכך היא פשוטה- הסוואה בעת ביצוע עבירות.

מספר דוגמאות לעבירות אפשריות:

  1. טשטוש לוחית זיהוי, לרכב גנוב.
  2. שינוי לוחית רישוי בביצוע עבירה פלילית, למשל: שוד.
  3. השחתת לוחית רישוי בעת נסיעה בכביש אגרה.
  4. שינוי/השחתה/טשטוש לוחית הרישוי בעת ביצוע עבירות תנועה הקבועות בפקודת התעבורה (לדוגמא, נסיעה באור אדום, נסיעה במהירות מופרזת, אי מתן זכות קדימה ועוד).

לא נוגע אליכם? תחשבו פעמיים.
קרה לכם שקמתם בבוקר וגיליתם שנגבו ממכם שתי לוחיות הזיהוי של הרכב ? תהיתם לעצמכם כי, מדובר בעוד מעשה "קונדס" של ילדים? אז זהו, שלא.

מדובר בכנופיות ידועות, אשר גונבות לוחיות זיהוי הזהות לסוג הרכב שלהם, הן בצבעו והן בדגמו, במטרה להסוות את רכבם. גניבת לוחית הזיהוי מאפשרת לכנופיות הללו לבצע עבירות פליליות, בניסיון להתחמק מגורמי האכיפה בישראל.

לכן, אל תקלו ראש בדבר! נגנבה לכם לוחית זיהוי ? תפנו למשטרה ותעדכנו אותם בנעשה.
קיים סיכוי גדול בו תקבלו דבר דואר רשום למקום מגוריכם בגין עבירת תנועה שלא אתם ביצעתם. זכרו כי הסנקציות האפשריות בגין עבירות תעבורה יכולות ליהיות מהותיות, למשל: קנס כספי, נקודות, כתב אישום, כבישי אגרה ועוד. במקרים אלו, נטל ההוכחה יוטל עליכם, או מי מטעמכם.

לאור האמור, על מנת למנוע את עוגמת הנפש הצפויה לכם  במקרה של גניבת לוחית הזיהוי, גשו למוקד המשטרה הקרוב לביתכם והגישו תלונה בנדון. בנוסף, עליכם לגשת למכון הרישוי, ולהנפיק לוחית זיהוי חדשה.

 

שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית זיהוי
שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית זיהוי

 

בקשה ללוחית זיהוי חדשה, במקרה של גניבה:

לפי תקנות התעבורה, ניתן להנפיק לוחית זיהוי חדשה רק במקרים של אובדן וגניבה. כאשר מתבצעת גניבת לוחית זיהוי, בעל הרכב מחוייב לדווח למשטרה על כך, ורק לאחר קבלת האישור מן המשטרה, יהיה ניתן לגשת להנפיק לוחית רישוי חדשה במכוני הרישוי המורשים.

שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית זיהוי - uliel

לוחית רישוי מקופלת

האם בעקבות התקנת מצלמות המהירות החדשות, חשבתם לטשטש את מספר לוחית הזיהוי שלכם? אם המחשבה הזאת עברה לכם בראש, כדאי לכם לסלקה במהירות. משטרת התנועה הגבירה את האכיפה בנושא הנ"ל, והסנקציות הנלוות לכך לא סימפטיות, החל מקנסות, צבירת נקודות, ועד להורדת רכבכם מן הכביש!

תקינותה של לוחית הזיהוי הינה מהותית לשם בירור פרטים. גופים רבים, לרבות: מגרשי חנייה, חברות ביטוח, מוסכי שירות, וגופי אכיפה, נעזרים בלוחית הזיהוי במטרה לאתר את כלי הרכב הנוכחי ואת בעליו.
לפיכך, לוחית הזיהוי צריכה ליהיות ברורה לקריאה, הן ביום והן בלילה.
ניתן לראות כי בשנים האחרונות נרשמו מאות מקרים בהם נתפסו רוכבי אופנועים ונהגי מכונית, אשר באמצעות אמצעים שונים הקשו על ראייה וקריאה של לוחית הזיהוי, ניתן לראות כי המעשה הנפוץ ביותר הינו קיפול הלוחית. בעניין זה בין היתר, נמצאו גם תופעות של הדבקת נדבקות מיוחדות הגורמות לסנוור, ריסוס חומרים מיוחדים על לוחית הזיהוי, הגורמים להחזרת פלאש של המצלמה, ועוד התקנים אלקטרונים שונים.

מבחינת העונשים המצויים בחוק בגין הסתרה/טשטוש/השחתה של לוחית הרישוי, יעמוד לחובת הנהג כתב אישום חמור, בצירוף נקודות תעבורה ואף הורדת הרכב מן הכביש. אם הוחלט להוריד את רכבכם מן הכבישים, הינכם תדרשו להגיע אל תחנת המשטרה תוך פרק זמן סביר, וזאת בכדי להוכיח כי תיקנתם על ה"ליקוי" הקיים. במידה ואינכם תבחרו להתייצב בזמנים שנקבעו לכם, הינכם עלולים ליהיות חשופים לפתיחת הליך פלילי נגדכם בגין כך.

בשנים האחרונות התגלו ע"י משטרת התנועה רכבים שהותקן בהם מתקן חשמלי, שמחליף את לוחית הזיהוי, תוך כדי נסיעה, ללא כל מאמץ. המתקן מופעל באמצעות לחיצה על שלט. כפי שאתם כבר מבינים, אין מדובר במתקן חוקי. במדינת ישראל, מתקן לוחית הזיהוי מיועד לשימוש אך ורק בכלי רכב של גופים ספציפיים, לרבות: משטרת ישראל, יחידות מיוחדות בצה"ל, יחידות ביטחוניות ועוד.

לאור האמור, ההמלצה הינה ברורה, אל תסוו את לוחית הזיהוי של רכבכם!!!
שימוש במתקן החשמלי ללא היתר, הינו מנוגד לחוק ואף עשוי להעמיד לחובתכם סנקציות הקבועות בחוק. אם נתפסתם בגין עבירה זו, התייעצו עם עורך דין המיומן בתחום התעבורה. התמודדות לבד מול גורמי האכיפה איננה מחשבה נכונה, וכי היא עשויה לעלות לכם בעוגמת נפש רבה.

לוחית רישוי לא תקינה

שימו לב. אם לוחית הזיהוי שברשותכם הינה פגומה, ניתן להנפיק לוחית זיהוי חדשה במכון הרישוי, ללא עלות, טרם חמש שנות ייצור הלוחית. את תאריך ייצור הלוחית ניתן לראות בחלקה העליון ע"י הטבעת מספרים. ניתן לראות כי במספר השני (מימין לשמאל) מופיע מספר בין 4  ספרות. הספרות מייצגות את חודש והשנה, בה יוצרה הלוחית.
למשל, אם כתוב: 0919, משמע- הלוחית יוצרה בחודש ספטמבר, בשנת 2019.

שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית זיהוי - uliel

דוגמאות מן הפסיקה בגין שינוי, טשטוש או השחתה של לוחית הזיהוי

בפסק דין שניתן בבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב יפו, בעניין מדינת ישראל נגד דנילוב, מצא בית המשפט כי הנאשם טשטש את לוחית הזיהוי ברכב באופן ישיר ומכוון, וזאת בכדי למנוע את צילום הלוחית ע"י מצלמות רשויות האכיפה.
עוד ציין בית המשפט כי מדובר בעבירה מסוג אחריות קפידה. על הנאשם חלה החובה לבדוק את לוחיות הזיהוי גם אם אינו הבעלים של הרכבים.

הנאשם הובא לדין בגין תקנה 303 (ב) לתקנות התעבורה. בכתב האישום כנגדו צוין כי ברכב בו נהג, ספרות לוחית הרישוי של הרכב היו מטושטשות (באמצעות מדבקות מיוחדות) באופן שמצלמות מהירות לא הצליחו לצלמן.

כחלק מקבלת החלטה בידי בית המשפט, יש התייחסות למספר נקודות רלוונטיות:

  • סיווג תקנה 303 (ב) בהתאמה לנאשם.
  • האם מדובר בעבירה מסוג אחריות קפידה (סעיף 22 (ב) לחוק העונשין)
  • האם הנאשם עשה כל שביכולתו על מנת למנוע את העבירה

בעניין אחריות קפידה, ניתן לראות כי בפסק דין מדינת ישראל נגד אוחנה (רע"פ 2929/04) בית המשפט העליון קבע כי, חלה החובה על הנוהג ברכב לבדוק את תקינותו (האם הוא תקין, שמיש, ובעל הרשאה לנסיעה בכבישים). במקרה זה, בית המשפט פסק לעניין תקנה 308 (ד), כי הינה עבירה מסוג אחריות קפידה.
עוד הוסיפה ואמרה השופטת נאור כי עבירות הנוגעות לתקנות התעבורה הינן בעלות מכנה משותף ועל כן יש לראות אותן כקבוצה אחת כוללת, משמע, יש לסווגן כעבירות של אחריות קפידה.

לקריאה נוספת אודות עבירות תנועה חמורות כדוגמת עבירת נהיגה בשכרות, ניתן למצוא במדריך המלא שלנו.

 

נקודות חשובות בעניין שינוי, טשטוש, השחתה של לוחית הזיהוי

  1. בשנים האחרונות קיימת אכיפה מוגברת בגין אי תקינותה של לוחית הזיהוי.
  2. הענישה בגין לוחית זיהוי שאינה תקינה הינה נוקשה, החל מקנסות, כתב אישום ואף הורדת הרכב מן הכביש.
  3. שימוש במתקנים אלקטרוניים לשיבוש לוחית הזיהוי, מנוגדים לחוק.
  4. בעת הצורך, היוועצות עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה, הינו מהותי לטיפול מקסימלי בתיקכם.
שאלות נפוצות
במקרה שנגנבה לכם לוחית הזיהוי, אתם מחויבים לפנות למשטרה ולעדכן אותם. במקרה שהתבצעה עבירת תנועה עם מספר הרכב שלכם, אתם צפויים לענישה ולכן אין להקל ראש בדבר.
נהג שלוחית הרישוי שלו מטושטשת / מוסתרת / מקולפת או שאינה ניתנת לקריאה, צפוי לדו"ח עם קנס כספי של 1000 ש"חף נקודות, ואף הורדת רכבו מן הכביש.
בהתאם לחוק, על לוחית הרישוי להיות מוארת באופן שניתן לקרוא את המספר בה ממרחק של 20 מטר במזג אוויר נאה. אם אינך עומד בכך, אתה עובר עבירת תעבורה ועל כן אתה צפוי לענישה.
עליך לגשת למשטרה ולדווח על כך, לאחר מכן תקבל אישור שאותו עליך להציג במכוני הרישוי המורשים על מנת להנפיק לוחית רישוי חדשה. לעוד מידע בעניין לוחית רישוי, ניתן למצוא באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה