לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

עונש על נהיגה בפזיזות

כל נהג יודע כי נהיגה ברכב מצריכה שילוב בין ריכוז ותשומת לב גבוהה לפרטים. ללא תכונות אלו, נהג יתקשה מאוד לנהוג מבלי לעשות תאונה, שתוביל עונש על נהיגה בפזיזות, הכביש – ובייחוד הכביש הישראלי – עמוס לעייפה באתגרים ומהמורות. לכן, נהיגה שלא עונה על הסטנדרטים הבסיסיים ביותר של נהיגה בזהירות עשויה לעלות לנהג או לסובביו בחייהם.

האיסור על נהיגה בפזיזות

בישראל, תאונות דרכים ועבירות תנועה הן חלק יומיומי מההתנהלות בכביש. בהתאם לכך, מדינת ישראל בחרה להכריז מלחמה על עברייני התעבורה כדי להימנע תאונות הדרכים באמצעות חקיקה נוקשה ויחס מחמיר כלפי נהגים בעלי הרשעות קודמות.

ישנה חקיקה ענפה ושיקול דעת רב שניתן לשופטים על מנת שבית המשפט לתעבורה יוכל לתת את העונש המתאים ביותר שיימנע מהנהג לבצע עבירה שנית או אפילו למנוע ממנו לעלות שוב על ההגה.

 

עונש על נהיגה בפזיזות
עונש על נהיגה בפזיזות

 

מהי נהיגה בפזיזות?

פזיזות היא למעשה שם כולל לנהיגה חסרת אחריות שעשויה לפגוע בנהג או בעוברי הדרך שמצויים בסביבתו. סעיף 62 לפקודת התעבורה וסעיף 21 לתקנות התעבורה מסדירים את האיסור על נהיגה כזו –

"62.   העובר אחת העבירות האלה, דינו – מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) ואם העבירה היא עבירת קנס שדן בה בית המשפט – קנס פי 1.25 מהקנס האמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין:

(2)   נוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה";

"21.  (א)  כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.

(ב)  כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –

(1)   יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;

(2)   יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור;

(3)   יפריע את התנועה ולא יעכבנה;

(4)   יסכן חיי אדם.

(ג)   לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך".

 

למעשה, סעיפים אלו אוסרים על נהיגה אשר בבסיסה מצויה התנהגות שאינה ראויה בהיותה מסוכנת – כמו קלות ראש, רשלנות, חוסר אחריות או מהירות שמסכנת את הציבור.

עונש על נהיגה בפזיזות - uliel

נהיגה ברשלנות

נהיגה ברשלנות היא נהיגה שנעשתה תוך חוסר מודעות לכך שלפעולה יש תוצאה הרסנית פוטנציאלית, בעוד אדם מן השורה היה יודע שמדובר בפעולה מסוכנת. לדוגמא, נהג שנתפס נוהג ברכב שאינו תקין עשוי להיות מורשע בנהיגה ברשלנות אם יוכח שלא ידע כי הרכב תקול או כי לא העלה בדעתו שמדובר בבעיה, על אף שאדם סביר היה מבין שמדובר בפעולה מסוכנת.

אם כך, רשלנות היא למעשה האשמה פחות חמורה מאישומים אחרים, שהרי לעומת עבירות אחרות שמתייחסות לנהיגה מסוכנת בשל אדישות לתוצאה הבעייתית או עצימת עיניים, ביסוד עבירת הרשלנות עומדת חוסר הידיעה לאפשרות התוצאה הקשה.

 

נהיגה בקלות ראש

נהיגה בקלות ראש מתייחסת למקרה בו הנהג פעל באופן מסוכן (לדוג' – עקיפה מסוכנת, מהירות מופרזת וכן הלאה) על אף שהיה מודע לכך שמדובר בזלזול בחוקי התנועה ובחיי אדם. למעשה, מדובר בעבירה חמורה יותר מרשלנות, שהרי הנהג קל הראש מודע לחוקים שהוא מפר כאשר הוא מפר אותם.

אמנם הוא אינו מייחל לגרום לנזק ואף יקווה להימנע מכך, אך עדיין בחירתו לנהוג באופן מסוכן היא מודעת.

 

נהיגה בחוסר זהירות

נהיגה בחוסר זהירות הינה עבירה קלה יותר, כיוון שזו עבירה שנועדה לתאר טעות או סטייה חד פעמית וקלה למדי, בעוד עבירות הנהיגה בקלות ראש והנהיגה ברשלנות נועדו לתאר עבירות חמורות יותר עם פוטנציאל מסוכן יותר כלפי עוברי הדרך השונים.

עונש על נהיגה בפזיזות - uliel

העונש על נהיגה בפזיזות

היות ונהיגה בקלות ראש ונהיגה ברשלנות הן עבירות חמורות יותר מעבירת הנהיגה בחוסר אחריות, אדם שמורשע בהן עומד בפני עונש מאסר של עד שנתיים או תשלום קנס של עשרות אלפי שקלים. לעומת זאת, נהיגה בחוסר זהירות ככל הנראה לא תוביל לעונש גבוה יותר מקנס כספי של כ- 500 ₪.

חשוב לדעת שהעונש על נהיגה בפזיזות ועל כל עבירת תעבורה אחרת ניתן – בין היתר – לאור נסיבות האירוע, תוצאותיו והיסטוריית ההרשעות של הנהג. לכן, יש חשיבות גדולה לפרטים דינאמיים שעשויים לשנות את ההכרעה מקצה לקצה.

אם אתם ניצבים בפני אישום על נהיגה בפזיזות, צרו קשר באופן מידי עם עורך דין, על מנת שיוכל להגן עליכם ולמנוע עונש כספי, פסילת רישיון ואפילו מאסר.

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה וישמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם ליווי משפטי איכותי ואמין. משרדנו מחזיק בניסיון רב ובהצלחות מרובות בתחום, ויכול לספק לכם את ההגנה שאתם זקוקים לה על מנת לצאת מבית המשפט ללא פגיעה מיותרת.

נהיגה בפזיזות מתייחסת לנהיגה שהיא חסרת אחריות אשר עשויה לפגוע בנהג או ביתר משתמשי הדרך המצויים בסביבה. למידע נוסף, באתר האינטרנט.

לאור העובדה כי נהיגה בפזיזות הינה עבירה חמורה, מתחם הענישה הוא רחב לרבות: קנס, פסילת רישיון ואף מאסר בפועל. לקריאה נוספת, כנסו לאתר.

בהחלט! נהיגה בחוסר זהירות היא עבירה קלה יותר מאשר נהיגה בפזיזות ועל כן הענישה בהתאם. לעוד בנושא, ניתן לקרוא באתר האינטרנט שלנו.

המחבר
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה