לוגו עורך דין תעבורה יערית אוליאל

תיק תלתן, מהו ובאילו עבירות?

אנו נתקלים בלא מעט נהגים שאינם מודעים לעובדה כי התיק שמתנהל בעניינם הינו תיק המכונה "תלתן". תיקים אלו נתפסים בבית המשפט לתעבורה כחמורים יותר, ועל כן השיפוט בעניינם עשוי להיות מהיר יותר מתיקי תעבורה אחרים. מעבר לעובדה כי השיפוט בתיקי תלתן מהיר יותר, קיימים פרמטרים נוספים אשר מבדילים בין תיק תעבורה רגיל לבין תיק תלתן.

במאמר זה נדון על מהו תיק תלתן ובאילו עבירות עשויים הנהגים למצוא את עצמם בבית המשפט לתעבורה במהרה, בנוסף נעניק תשובות לכל השאלות שיש ברשותכם בנושא הנוכחי.

מדוע התעורר הצורך בתיקי תלתן?

בתי המשפט לתעבורה דנים בשנה אחת באלפיי תיקים בדרגות חומרה שונות, לרבות: דו"חות מסוג ברירת משפט בהם הגיש הנהג בקשה להישפט, וכן בדו"חות מסוג הזמנה לדין המחייבים את הנהג לעמוד בפני בית המשפט. ניתן לראות כי עם השנים מערכת המשפט עמוסה ואף "מוצפת" באינספור תיקים, מה שמוביל לעיכוב משמעותיים בזמנים. בהתאם לכך התעורר הצורך לסווג תיקי תעבורה חמורים וכך נולד הרעיון לתיקי "תלתן".

מטרת סיווג התיק כתלתן היא להרחיק באופן מיידי ככל שניתן את הנהגים המסוכנים מן הכביש ובכך להסב את השקט הנדרש ברחבי הכבישים. בהתאם לנתונים המפורסמים מדי שנה מטעם הרלב"ד, ניתן לראות כי מדינת ישראל לצערנו הרב חווה קטל בכבישים באופן יום יומי, החל מנזקים לרכוש ועד לאובדן נפשות.

רק לצורך ההדגמה, נציין כי מספר ההרוגים במדינת ישראל בתאונות דרכים גבוה ממספר הנופלים במלחמות ובטרור יחדיו. בהתאם לכך התעורר הצורך לבצע שפיטה מהירה ל"עברייני תנועה". בשנים האחרונות, ניתן לראות כי קיימת עלייה משמעותית בתיקי שפיטה מהירה המכונים – תלתן, הליך אשר לא היה קיים עד אמצע 2011.

 

מה השוני בין תיקי תלתן לתיק תעבורה רגיל?

באופן כללי, בעת ביצוע עבירת תנועה קיימים שני סוגים של דו"חות תנועה, האחד דו"ח מסוג ברירת משפט והשני דו"ח מסוג הזמנה לדין. במאמר זה נדון אך ורק על דו"חות מסוג הזמנה לדין כדוגמת: נהיגה בשכרות, עקיפה מסוכנת, נהיגה במהירות מופרזת, נסיעה ללא רישיון רכב מעל שנה, נסיעה ברמזור אדום וכיוצ"ב. יחד עם זאת, חשוב לבצע הבחנה בין דו"חות מסוג הזמנה לדין רגילים, לבין אלו המסווגים כ"תלתן".

כל עבירת תנועה שמתבצעת נבחנת בעיניהם של השוטרים ומקבלת סיווג בעניין דרגת החומרה. כאשר משטרת ישראל רואה לנכון כי המקרה שנמצא לפניהם הינו חמור, תינתן העדפה לטיפול מהיר בבית המשפט ועל כן התיק יוגדר כ"תלתן". להבדיל מתיקי תעבורה רגילים, במקרה דנן, נראה כי הנהגים בתיקי תלתן יועמדו לדין תוך פרק זמן קצר וכן ההתייחסות אליהם בבית המשפט לתעבורה תהיה בהתאם.

לרוב ניטה לראות כי טרם המשפט תטיל משטרת ישראל על הנהגים הנאשמים פסילה מנהלית על רישיון הנהיגה שלהם, וכן גם רכבם עשוי להיות מושבת לתקופה של 30 ימים. בנוסף, בתיקי תלתן עשויה המשטרה להגיש בקשה לבית המשפט בעניין "פסילה עד תום ההליכים", וכן גם לעצור את הנהג הנאשם או שמא לשחרורו למעצר בית בהתאם לנסיבות העניין.

תיק תלתן, מהו ובאילו עבירות? - uliel

אילו עבירות עשויות להיות מוגדרות כתיקי תלתן?

כפי שציינו עד כה, תיקי תלתן אלו תיקים המוגדרים כחמורים וכן גם מסכני חיים ועל כן יש לתת להם דחיפות בבית המשפט לתעבורה, משמע – הליך שיפוט מהיר. ניתן לראות כי קיימות עבירות תנועה רבות אשר עשויות להיות מוגדרות כתיקי תלתן למשל:

עבירת תנועה: הסבר:
נהיגה ללא רישיון כאשר הנהג לא הוציא רישיון  נהיגה מעולם או שמא נהג בכלי רכב שאינו מורשה לכך בהתאם לדרגת רישיונו למשל: נהיגה על אופנוע, כאשר ברשות הנהג רישיון לרכב בלבד.
נהיגה בשכרות בהתאם לקבוע בחוק, נהג שעבר את הרף המותר – 290 מיקרוגרם, יוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. לרוב כאשר מדובר בנתון הגבוה משמעותי מן הרף המותר למשל: 600 מיקרוגרם ומעלה, עשוי התיק להיות מסווג כתיק תלתן ועל תינתן לו עדיפות בבית המשפט לתעבורה.
עקיפה מסוכנת לרוב בתיקי עקיפה מסוכנת, יוגדרו התיקים כתלתן בגין הסכנה הממשית המתקיימת לביטחונם של משתמשי הדרך השונים.
נהיגה במהירות מופרזת נהיגה במהירות העולה על 50-60 קמ"ש מעל המותר בחוק, עשויה להוביל להגשת כתב אישום כנגד הנהג הנאשם וכן הגדרת התיק כתלתן.
תאונת דרכים לרוב כאשר תאונת הדרכים התרחשה בגין עבירת נהיגה בשכרות כדוגמת נהיגה תחת השפעת סמים או נהיגה תחת השפעת אלכוהול, יטו השוטרים להגדיר את התיק כתלתן בגין חומרת העבירה ותוצאותיה.
נהיגה בזמן פסילה חשוב להבין כי אדם שרישיונו נפסל, אינו כשיר לנהיגה! על כן, נהיגה בזמן הפסילה הינה עבירה חמורה אשר תעמיד את הנהג במהרה לדין בבית המשפט לתעבורה.
נהיגה ברמזור אדום נהיגה בניגוד לרמזור האדום כאשר האור האדום דלק ל-5 שניות ומעלה, הינה עבירה חמורה ועל כן יוגש כנגד הנהג כתב אישום. יחד עם זאת, כאשר חציית הצומת באור אדום, סיכנה את חייהם של משתמשי הדרך השונים, עשוי כתב האישום להיות מוגדר כתלתן בגין הנסיבות החמורות.
עבירת מסילת ברזל / רכבת אי עצירה לפני מפגש מסילת רכבת הינה עבירה חמורה ובעלת סיכונים ממשיים הן לנהג והן ליתר משתמשי הדרך ועל כן התיק יוגדר כתלתן.

כפי שניתן להסיק מן הנאמר, תיקי תלתן מוגדרים ככאלו כאשר מדובר בעבירת תנועה חמורה אשר מסכנת חיים באופן ממשי. מטרת סיווג התיקים היא להביא את הנהגים לעמידה לדין בזמן הקצר ביותר ככל שניתן.

תיק תלתן, מהו ובאילו עבירות?
תיק תלתן, מהו ובאילו עבירות?

האם בכל תיק תלתן צפויים הנהגים הנאשמים להחמרה בענישה בבית המשפט לתעבורה?

מדובר בשאלה חשובה, מכיוון שאנו רואים לא מעט נהגים מוטרדים אשר חוששים מהעמידה לדין בגין ההשלכות הצפויות להם. חשוב להבין כי ההליך המתנהל בבית המשפט לתעבורה הינו הליך פלילי, בהתאם לכך השופטים אינם חשופים לעברם התעבורתי של הנאשמים. בעמידה לדין בבית המשפט לתעבורה, השופטים מחויבים להיות ניטרליים וכן חפים מכל דעה קדומה כזאת או אחרת.

במקרה שכזה יש להסתייע בשירותיו עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן בכדי להבטיח לעצמכם הגנה משפטית מקסימאלית, למרות שמדובר בתיק המוגדר כ"תלתן". אם אכן יימצאו ליקויים מהותיים בראיות התביעה, עשויה להתקבל החלטה המקלה עם הנהג הנאשם או שמא זיכוי מלא מן העבירה בהתאם לנסיבות. לכן, חשוב להבין כי ההתמודדות בבית המשפט לתעבורה אינה שונה בין תיק מסוג הזמנה לדין, לתיק המוגדר כתלתן.

כן חשוב לדעת כי לרוב תדרוש התביעה עונשים חמורים בתיקי תלתן כדוגמת מאסר בפועל לפרק זמן ממושך, מאסר על תנאי ועוד.

 

חשיבות ההסתייעות בידי עורך דין תעבורה בתיקי תלתן

לאור כל המצוין במאמר, נהגים שהוגש נגדם כתב אישום חמור המסווג כתיק תלתן, צפויים לענישה מחמירה בבית המשפט לתעבורה כדוגמת מאסר על תנאי או שמא מאסר בפועל. בגין כך, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים. עורך דין מקצועי ומנוסה ידע לבחון עבורכם את כל חומר הראיות שיש בידי התביעה, וכן ינסה לאתר ליקויים מהותיים אשר עשויים להביא להקלה בענישה וכן לזיכוי מלא במקרים המתאימים.

חשוב לזכור כי תחום התעבורה הינו תחום פלילי לכל דבר ועניין, בהתאם לכך הרשעה בבית המשפט לתעבורה עשויה להיות בעלת השלכות הן להווה והן לעתיד. לכן, אם הוגש נגדכם כתב אישום המוגדר כתיק תלתן, אל תתמודדו לבד, פנו בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה בכדי לקבל ייעוץ משפטי ראוי והולם.

תיק תלתן, מהו ובאילו עבירות? - uliel

שאלות נפוצות
תיקים המוגדרים כתיקי תלתן, הינם תיקים ש"זכו" להעדפה בבית המשפט מבחינת קיום ההליך המשפטי. תיקי תעבורה מסווגים כתיקי תלתן בעבירות חמורות כדוגמת תאונת דרכים בגין השפעת סמים/ אלכוהול, נהיגה ללא רישיון וכיוצ"ב. תיקים אלו יקבלו דחיפות בביהמ"ש לתעבורה וכן גם הענישה בעניינם הינה חמורה יותר.
ללא צל של ספק. בעת הגשת כתב אישום נגדכם, חלה החובה להיוועץ עם עורך דין תעבורה בעניינכם. כאשר מדובר בתיק תלתן, משמעות הדבר היא כי הינכם צפויים לענישה מחמירה כדוגמת מאסר בפועל / מאסר על תנאי. עורך דין מקצועי ומיומן ידע לייצג אתכם בבית המשפט בצורה ראויה והולמת וכן להביא להקלה בענישה.
קיימות מספר עבירות תנועה אשר עשויות להיות מוגדרות כתלתן לרבות: נהיגה בפסילה, נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת וכן הלאה. לרשימת העבירות המלאה, במאמר המלא.
באופן כללי בשני התרחישים הנ"ל יעמוד הנהג הנאשם לדין בפני בית המשפט. יחד עם זאת, תיק תלתן יקבל עדיפות להליך שיפוט מהיר וכן גם העונשים הצפויים לנהגים הנאשמים הינם חמורים יותר כדוגמת מאסר בפועל. לעוד בנושא, באתר.
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד יערית אוליאל
עו"ד אוליאל סיימה את לימודי התואר‎ ‎במשפטים בהצטיינות יתרה ואף התמחתה בתחום ‏הפלילי בפרקליטות מחוז צפון וכך זכתה להכיר את מערכת אכיפת החוק משני צידי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון משמעותי עבור קהל לקוחותיה‎.‎‏ עו"ד יערית אוליאל‎ ‎מתמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים בישראל, כאשר במסגרת עבודתה מייצגת נהגים במגוון תיקים בתחום בדרגות קושי שונות החל מעבירות קנס וכלה בתאונות דרכים קטלניות‎.‎ בנוסף, עו"ד אוליאל מקדישה זמן ומאמצים רבים בלימוד תחום התעבורה, מרצה בפני עורכי דין חדשים מטעם לשכת עורכי הדין וחברה בועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, עו"ד אוליאל מתנדבת בבתי ספר ומרצה לתלמידים בתחום הבטיחות בתעבורה כאשר מטרתה העיקרית היא להקנות ערכים וידע בתחום.
קצת על משרדנו

בעלי ניסיון מקצועי רב שנים בייצוג נהגים בבתי משפט, במשרדי הרישוי ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. צוות המשרד מונה עו"ד לתעבורה ותאונות דרכים ובוחני תנועה מקצועיים יוצאי משטרת ישראל וכן אנשי מקצוע נוספים המסייעים לתיקי המשרד במתן חוות דעת מקצועיות. צוות המשרד נבחר בקפידה רבה בכדי להבטיח לכלל הלקוחות קבלת שירות מקצועי ואיכותי. קראו עוד על משרדנו או על תיקים מעניניים שניהלנו לאחרונה – הצלחות המשרד

אהבתם את הכתבה? שתפו!
עלול לעניין אתכם גם...
משרדנו מתמחה רק בתעבורה